Jump to content

Erfaring med bruk av ankarolina/nawa ankerrulle på 40fot båt

Marulf

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe inn ankerrulle til min 40 fots seilbåt.

Har el. vinsj med 50m kjetting og 22 kg bruce anker forut.

Har 15 kg bruce anker og 10m kjetting som jeg har hengende akter og tenker da å gå til innkjøp

av ankarolina evt nawa ankerrulle (ankertau/bånd på rull)

Grunnen til dette er at 50m med blytau tar enormt mye plass, mens ankerrulla nesten ikke tar noe plass.

Er det noen som har erfaring med denne type utstyr til bruk på såpass tung anker?

Kan jeg evt benytte fall-vinsjene mine til å trekke opp ankeret med?

Hvilke av rullene er best, ankarolina eller nawa?

Redigert av Marulf (see edit history)

Jeg har 10 meter kjetting og 15kg Brucekopi på ankorlina på min båt.

Det funker, men er ikke optimalt i forhold til elektrisk vinsj.

Kluet er å holde ankorlina stram til man har dreggen rett under båten når man skal ha dreggen opp igjen. Dette fordi ankorlina mer eller mindre flyter og man vil jo ikke ha det rundt roret eller i propellen.

Er det så ti meter dypt der man har sluppet dreggen, er det tungt å trekke opp og det blir gjerne litt "grisete" om kjettingen har ligget i gjørme e.l.

Jeg bruker gjerne fallvinsjen til å stramme inn når det er behov for det, men det tar for lang tid å sveive inn alt sammen når man legger fra.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har brukt 10kilo bruce med ankarolina og ingen kjetting akter på 40foter en sesong og det har fungert helt perfekt, aldri dregget men så drar jeg det skikkelig fast før jeg legger meg til.

Jeg lå heller ikke i virkelig utsatte strøk, det gjør jeg aldri mad baug mot land.

15kilo bruce og kjetting og så ankarolina vil sitte som et skudd på de fleste bunnforhold

Ja, jeg tror nok at anker og kjetting vil sitte som et skudd, men det store spørsmålet er om det lar seg gjøre å få det opp igjen :giggle:

Vinsjen går jo på "brød-kraft", noe som i og forseg er ok med tanke på vanlig tau, men er ankarolina glatt og vond å få tak på er saken en annen.

Det er ikke noe særlig vanskeligere å trekke opp ankorlina for hånd enn et tau.

Man får godt tak om man "surrer" inn hånden med en halv tørn. Noe man gjør mer eller mindre automatisk når man trekker i noe tungt. At ankorlina er flat, gjør at det faktisk er mindre vondt enn et tynt tau. Det er større overflate på det flate tauet enn vanlig dreggtau, så akkurat det er ikke noe problem om du først orker vekta.

Det å rulle inn lina på rullen etter dreggen er tatt opp (om du ikke har et arn som kan sveive samtidig som du trekker), går som en lek.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ankorolina er et "must" ombord, synes jegsmash.gif.

På seilbåtene har jeg alltid hatt den montert bak fram og jeg lar lina gå framover , rundt den aktre vinsjen (ikke med tørn) og akterover i gjen,

Jeg bruker ikke kjetting på den og har bare med en lett kaffedregg (ca 6-7 kg) .

Ved anløp dropper jeg dreggen på passe avstand og "nesten glemmer" så hele greia inntil jeg har tamp i land forut. Blir jeg liggende så ror jeg ut noe større.

Ved avgang er det helt greit å dra i lina med seilerhansker og blir det tungt, legger jeg et tørn eller to på vinsjen og kverner meg ut / den opp.

Desverre virker ikke "self tailing" på ankarolinawink.gif, men det gjør ikke noe. Den oppfører seg ikke som et skjøte på vinsjen likevel og må "gjetes" når det kvernes - uten at det noen gang er et problem.

Ankarolina er i tillegg til en skikkelig dregg, med noen meter kjetting akterut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...