Jump to content

Kjøpe ny ankervinsj for kjetting, hvilken type?


Rångepådl

Recommended Posts

Jeg har en 30 fot stålbåt på ca. 7 tonn. Den gamle Anchorlift vinsjen er rustet fast og skal byttes ut i en ny.

Hadde sikkert vært enklest å montere en ny Anchorlift vinsj, men den ser ikke ut for å tåle salt og fuktig miljø.

 

ankervinsj_jpg.jpg

 

Noen forslag til ny vinsj?

 

(Jeg ønsker å bruke kjetting/kasse/kabler på nytt)

Redigert av Aurora Boralis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spray winchen med Tectyl eller tilsvarende når ny, og den vil holde evig. Jeg skal også montere winch og har fått tilbud fra ILAS og Anchorlift. Begge tilbud var på 20500,- med 1,2 kw motor, 50m 8mm kjetting, 20 kg Bruce, fjernkontroll og rulle til badeplatting. Går vel for Ancorlift trur jeg da jeg har sansen for den sk. kontrollerte utkjøringa deres.

 

Har hatt Ancorlift tidligere og er svært godt fornøyd med servicen derfra. Fikk bla. komplett ny fjernkontroll med rele og det hele aldeles gratis her i sommer når winchen svikta på ferieturen. Winchen var da 7 år gammel.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis den har rustet fast i kabular/trommel, har den vel ikke fått det vedlikeholdet den skal ha? Utfordringen i slike instalasjoner er at motor, gir og el. koblinger står i saltlake som kjettingen drar opp. Som regel dette som tar livet av vinsjen maaange år før nødvendig. Hvis du klarer å skille inne i boksen slik at den delen av vinsjen står i eget lukket tørt rom, vil du forlenge levetiden betraktelig.I tillegg kan du velge en syrefast(hjelper ikke på motor og gir) vinsj som feks Lofranseller Sailor fra Ilas.Alternativt kan man velge en vinsj med motor innebygget i kapsling.

Link to post
Share on other sites

Hvis den har rustet fast i kabular/trommel, har den vel ikke fått det vedlikeholdet den skal ha?

 

Har venta på at vinsjen skulle ta kvelden egentlig. Prøvde å åpne den sist vinter, men hele vinsjen er en stor rustklump og jeg måtte gi opp.

Merkelig at ikke alle sånne vinsjer er laget i syrefast stål egentlig.

Redigert av Aurora Boralis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går vel for Ancorlift trur jeg da jeg har sansen for den sk. kontrollerte utkjøringa deres.

 

Har hatt Ancorlift tidligere og er svært godt fornøyd med servicen derfra. Fikk bla. komplett ny fjernkontroll med rele og det hele aldeles gratis her i sommer når winchen svikta på ferieturen. Winchen var da 7 år gammel.

 

Hvem er det som forhandler Anchorlift?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satt på en tilsvarende modell fra quick! Jeg har montert mange vinsjer av begge typene, og min erfaring er at quick-vinsjene holder høyere kvalitet. Dette med Anchorlift og korrosjon er et kjent og stort problem, men jeg har aldri vært borti noe slikt med vinsjene fra quick. Prismessig ligger de vel omtrent på det samme, og hvis du monterer kjettingteller går det fint å ha tilsvarende kontrollert utkjøring som anchorlift tilbyr. Det burde heller ikke være behov for noen store tilpasninger da disse vinsjene er ganske like i oppbygningen. Hvis du har fjernkontroll til den gamle vinsjen kan denne benyttes på quick-vinsjen også!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil føye til at den winchen som satt i gamle Escada var montert "tørt" i den forstand at den var montert innvendig og aldrig kom i kontalkt med sjøvann, annet enn det kjettingen måtte trekke inn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Om man er forelsket i norske produkter linker jeg på en fabrikk som produserer noe vi kjenner godt, til og med fjernkontroll og disse brytere og relè som går i stikke regelmessig er dem samme... :flag:

 

Marina produkter ligger ikke ute på hjemmeside til dem men mulig er å få all info sendt via mail om ankervinsjer der de er et hobbyprodukt hos dem.

 

Bada

Besøk våres hjemmesider www.isbater.no

Link to post
Share on other sites

Se der ja... tom samme modellbetegnelse som anchorlift hadde på sine vinsjer før... De påsto hardnakket at vinsjene deres var norskprodusert :rolleyes: Er ilerød-gutta fortsatt i gamet eller gikk de under når finankrisa kom? Vinsjene fra bada er i hvertfall definitivt samme som tidligere anchorlift...

Link to post
Share on other sites

Joda, Ilerød-gutta er fortsatt stil going strong under navnet Anchorlift Norge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ILAS winch med kjetting på siste båt. Og jeg må si jeg er meget fornøyd, både kvalitet og service.

 

Kjøpte for noen år siden ILAS inside 1000W med den nye gjennomføringen deres. Dette skulle brukes med 8mm kjetting, som jeg skaffet selv, pga. pris.

 

Da dette var montert viste det seg at kjettingen var for tykk for gjennomføringen, og kilte seg fast. Etter en prat med ILAS gikk de igang med å konstruere en ny plate mellom festeplaten og vinchen, for å flytte winchen litt inn og ned i forhold til original plate. Jeg fikk samtidig 50meter 6,5mm kjetting. Alt selvfølgelig gratis, enda jeg ikke hadde kjøpt kjettingen av dem!

 

Etter dette fungerte winchen feilfritt i årene etter.

 

Knall service, som jo er viktig. Alle kan få feil på sine produkter, men da er det meget viktig at dette ordnes raskt og greit, noe ILAS gjør.

 

 

Hadde uten tvil vurdert ILAS igjen.

Anbefales!

 

Og jeg har ingen fortjeneste av dette.....

 

Fernanda

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Sist gang jeg kjøpte Anchorlift vinsj (i sommer), så var de helt åpne på at vinsjene ble produsert i Kina. De fortalte at de ikke hadde noen produksjon i Norge lenger p.g.a. priser. I tillegg så er hoved markedet deres i USA.

Om fjernkontrollene deres produseres i Kina vet jeg ikke, men før de kom frem til den typen de har i dag, så fortalte de at de testet ut en prottype som ble produsert for dem i USA, så det er trolig at dagens fjernkontroll løsning kommer fra firmaet i USA.

/per

Link to post
Share on other sites

Anchorlift hadde før agentur for Quick i Norge men når dem holdte på med kopieringer ble Quick forbanna og Seatronic endte oppe med agenturet.

Jeg velger heller originalen en billig kopi :smash:

 

Jeg har aldri sett en produkt fra Anchorlift produsert i Norge eller i USA, alt dem har solgt er fra China.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den tar mindre plass i en liten kjettingkasse. stuer mye bedre.

Den blir sprø etter endel år og kan sprekke og ryke, ? 10-15 År ? litt etter bruk også sikkert. Bør skiftes på lik linje som stående rigging på en seilbåt.

Hvis man liker blankt og flott så er det tingen.

Koster mye.

Hva vil kona ha ? bør anker også da bli "shining".

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Syrefast kjetting legger seg mere sammen i kjettingkassen, da den er glattere. Men er høyden under vinsjen god, ser jeg ikke noen grunn til å velge syrefast. Den største faktoren heter nok helst "Bling Bling".

Greit eksempel fra finnøya ved Risør. La meg på flytebrygga med hekken inn, og ved siden av lå det en veldig ""Bling" båt.

Eieren så nedlatende på meg i det han polerte sitt syrefaste anker med syrefast kjetting. Mitt var jo bare galvanisert og med både gress og litt bunnsedimenter etter bruk!!

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,har en liten daycruiser(windy 7800)Tenkte kanskje det kunne vært kjekt med en vinsj,satt å glante litt på e.bay da dukka dette opp vinsjDen ser veldig enkel ut til å montere/demontere,båten min er kun en godværsbåt,blåser det litt kjører jeg rett hjem i båsen :giggle: så her er det bare stille vann under oppsyn som gjelder,hva mener dere?er det helt bortkasta?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...