Jump to content

Hvilken bereder holder best på varmen?

Tom Rør

Recommended Posts

Jeg har startet en del prosjekter nå, og det ene er å bytte, samt flytte berederen ombord.Den originale fra båten var ny for ti år siden "suger". :headbang:

Jeg har blitt fortalt at det er disse som også er levert til Princess.Det er en kobbebereder med et tynt lag skum utapå.

Vannet er "lommevarmt" etter en natt uten tilført energi, og det er dårlig, hvis man sammenligner med de som er montert i heimen.

Finnes det noen beredere som utmerker seg med god isolasjon? :confused:

I den gamle Master'en min er det en hjemmelaget stor varmtvannstank.

Der kan du dra ut på tur fredagen, så er det varmt nok til å dusje på plattformen på søndagen.

Denne tanken er godt isolert, og eneste varmekilde er en VP TAMD40B maskin...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Den tester er snart 7 år gammel. Kanskje det har skjedd noen endringer siden den tid?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I den gamle Master'en min er det en hjemmelaget stor varmtvannstank.

Og hvor stor er den? Tapper du ut 10 liter varmt vann (og da går det 10 liter kalt vann på tanken) for en 20 liters tank, blir temperaturen for neste gangs bruk adskillig lavere enn om en gjør det samme med en 50 liters tank! Med 60oC i utgangspunkt på tankene og 10oC på kaltvannet, blir temperaturen for neste gangs bruk henholdsvis 35oC og 50oC

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og hvor stor er den?

I Masteren er den på ca 50-60 liter.

Den i Balticen ser mye mindre ut...

Sånn ser den ut:

(øverst til venstre på bildet)

54_-892210093-1.jpg

Den ligger jo opptil flere mm fra dynamoen!

Nærhet til strøm er viktig. :thumbsup:

IMAG1476.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

kaltvannet, blir temperaturen for neste gangs bruk henholdsvis 35oC og 50oC

Lars H.

Hvis båten ligger sånn noenlunde stille, så skal ikke vannet blande seg SÅ mye hvis kaldtvannet kommer inn i bunnen på berederen.

På landbaserte beredere, så ligger det varme vannet øverst, og blander seg ikke umiddelbart med det kalde.

Har en Quick bereder på 40ltr. Ikke imponert over hvor lenge den holder på varmen.

Har stilt berederen veldig varm. Vil tro rundt 80 grader. Hvis jeg skrur av el kolben over natta. Er det nede i oppvask.tempratur 45-50grader 12 timer senere.

Dette uten at det er tappet ut noe varmt vann.

Tempratur i motorrommet er nå 5-6 grader.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...