Jump to content

Veldig lavt turtall på Johnson 100hk v4 1991mod. Råd ønskes!

MindViruz

Recommended Posts

Hei.

Jeg skulle kjøre fra A, til B, til C, og tilbake til A i dag med båten min.

Båten, som er en 19 fots Rib med en Johnson 100hk v4 1991mod utenbordsmotor, har ligget ubrukt i ca 2 uker. Motoren har siden jeg kjøpte den for 4 år siden gått veldig bra.

Så i dag når jeg skal starte den, så starter den på første forsøk, og en kort tur fra A til B går som normalt og tar ca 5 min. Jeg kjørte bare på rolig planefart.

Men når jeg kommer fram til B, så merker jeg at turtallet på tomgang er blitt veeldig lavt. Det er så vidt at den ikke stopper. Turtallet ligger på rundt ca 7-800 rpm kansje.

Så kjører jeg fra B til C, og alt virker normalt, bortsett fra at tomgangsturtallet er utrolig lavt. Men når jeg skal starte den, og kjøre fra C tilbake til A, så er den vanskelig å starte, og når jeg får startet den, så er tomgangsturtallet så lavt at jeg må gi gass og kjøre med en gang jeg har fått startet den, for at den ikke skal stoppe. Så ca 700 rpm på tomgang.

Og når jeg drar gasspådraget til maks, går ikke turtallet opp til mer enn ca 3500 rpm. mens det normalt sett pleier å komme opp i over ca 5000 ett sted.

Jeg har gjort vanlig service på denne selv, men noe særlig mer kunnskap om motorer har jeg ikke.

Så om noen har noen gode råd til meg blir jeg veldig takknemlig :)

Hvordan skal jeg begynne å feilsøke?

Hva kan være galt?

Takker så mye på forhånd for alle råd :)

Hei, og takk for alle svar :)

"sjekk tomgangsskruen på gassarmen - kan hende den er løs"

Har sjekket. Den er ok.

"Løs bensinslange? Tett bensinfilter ?"

Har ikke lagt merke til noen løs bensin slange, men det skal jeg se etter, så skal jeg skifte bensinfilter.

"Løs pluggledning kanskje?"

Det skal jeg og kontrollere.

"for meg høres det ut som at den ene sylinder rekka ikke får gnist.....?"

Det er det jeg har fått for meg jeg også.

Men hvordan finner jeg ut om en sylinder ikke får gnist? Og hvordan finner jeg ut hvilken sylinder det er? Trenger en litt sånn "steg for steg" feilsøkings beskrivelse :)

Så har jeg tenkt å drenere forgasseren, siden det er så kjapt og enkelt, i tilfelle det er is/vann/fuktighet som ligger der.

Kontroll om sylinder er ute av drift: ta av ei plugghette, start motoren-lytt. Stopp motoren og ta av neste plugghette osv....

Den sylinder som ligger ute er den som plugghetta er av og motoren går like uryddig.Tar du av ei plugghette hvor sylinderen er ok,

detter turtallet!Hvis det elektriske er ok, ville eg tatt ein kompresjonstest, er denne ok kan du gå løs på forgasserene(tette

tomgangsdyser e.l.)

Metoden med å ta av en og en plugghette fungerer bedre i teorien enn i praksis etter min erfaring.   Men dersom man skrur ut pluggen, har på plugghetta og pluggen mot gods så bør man fort se om det er gnist eller ikke.   Eller om denne gnisten er veldig svak.   

Har hørt at jording osv kan være litt trøblete på disse motorene, og kan være en mulig årsak til tenningsfusk.  Dvs, sjekk/gå over alle forbindelser, rengjør og sett inn med fett.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Relativt små avvik i tenningsvinkel på tomgang kan gi store utslag på turtallet, og blir som regel bare verre hvis man forsøker å justere det ut på forgasserne. Derfor er det viktig å kontrollere at vinkelen er som den skal, med et stroboskop slik Sjøtunga foreslo.

Det at du også får problemer ved fullt pådrag antyder at et eventuelt tenningsproblem er såpass alvorlig at det skulle la seg avdekke på andre måter, f.eks ved å se etter om den ene rekka kan ha mistet gnisten helt. Dersom det skulle vise seg å være tilfelle, mål de relevante coilene før du bytter powerpack! Jeg har sett alt, alt for mange ødelagte powerpacker med under ti driftstimer.

Når alt tas i betraktning har jeg mest tro på teorien om mangelfull drivstofftilførsel. Dette forklarer både hvorfor den går dårlig på fullt, hvorfor den er tungstartet når den har gått en stund, og hvorfor tomgangen blir ustabil. Det er også noe av det enkleste å sjekke, hvis du ikke har en mengde med utstyr fra før. Et t-stykke og en lavtrykksmåler fra Biltema koster ingen ting, og bortsett fra at måleren har en tendens til å miste nullpunktet sitt over tid, fungerer utstyret helt ypperlig.

~Henning

Når alt tas i betraktning har jeg mest tro på teorien om mangelfull drivstofftilførsel. Dette forklarer både hvorfor den går dårlig på fullt, hvorfor den er tungstartet når den har gått en stund, og hvorfor tomgangen blir ustabil. Det er også noe av det enkleste å sjekke, hvis du ikke har en mengde med utstyr fra før. Et t-stykke og en lavtrykksmåler fra Biltema koster ingen ting, og bortsett fra at måleren har en tendens til å miste nullpunktet sitt over tid, fungerer utstyret helt ypperlig.

Nå skal jeg desverre ha en haug med prøver neste uke, så jeg får ikke tid til å se på båten før om ett par uker :(

Men en slik lavtrykksmåler, er det en slik du mener?

Og da setter jeg bare på ett t-stykke på slangen som går fra bensinfilteret, og bak til motoren, og plugger i denne saken?

Hva skal trykket ligge på sånn ca?

Så om man skrur ut alle pluggene, og drar motoren på starteren. Kommer det gnist da, eller må man legge pluggen til gods for å få gnist?

Er det i så fall gjengene som skal til gods, eller er det selve tuppen på pluggen (den bøylen) som skal til gods?

Jeg ser at det er noen tynne rustfrie ståltau som går mellom de forskjellige delene på motoren. De ligger på utsiden, og jeg trodde de var for å motvirke galvanisk korrosjon. En av de er brutt av, men slik har det hver leeenge.

Relativt små avvik i tenningsvinkel på tomgang kan gi store utslag på turtallet, og blir som regel bare verre hvis man forsøker å justere det ut på forgasserne. Derfor er det viktig å kontrollere at vinkelen er som den skal, med et stroboskop slik Sjøtunga foreslo.

Hvordan fungerer dette i praksis?

Du stiller inn stroboskopet, slik at hjulet ser ut som det står i ro..? Og hva gjør man så?

Tusen takk for mange gode råd :)

Du stiller inn stroboskopet, slik at hjulet ser ut som det står i ro..? Og hva gjør man så?

Du kobler stroboskopet til 12V og hekter pickupen på pluggkabelen til sylinder nr 1. Når du så holder inne på-knappen på stroboskopet vil det gi et glimt hver gang sylinder nr 1 tenner, og svinghjulet vil dermed se ut som det står stille i den posisjonen det er i når sylinder nr 1 tenner. Det pleier å være et merke på svinghjulet som skal stå rett overfor et tilsvarende merke på motorblokka når tenningen er korrekt justert. Siden tenningstidspunktet varierer med både turtall og gasspådrag, må du sjekke i dokumentasjonen på motoren hvilket turall du skal måle ved.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Er det i så fall gjengene som skal til gods, eller er det selve tuppen på pluggen (den bøylen) som skal til gods?

Jeg ser at det er noen tynne rustfrie ståltau som går mellom de forskjellige delene på motoren. De ligger på utsiden, og jeg trodde de var for å motvirke galvanisk korrosjon. En av de er brutt av, men slik har det hver leeenge.

gjengene til gods

bilde av stålwiren som er gått av? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Å, så det er slik den tenningslampen fungerer :)

Nå har min motor 4 sylindere. Hvordan vet jeg hvilken som er nummer en av de fire?

Jeg har forøvrig en TYKK servicemanual til motoren. Dvs den går fra 1,5 til 300 hk. Så der er 90% urelevant informasjon der. Men der finner jeg sikkert turtallet jeg skal måle ved.

Takk for det :)

bilde av stålwiren som er gått av? 

Har ikke noe bilde, og får ikke tatt noe før om ett par uker desverre.

Men den er kanskje 0,75mm2 i tverrsnitt og uisolert, ganske tynn med andre ord, og den er festet til undersiden av "motorhuset" hvor den ligger under en skrue med en liten bøyle på, og festet på motorstammen på samme måten. Ser egentlig ganske tynn og pinglete ut. Den er kanskje totalt 5-10cm lang.

Hjalp dette?

Men en slik lavtrykksmåler, er det en slik du mener?

Og da setter jeg bare på ett t-stykke på slangen som går fra bensinfilteret, og bak til motoren, og plugger i denne saken?

Hva skal trykket ligge på sånn ca?

Ja, det er akkurat en slik en jeg brukte da jeg jobbet på verksted :-) Det fine med den er at den også kan hjelpe deg å finne undertrykk i slangene hvis det f.eks. er et tett filer eller stigerør.

Du kobler deg først inn i slangen ved forgasseren, og sjekker hva trykket er på tomgang, så sjekker du mens du kjører på full gass en stund. Fasitverdiene burde stå i servicemanualen din, men det skal ikke være veldig høyt. Hvis du finner for lavt bensintrykk ved forgasserne, kobler du deg bortover i retning tanken til du finner feilen. Noen manualer oppgir hvor lavt trykk det kan være i slangen inn til motoren, men i praksis vil du sjelden støte på problemer over 0.8 atm.

~Henning

EDIT: De tynne wirene på stammen er ikke relatert til problemet ditt, men de er viktige for det. Galvanisk korrosjon er sannsynligvis den hyppigste årsaken til at motorer blir hugget til deler.

Redigert av Guest (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...