Jump to content

Hvorfor skilletrafo og hvordan jorde denne

JRK

Recommended Posts

Noratel skriver litt om skilletrafo for landstrøm. Har ingen aksjer der, men mener at dette er objektiv og nyttig lesning for de som lurer på hva skilletrafo er. I tillegg for man svar på hvordan skilletrafoen skal jordes. For de som vil vite mer er det jo bare å gå på Noratels hjemmesider. Koplingen av denne er nok lik den man finner i Ladix systemet til Ladac også.

El-verkets ledningsnett har spenningsfall ved belastning. Dette spenningsfallet medfører at beskyttelsesjord i strømuttaket på bryggen ikke har samme potensial som sjøvannet, og her finner vi årsaken til at så snart landstrømskabelen tilkobles båten vil det flyte en strøm gjennom båten. Fenomenet kalles galvanisk strøm, og forårsaker at vitale deler av båten blir utsatt for kraftig og uønsket korrosjon.

For å eliminere denne typen korrosjon bør det installeres en isolertransformator konstruert for å

separere landstrøm fra båtens 230 Volt anlegg (eller 115 Volt). Denne typen transformator eliminerer

de galvaniske strømmene, og dermed beskyttes propeller og propellakslinger mot korrosjon.

LS transformatorene fra Noratel er dobbeltisolert og jordledingen fra land skal IKKE tilkobles.

Transformatorene har "softstart" som begrenser starstrømmen slik at tilkobling på de fleste landstrøm-anlegg er mulig uten sikringsproblemer.

Installasjon: Gjelder type LS10-230 (art. nr. 3-080-000503) og LS16-230 (art. nr. 3-080-000481)

Transformatoren er utstyrt med overlastsikring på hver fase for maksimal sikkerhet om bord.

Noratel anbefaler at båtens jordingssystem tilkobles transformatorens midtuttak på sekundærsiden.

Alternativt:

Båten kan ha et ”flytende” jordingssystem tilsvarende IT-nettet på land – i så fall skal ingen jordforbindelse tilkobles transformatoren. Punkt M skal ikke tilkobles.

- Nettet fra land tilkobles N1 og L1

- Ingen jordledning skal tilkobles.

- Båtens nett tilbobles L2 og N2.

- Midtuttaket (M) tilkobles båtens jordingssystem

Alternativt:

Dersom båten skal ha et IT-nett skal ingen jordforbindelse tilkobles transformatoren.

Installasjon: Gjelder type LS14-115 (art. nr. 3-080-000509) og LS28-115 (art. nr. 3-080-000508)

Dersom det er 115 Volt anlegg om bord i båten, anbefaler Noratel at fase N2 tilkobles båtens jordingssystem. Transformatoren har montert en sikring på primærsiden. Denne fungerer som overlast vern

samtidig som et kortslutningsvern for transformatoren.

- Nettet fra land tilkobles N1 og L1

- Ingen jordledning skal tilkobles

- Båtens nett tilkobles L2 og N2.

- Fase N2 kan tilkobles båtens jordingssystem, dette som betyr at båtens 115Volt nett blir en TN-S installasjon (samme prinsipp som

benyttes i hele Europa - utenom Norge)

Alternativt:

Dersom båten skal ha et IT-nett skal ingen jordforbindelse tilkobles transformatoren.

Båtens nett blir da av samme type som er mest benyttet på land i Norge

Installerte selv en Noratel skilletrafo for et par år siden, og er meget godt fornøyd. Det vil si - jeg har aldri hatt problemer med zink-tæring hverken før eller etter; men jeg føler meg nå mye tryggere. En av nabobåtene fikk visstnok skade etter en feil på landstrømanlegget til en av båtene i havna. Jeg har ikke funnet tegn til skader; og ligger alltid med landstrøm i hjemmehavna.

Det kan høres en svak during (typisk "trafolyd") - også når det ikke er belastning på trafoen. Da denne er montert helt akter i båten, er ikke dette sjenerende i min båt.

Jeg har jording fra land med meg opp i båten, og har avsluttet denne i en isolert kabelsko m/krympestrømpe på innsiden av trafoen. Dette for å få ledet eventuelle feil på landstrømkabelen tilbake til jord på land. (Jeg vil ikke at en eventuell feilstrøm skal gå gjennom meg før den forlater kroppen vha sjøen, og tilbake til "land".)

Bruker midtuttaket på trafo til båtens jordingssystem; dermed er jeg sikret fullgod jording også når båten står på land. Har jordingsplate; men denne er forbehold VHF'en. (Radio jord?)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...