innaskjærs Startet 6.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2010 Jeg har hatt vanlig service på drevet, selvfølgelig skylt igjennem saltvannssystemet med ferskvann, og etterpå helt 4-5-liter frostvæske igjennom. Drevet står nå montert på båten. Håper ikke det gjør noen ting? Har dere synspunkter? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2010 (redigert) Om båten står på land på en vanlig opplagsplass - dvs ikke i hus - så ville jeg lest forsikringsvilkårene. Jeg har sett flere eksempler på at forsikringen ikke dekker tyveri av drev/påhengsmotor ved opplag På den tekniske siden ville sjekket gear oljen også Redigert 6.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2010 Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Så lenge drevet står tiltet ned/inn så vil det ikke være vann i drevet da dette renner ut av dreneringshullene. Frostvæske benyttes for frostsikring av motor/varmeveksler mm. Det viktigste er som Bitteliten sier å sjekke at det er olje på drevet og at det ikke er vann i oljen, da dette kan føre til frostsprenging av drevets aluminiumshus, og er den vanligste feilen folk gjør om vinteren som fører til havari av drevet. Ettersom impelleren sitter litt uggent på de drevene bør du være forsiktig når du kjører frostvæske inn den veien, slik at impelleren ikke går tørr. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 6.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2010 Jo, jeg skjønner at vannet dreneres ut av drevet når drevet er tiltet inn, men når jeg heller 4-5 liter frostveske inn i varmeveksler så renner det kun ca 1/2 liter ut gjennom drevet. Frostvæsken må jo da ha fortrengt noe vann..Jeg kjører ikke motoren i denne prosessen og da skåner jeg impeller skulle jef tro..PS! Olje er skiftet :-) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
adeneo Svart 6.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2010 Du trenger ikke å bekymre deg over drevet, så lenge det står nedtiltet så vil det ikke fryse med mindre det er vann i oljen.Jeg hadde heller bekymret meg over saltvannssystemet til motoren hadde jeg vært deg.Kan du forklare litt nærmere hvordan du har vinterkonservert den, og hvilken motor du har, årsmodell osv. så kan vi ta det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 7.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Drevet er koblet til en 1,7DTI 120 hk Mercruiser 2004 model.Når det gjelder saltvannsdelen så er det denne som har fått frostvæsken som jeg beskrev, Oljen i drevet er fri for vann.(Skiftet ved opplag) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
adeneo Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Spørsmålet var om ditt Alpha drev kan overleve vinteren, og svaret er at det uten problem overlever vinteren dersom det som tidligere nevnt er tiltet ned/inn, og ikke er vann i oljen.Legger ved prosedyren for vinterkonservering av din motor. Legg merke til at Mercruiser anbefaler konsekvent at sjøvannsdelen tappes for vann. Dette er noe som anbefales på de fleste nye motorer nå med to kjølekretser, ettersom luft ikke fryser er det sikreste å kun ha kjølevæske på den lukkede delen av systemet.Vinterkonservering av Mercruiser 1.7DTIMotoren må konserveres før vinteropplag før å hindre korrosjon og frostskade. Mercruiser gir ingen garanti på frostskader!Advarsel: Kjør aldri motoren uten at vann tilføres sjøvannspumpen, eller med andre ord drevet i ditt tilfelle. Mangel på vann kan føre til skade på impeller og motor.Viktig: Dersom båten er tatt opp fra vannet må vann tilføres med muffer e.l.Viktig: Ikke bruk Propylen Glykol i ferskvannsdelen.FerskvannsdelenPå den delen av motoren som er fylt med kjølevæske kontrolleres frysepunktet på kjølevæsken, dersom dette er lavere enn forventet laveste temperatur i område er alt i orden.Kjølevesken bør tappes og skiftes med jevne mellomrom, Mercruiser anbefaler hvert annet år, men det er sannsynligvis ikke nødvendig å skifte så ofte, men det bør skiftes ved hvert 3-4 år.Oljeskift1. Koble til vann til drevets vanninntak.2. Start motor og la gå til den oppnår normal driftstemperatur. Stopp motor.3. Bytt motorolje og filter.4. Start motor og la gå i rundt 15 minutter, påse at det ikke er oljelekkasjer.Sjøvannsdelen1. Skyll igjennom sjøvannsdelen. Koble til muffer, slå på vannet og kjør motoren i rundt 10 minutter. Dersom dette allerede er gjort ved oljeskiftet kan dette punktet hoppes over.2. Fjern tappepluggen på fronten av varmeveksleren.a - Tappepluggb - Frontdekselc - Varmeveksler3. Fjern tappeplugg på den nedre delen av intercooleren.a - Tappepluggb - Intercooler4. Åpne hullene etter tappepluggene ved å gjentatte ganger stikke en ståltråd e.l. inn i hullene.5. Bruk også en ståltråd e.l. til å åpne opp hullene på drevet, slik at de er helt åpne.a - Speedometer Tubeb - Ventilasjonshullc - Drenering6. Etter at ALT vannet er tappet av, ha Loctite eller Quicksilver gjengetetting på tappepluggene, og skru de inn igjen.7. Gjør rent sjøvannsfilteret hvis det er nødvendig.8. Gjør ren motor og spray hele motoren med Quicksilver Corossion Guard, CRC e.l.9. Smør opp alle vaiere og ledd.10. Koble fra eller fjern batteriet.11. Plasser drevet i ned/inn posisjon. Kryssleddene kan sette seg slik at disse ikke fungerer normalt dersom drevet ikke lagres ned/inn. Vann dreneres også lettere i den stillingen.Dette er det Mercruiser anbefaler ved vinterkonservering, men det er ikke noe i veien for å kjøre frostvæske inn i muffene eller helle frostvæske i varmeveksler e.l. bare man er sikker på at motoren ikke kan fryse.Mercruiser anbefaler at sjøvannsdelen lagres tom for væske da luft ikke fryser(før ved ett par kelvin?), og dette har blitt mer vanlig etterhvert da man har funnet ut at korrosjonen i løpet av vinteren er minimal, og risikoen for feil blandinger av kjølevæske, feil ved utføring av konserveringen osv. er høy. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 7.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Ok, takk for godt svar. Jeg er litt roligere nå da allepunktene du nevnte er utført for mitt vedkommede. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
xGoRD Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Hei, Sliter litt her med den dreneringsprosedyre. Det vil si det kommer veldig lite vann ut. Har demontert tappeplugg a på begge bildene og pirket med en spiker. Det har kommet litt vann ut men veldig lite iom. at prosedyren sier man skal helle på rett i underkant av 6 liter frostvæske etterpå. Hva gjør jeg feil? Edit: Jeg fikk på kun 2 liter frostvæske før det rant over. Redigert 5.Oktober.2018 av xGoRD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 adeno har du vinterkonserveringmanual for en Mercruiser 4.3l EFI 98mod med ferskvannskjøling? Er jo saltvannskjøling av drev og risere. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 On 10/5/2018 at 2:08 PM, xGoRD said: Hei, Sliter litt her med den dreneringsprosedyre. Det vil si det kommer veldig lite vann ut. Har demontert tappeplugg a på begge bildene og pirket med en spiker. Det har kommet litt vann ut men veldig lite iom. at prosedyren sier man skal helle på rett i underkant av 6 liter frostvæske etterpå. Hva gjør jeg feil? Edit: Jeg fikk på kun 2 liter frostvæske før det rant over. Du må lå motoren gå på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 On 10/7/2018 at 9:13 PM, pipe said: Du må lå motoren gå på tomgang Den skal vel ikke gå på tomgang når du skrur ut tappepluggene for å få ut vannet. Litt usikker på hva du mener. Men jeg tok muffene og en kanne isteden og kjørte det inn den veien :) (på tomgang) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.