Jump to content

Rar farge på olje DPH drev


Bekko

Recommended Posts

Dersom du er sikker på at det ikke er spon eller vann i oljen, noe man vanligvis oppdager forholdsvis raskt, er det ikke noe å bekymre seg over.

 

Oljen blir litt mørkere ved bruk, og forskjeller på den oljen du kjøpte i fjor og den du kjøpte i år kan også forekomme.

Slik som mindre forskjeller i raffineringen, additiver og selve sammensettingen av oljen. De fleste selskaper oppdaterer stadig sine produkter, også de som Volvo kjøper sin olje av, slik at den oljen du fikk i fjor og den du fikk i år sannsynligvis ikke er fra samme parti, og selv om de kom i samme emballasje så kan det være litt forskjell på fargen.

 

Så lenge du har kjøpt riktig olje, og som nevnt over at det ikke er forurensinger i den oljen du tappet av, så er det ikke noe problem.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Sånn var min også. Har et VP SP drev som de på Volvo verksted fylte gul girolje på. Var mørk brun når jeg tappet av men ganske sikker på at det verken er vann eller spon i den. Drevet ble overhalt i fjor, byttet simringer og trykktestet.

Dette drevet har opprinnelig vanlig motorolje.

 

Min teori er at det i år har vært en annen olje enn tidligere og at den har blandet seg med "restene" av denne. Hadde du samme type olje (fabrikat) i fjor?

Link to post

Sånn var min også. Har et VP SP drev som de på Volvo verksted fylte gul girolje på. Var mørk brun når jeg tappet av men ganske sikker på at det verken er vann eller spon i den. Drevet ble overhalt i fjor, byttet simringer og trykktestet.

Dette drevet har opprinnelig vanlig motorolje.

 

 

Har drevet hatt motorolje tidligere, og nå har VP verkstedet fylt GL5 girolje på drevet. Hvilket VP verksted var dette?

Hvilken type drev er det snakk om??

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Det har ikke gått så lang tid siden jeg spurte ett spørsmål i mitt forrige inlegg , men siden jeg ikke har fått noe svar av EV33 enda, og jeg har litt tid akkurat nå, så oppklarer jeg litt.

 

Dette blir litt forenklet slik at det skal være enklere å forstå, men jeg prøver å forklare:

 

Volvo sine singelprop(SP) og duoprop(DP) drev har ganske innlysende nok forskjellige nedre hus. Det er som alle sikkert ser forskjell på propellakselen, men det er også forskjell på oljepumpen.

Dette gjelder ikke for Volvo SX drev og nyere, men kun for de eldre AQ og SP drevene som er oppgitt av Volvo til å bruke samme olje som motoren.

 

Oljepumpen i disse er av en slik type at det krever en viss viskositet for å pumpe oljen opp i det øvre girhuset, og det skal derfor brukes en olje som helst bør ha tallet 30W.

Derimot på nyere SP drev og alle DP drev er det ett annet system for å pumpe oljen, og disse skal ha GL5 med tallene 75/90W, og må selvfølgelig ikke fylles med 30W olje.

 

Slik at når det skrives at Volvo verkstedet har fylt opp ett drev hvor det tidligere er benyttet motorolje med girolje av 75/90W kvalitet så er jeg forundret over hvorfor de har gjort dette, da den eneste grunnen for å skifte fra motorolje til girolje på ett eldre drev er hvis underhuset byttes til ett DP hus, som da selvfølgelig har ett system som krever GL5 olje.

 

Det er for mange år siden det ble sendt ut en bulletin til alle VP verksteder om at dette ikke skal gjøres, ettersom enkelte begynte med dette når SX drevene kom, da det var enklere å fylle en type olje på alle drev, noe som førte til havari av en del drev.

 

Derfor bør de som har ett SP drev som i Volvo sin oversikt står oppført til å bruke samme olje som motor holde seg til 30W olje, eller samme olje som man fyller på motor, også 10/40W kan brukes, men det er vanlig hos de fleste VP verksteder å bruke 30W olje på disse drevene. Man skal altså ikke konvertere til GL5 på olje på ett drev som ikke har benyttet dette tidligere uansett om drevet pakkes om osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

baatrep_038.jpg

 

tapping av olje på DPH i høst. 120 timers bruk denne sessongen. Drevet er nytt fra juli 2009.

Mulig oljefargen blir litt lys på bildet, for sola skinner inn på den fra siden.

 

Til trådstarters orientering står det på en Grandezza 31DC.

 

En liten digresjon til trådstarter: hvordan så hydraulikkslangene dine ut? Hele og fine eller blærete?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Hadde akkurat samme farge på oljen(brun/svart) da jeg bytta i fjor(etter ca 150 timer)på mitt DPH drev. Det var Volvo panta helsyntetisk gearolje.

Bytta til Shell Transaxle oil (helsyntetisk) 75W-90. Den var ikke misfarget da jeg bytta i høst etter ca 80 Timer. :yesnod:

 

Har fortsatt de orginale hydr. slanger som er fra 2006. De er like fine fortsatt, ingen blærer. :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...