Jump to content

Båt sank i Trondheim

arkmarin

Recommended Posts

Tror nok du kan slappe av Brigg. Du har gjort det du skal. og som alle burde, hvis de har båten på vannet i Norge på vinteren og ikke oppholder seg ombord daglig.

Nei jeg har ikke hørt om noen som har sukket pga. frostsprenging i propell hylse.

Hvis båten ligger i ferskvann, veldig kaldt og ikke noen form for varme i motorrom. er det kanskje mulig, men som sagt jeg vet ikke om noen som har hatt den erfaringen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Bare for å holde orden på tellingen Motor: dette er samme artikkel som det ble linket til tidligere i kveld.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg trodde faktisk at det var vanlig å montere sjøvannsfilteret så høyt at det var over vannspeilet...dette for å kunne åpne og reingjøre filteret uten at det strømmer vann inn. Slik er det i alle fall på min båt. Da ville ikke dette ha skjedd med denne båten...

Det er jo tilstrekkelig at sjøvannsfilteret er montert slik at toppen er over vannspeilet. På den måten unngåes vanninnsig ved inspeksjon/rengjøring, og man har samtidig et vannfylt filterhus ved oppstart etter et evt. inngrep i sjøvannsfilteret.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Eller at det er montert stengekran på sjøvannsinntaket.

Mitt inntrykk er at høyt plassert sjøvannsfilter er vanligst ved drevinstalasjon. Og da er det vel kanskje ikke stengekran på sjøvannsinntaket? På instalasjoner med fast aksling er ofte sjøvannsfilteret plassert nede i bunn av båten, men da med stengekran på inntaket.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Båten som sank i går, ref link i innlegg #45 og #52, ser ut til å være en Bella 850. Disse leveres med drev, enten VP eller Mercruiser. Så da er det mest sansynlig høyt plassert sjøvannsfilter på denne. Men det hjelper kanskje ikke med høy plassering dersom sjøvannsfilteret fryser i stykker.

Brigg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...