Jump to content

Hvilken pumpe skal jeg kjøpe til avløp vann dusj?

Akoya 1

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 36 seilbåt som jeg skal ettermotere pompe til avløpsvann til durs. Den blir montert ca 20 cm over vannspeilet. Er det noen som hvet med sikkerhet hvilken pompe jeg skal kjøpe?

Pompen må kunne gå tørr

Hva vil det si at en pompe er selvsugende?

Maxi 95 Bavaria 36

Ikke veeeldig susen da den skal ligge over dusjgulvet.

Hadde en 39 c før og der var det en membranbumpe plassert i skapet under vasken, det var også et filter før pumpem som tok hår og annet rusk. Denne løsningen fungerte greit men filteret gikk veldig fort tett, men helt avgjørende med filter.

anders

Denne løsningen fungerte greit men filteret gikk veldig fort tett, men helt avgjørende med filter.

anders

Jeg har plukket bort både filteret og tilbakeslagsventilen i min Bavaria. Gevinsten er vesentlig raskere tømming av dusjvannet og slutt på grisejobben med å rense filteret. Skulle pumpe/slange gå tett en gang i året tar jeg heller den jobben enn å rense filteret i eninga.

Jeg er selv veldig fornøyd meed Atwoods lensekasse, som jeg kjøpte fra Flak eller Telmo (husker ikke). Den gjorde jobben med å ta unna dusjvann, vann fra vaskjemaskin, kjøkkenkum, etc. for meg og kona i to år. I løpet av denne perioden behøvde jeg båre å rense sila én gang, og det var atpåtil helt uten vannlåser i systemet. Jeg syntes denne ytelsen var så imponerende at jeg valgte å kjøpe en kliss maken da jeg behøvde en dusjlensepumpe i min nåværende båt.

Hvis formålet med oppgaven er å plassere pumpen over gulvet i dusjen, må mitt beste råd bli å skrinlegge prosjektet så fort som mulig, og begynne å dusje i cockpit. Dersom du allikevel skulle prøve deg, vil jeg anbefale en pumpe med fleksibel gummiimpeller, da disse ofte har overlegne selvsugende egenskaper. Jeg må dog ta forbehold om at de tåler hår og denslags relativt dårlig, så dette må da renses ut i dusjsluket. Slike pumper tåler heller ikke å tørrkjøres, fordi de er avhengige av kjølingen fra vannet.

Jeg har lenge tenkt at man kan snekre en kompakt-utgave av Atwoods dusjlensesystem ved å bruke en liten senkbar lensepumpe i et kar som plastes ned i dusjgulvet. Jeg synes til og med å huske å ha sett et tilsvarende produkt i en katalog siden da. Bla gjennom katalogene Watski, Flak, Telmo, Strøm, etc, så finner du sannsynligvis et produkt som gjør jobben VELDIG mye bedre enn en hjemmesnekret løsning med selvsugende pumpe.

~Henning

Har god tru på den vikjo linker til.

Min forrige båt hadde 2 slike og de var godt brukt. Lite problem.

http://www.lowcostboatingstore.com/JABSCO-372020000-12V-LIGHT-DUTY-BILGE-PUMP_p_2907.html

Dagens båt har 2 slike og også lite problem med disse.

http://www.jabscoshop.com/marine/pumps/sink-shower-drain-pumps/37202-2012-self-priming-diaphragm-pump-12-volt-dc.htm

Føler det jo sikrere når el.motor og pumpe er adskilt, men det blir jo færre og færre av disse løsningene.

Hadde filter på alle sammen og med vårt bruk som nok ligg over gjennomsnittet så holder det med reingjering av filter (3/4"?) 1-2 ganger i året.

http://www.lowcostboatingstore.com/JABSCO-362000000-PUMPGUARD-STRAINER-F34-HOSE_p_2832.html

Pumpene var montert ca. 40-50 cm over dusjdørk. Sugeslangen var bolta i bunnen omtrent som ett dusjkabinett/badekar el. lignende.

Manuell start bryter med fjørretur montert ved vask på bad/toalett.(funker fint og ingen nivåbryter å passe på)

Redigert av volfro (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...