Jump to content

Støynivå Mase 2.6 3000 rpm aggregat?

steoye

Recommended Posts

Etter en sommer med konstant strøm angst er lysten på et aggregat stor. Har vært inne på tanken om solcellepanel og flere batterier eller bare flere batterier osv. men føler ikke at noe av dette vil være like bra som et fastmontert aggregat. Har nå fått tilbud på installering av et Mase 2.6 aggregat men er usikker på støynivået når det er et 3000 rpm aggregat. Har alltid sagt at jeg skal ha et lavturtalls aggregat men begynner å bli usikker nå. Alle sier ulike ting. I databladet står det 54 db (7m), betyr det at det bråker 54 db på 7 meters avstand? Og hva har egentlig det med saken å gjøre når det står i et isolert mottorrom? Noen som har dette aggregatet og som vil gi noen tilbakemeldinger?

Skal jeg montere et slikt så føler jeg at støynivået må være akseptabelt. Blir jo selvfølgelig kjøring av det midt på dagen da det er mye støy fra båter o.l. men er jo greit at det ikke er plagsomt allikevel.

Så lenge det står i ett isolert motor rom, og så lenge eksosen blir enda mer dempet så bør vel det gå bra. Men 54 db/7m er relativt støyet på 1m.

Selv har jeg gått for ett solcelle panel som ligger oppe på toppen av kalesjen (festet med magneter). Dette duger bra som sommeren, men sent på høsten og ikke minst om vinteren så blir dette for dårlig pga solen er alt for lite oppe og at sol vinkelen er altfor lav.

Siden båt sesongen ikke slutter i stavanger, så har jeg kjøpt meg ett Kipor Ig 2000, som gir 1.6Kw. Dette har også ett støyforhold på 54db/7m. Min plan er å bygge dette inne i en støyisolert kasse, med ekstra demping til eksosen. Må vær bra nok til å lade batteriene ett par timer på vinteren.

Men det vil jo tiden vise.

....... Må vær bra nok til å lade batteriene ett par timer på vinteren.

Men det vil jo tiden vise.

Det er nettopp der man har lett for å lure seg selv :worry:

Noen få timers lading av og til blir "et musepiss i havet", hvis man lader med de vanlige 10 - 20 Amp. Skal det virkelig monne med klattlading på en stor batteribank må man helst opp i kontinuerlig 50 - 100 - 150 Amp og det er bare de færreste med 230 VAC aggregat som har ladeapparater med slik kapasitet......

Når det gjelder aggregater og støy så vil det være en betydelig forskjell på 3.000 og 1.500 rpm., men det blir jo samtidig en tilsvarende forskjell på størrelse og vekt også :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er nettopp der man har lett for å lure seg selv :worry:

Noen få timers lading av og til blir "et musepiss i havet", hvis man lader med de vanlige 10 - 20 Amp.

Er godt klar over at ladingen blir tilnærmet lik null, men så er det heller ikke ment å tilføre mye. På sommeren så dekker solcelle panelet vår inn nesten hele vårt daglige forbruk. På vinteren så dekker det nesten ingen ting.

Men siden det ikke er store strømforbruket i vår båt så går dette helt fint uannsett. Diesel varmeren er største strømslukeren vår. Vi greier fint å ligge i 3 døgn, til og med på vinteren. Så dette er mer ment for å gi litt ekstra ladning, samt til å varme varmt vannet.

Du har vel ikke tenkt å bygge denne bensin brannbomba inn i båten... :crazy:

Neida. Skal bygge en støy isolert kasse som dras med ut på land hver gang. Poenget er egentlig så enkelt som å lede lyden vekk fra folk, med andre ord kun 3 sider trengs å isoleres, selfølgelig med rikelig lufting inn til generatoren, men det fikses jo med en lydfelle.

Kassen trenger da heller ikke være særlig tung, og så lenge den skal stå på land så er det ikke problemer med vibrasjons støy heller.

Det blir nok litt frem og tilbake, og det er ikke sikkert at det blir særlig vellykket, men det er jo gøy å ha noe å pusle med

:yesnod:

Har selv et agregat, men av annen type.

Fordelen med det er ikke bare ladingen, men at man kan ligge leenge i uthavn og kunne få varmtvann.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...