Jump to content

Trenger hjelp til å plassere skjøtevinsjer

Svaap

Recommended Posts

Hei,

Jeg er i ferd med å skulle plassere/montere skjøtevinsjer til en liten gaffelrigget skøyte.

Har en egen prosjekt-tråd her, men lager en separat tråd for å være sikker på at jeg får med de seilerne som kanskje ikke syntes rene prosjekt-tråder er så interessant.

Det er snakk om 4 stk vinsjer tiltenkt fokk og klyver.

Hva bestemmer plasseringen av vinsjene?

Skal vinsjene ha en bestemt vinkel på skjøtene?

Cockpiten er ikke stor, så jeg vil kunne operere disse alene samtidig som jeg har rimelig kontroll med roret.

Er det ellers noe jeg bør tenke på?

Her er noen bilder som viser vinsjene "tilfeldig plassert"

05122010_012.jpg

05122010_016.jpg

05122010_013.jpg

05122010_015.jpg

Vil gjerne høre de erfaringer/råd dere måtte ha før jeg gjøre dette endelig..

Håper noe "garva seilere" kommer på banen :sailing:

Hei igjen Svaap. Jeg kommenterte såvidt vinsjfundamentene i prosjekttråden din, men til det du spør om her:

Skjøtene bør komme inn på vinsjene i den vinkelen som beskrives av nedre fals på vinsjetrommelen....

(rapper bildet ditt og tegner litt på det, et øyeblikk....)

..hum-ti-dum-ti-dum....

vinsj.jpg

Sånn ca denne vinkelen.

Du må ha en bryteblokk (evt på en skinne for skjøteløper etc) i dekk for å danne denne vinkelen.

S/Y Surprise

Hei igjen! Tror ikke du trenger noen bryte blokker. Skjøte blokken til klyveren bruker å være festet på rekka. Og fokka på omtrent samme plassen litt lenger inn på dekket. Du må nesten prøve med ett tau for å sjekke at visningen blir grei.Link

Du har vel sikkert lest denne:-) Mange fine tegninger.

På min skøyte har jeg bare en vinsj bak til fokka og klyveren. og to slike avlastereLink er jo ikke helt beregnet for vanlig 3 slått tau men det låser bra når tauet er brukt en stund. Men det er sikkert bedre med to vinsjer. Tror jeg ville hatt en hel plank liggende på cockpitkanten som vinsjene hadde stått på. Tror jo det kan bli fint også. Men du får sikkert mange tips her inne så det er bare å sile ut det du tror blir best. Vet ikke hvor stor klyver og fokk du har men det blir jo bra mindre m2 på dem en tilsvarende fokk på en vanlig seilbåt. slenger med ett bilde hvordan dette er gjort på min skøyte. Lykke til med den nydelige skøyta:-)))) seilbaat.jpg

Hei og takk for svarene så langt.

Ut ifra det jeg har skjønt, så virker det som om det viktigste mtp plassering av vinsjene at det er praktisk å håndtere dem? Så kommer vinkler på skjøtene og hvordan disse styres på et senere tidspunkt under rigging?

Er det en fordel at vinsjene peker litt ut i borde i toppen?

Vil skjøtet ha lettere for å klatre oppover på vinsjen, slik at skjøtet ikke kniper?

Mine vinsjer står flatt:

knipknap1.jpg

mens disse vinkler littegrann utover:

sikkerhetsline.jpg

..Tror vinklingen på vinsjene på Comfortinaen på det nederste bildet er mer av kosmetiske enn funksjonelle årsaker.

Det viktigste er å få en god arbeidsstilling sånn at man får brukt kreftene riktig og ikke denger never og albuer borti andre ting når man vinsjer..

Vinkelen på skjøtet er det som bestemmer om skjøtene 'klatrer' på seg selv ved vinsjing. Om man ikke får til vinkelen på noen anne måte så kan man jo vinkle vinsjen, men dette ville være siste utvei for meg. Bedre å få riktig vinkel ved plassering av bryteblokk (eller annet tilsvarende dekksutstyr).

S/Y Surprise

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...