Jump to content

VP 60, hva skal spenningen ut fra turtallgiver være?

borghans

Recommended Posts

Løfter denne siden ingen har gitt deg ett svar.

Normalt er det en spenning på ca. 6-7 volt, men spenningen er vekselvis, slik at spenningen normalt ikke øker, men ved høyere turtall øker frekvensen.

På enkelte givere kan spenningen være svært lav. men jeg tror det på disse eldre VP motorene er en spenning på rundt 6-7 volt, slik at du bør få utslag når motoren går på tomgang (Det er mulig jeg tenker på de dieselmotorene som har W på dynamoen???)

For å måle turtallet må du ha ett instrument som måler frekvens (hertz).

Husk å sjekk jording først!

Redigert av adeneo (see edit history)

Tenker du på jordingen til insrumentet eller den jordingen som kommer fra giveren? Inn på instrumentet er det W som kommer fra giveren, så er det G som også kommer fra giveren. (dette er jord, så vidt jeg vet) Så er det en + tilkobling og en - tilkobling. Kan det være denne - (jord) som er falt ut? Eller tenker du på den som kommer fra G? Den er OK, måler 7 - 8 volt på kontaktene som går inn på W og G.

Hva er symptomene du skal kurere? Virker ikke instrumentet i det hele tatt? På min TAMD 60 C løste ting seg ved å skifte giver. Da hadde instrumentet vist variabelt turtall en stund, av og til virket det, av og til kun opp til 1500 omdr og ble gyngende der, og av og til dødt.

Husket feil ang måling. Når jeg måler mellom pinnene sim skal til W og G på instrumentet, så måler jeg mellom 1 og 1,5 volt. Veksel spenning. ca 0,9 volt ved tomgang så øker den opp til 1,6 volt når turtallet øker. Har 12 volt mellom de to andre pinnene.

Er det virkelig ingen her inne som har peiling på dette?

Husket feil ang måling. Når jeg måler mellom pinnene sim skal til W og G på instrumentet, så måler jeg mellom 1 og 1,5 volt. Veksel spenning. ca 0,9 volt ved tomgang så øker den opp til 1,6 volt når turtallet øker. Har 12 volt mellom de to andre pinnene.

Er det virkelig ingen her inne som har peiling på dette?

Har i grunn ikke så mye peiling på akkurat dette, men du har oppklart ett par ting som får de små grå litt i gang i det siste innlegget ditt.

Dersom du har W og G på turtelleren, slik du har, som kommer fra to ledninger som går til sensoren som sitter foran på motoren, så mener jeg å huske at det skal være ca 1,5-1,6 volt AC mellom disse og at spenningen skal øke med turtallet slik det virker som det gjør hos deg. spenningen kan kanskje kan virke litt lav, men ettersom det er signal fra sensoren så er det nok sannsynligvis jeg som husker litt feil.

Jeg husker bestemt at det står 1,6V AC i en eller en annen bok, så det kan være at det er maks spenning eller noe sånt, du er uansett såpass i nærheten at det burde være utslag på turtelleren, slik at jeg tror sensoren er i orden, noe som er fint ettersom den koster rundt 1300,- hvis jeg ikke husker feil.

Problemet med dette systemet er at de fleste universale turtellere fungerer litt annerledes da de ofte får 6-7 volt fra W uttaket på dynamo, eller på bensinmotor hvor coilen benyttes får turtelleren korte pulser med 12V, slik at du må bruke ett instrument som er konstruert for en slik sensor med lav spenning.

Det er alltid litt vanskelig å si noe om slike problemer uten å ha sett det og forsøkt å måle litt på egen hånd, samtidig som VP60 ikke er en motor en ser så veldig mange i løpet av ett år, selv om mange VP motorer benytter tilnærmet samme sensor, og det er på generelt grunnlag ut fra erfaring med andre VP motorer med lignende sensorer at jeg uttaler meg, da jeg ikke kan huske å ha vært borti akkurat det problemet på VP60, selv om jeg ikke husker alt jeg har vært borti opp igjennom årene.

Konklusjonen er at jeg tror sensoren er i orden.

Du kan prøve å justere sensoren. Hvis det er likt som på andre motorer med samme type sensor så skal den skrues ned til den stopper i tennene og så litt tilbake, ca en halv runde og deretter låses, avstandene skal være temmelig nøyaktig ett halvt fluefittehår, men som regel hvis avstanden til sensoren blir for stor så forsvinner signalet helt, slik at jeg tviler på at det er det som er problemet.

Det spiller selvfølgelig ingen rolle hvilken ledning som går til W/G ettersom det er AC, bare sånn til opplysning ???

Redigert av adeneo (see edit history)

Hei

Jeg tror du skal finne ut om denne giveren virkelig sender ut vekselspenning. De gjør vanligvis det, men siden den har tilført 12v så kan dette være en giver som gir en likespennings-firkantpuls, dvs. en Hall-giver. Er det en slik og du har 12v med tenning på uten å starte motoren, så kan du måle en vekslende likespenning mellom f.eks 12v og 0.3v på W når du dreier motoren med egnet verktøy.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...