Jump to content

Båt sank i Trondheim

arkmarin

Recommended Posts

Jeg prøver også å holde et lite øye med andre båter i havna, og håper også at andre holder et lite øye med vår. Dersom det er helt enkle ting som f.eks en fender som har kommet ut av stilling retter jeg det når jeg blir oppmerksom på problemet.

Er det større ting, som f.eks at en båt behøver å måkes snø av, ringer jeg heller til eieren og gir beskjed om mine observasjoner. Telefonnummeret står på hver båtplass. Dersom eieren er forhindret fra å ordne dette selv kan jeg gjerne hjelpe, men bare etter avtale med båteieren. Jeg har ikke lys til å begynne å ordne ombord i en annens båt uten at dette er avtalt. Såfremt det ikke er en akutt situasjon, da må man gjøre det man kan for å avhjelpe situasjonen.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Synes 30 til 40 båter per år høres mye ut. Forrige vinter, som også var utfordrende ift kulden, sank 10 båter i Trondheim Båtforenings havner. Denne foreningen organiserer omlag halvparten av båtplassene i byen. Dersom 30 til 40 er et riktig tall vil dette si at det må synke tre ganger så mange båter i båtplasser knyttet til andre (Trondheim Seilforening, Kystlaget og private) sammenlignet med Trondheim Båtforening. Uten å ha tilgang til noe statistikk på dette området tviler jeg på dette.

Men at det uansett er for mange er det vel enkelt å bli enige om.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

På vei for å se etter egen båt i ettermiddag observerte jeg en båt som har sunket på Trondheim Båtforenings brygger ved Nedre Elvehavn. Båten henger etter brygga, bare deler av baugen er synlig over vannet. Det er derfor vanskelig å se hvilken båttype det er. På grunn av avstanden og mørket fikk jeg ikke tatt noe bilde.

Brigg

Godt spørsmål.

Det har ikke kommet frem eksakte forklaringer på hvorfor så mange båter har sunket. Men det blir ofte spekulert i at frost og snø er medvirkende. Vi har hatt en streng vinter i år.

Brigg

Det har ikke kommet frem eksakte forklaringer på hvorfor så mange båter har sunket. Men det blir ofte spekulert i at frost og snø er medvirkende. Vi har hatt en streng vinter i år.

Brigg

Kanskje det har noe med at Dere vanligvis bruker båtene hele året, men at været har køddet det til for dere.

Her nede er det jo de færreste som bruker båtene om vinteren, og de som ligger ute blir vel skikkelig frostsikret :confused:

@ Motor: Hørte om havariet ved Ytterøya på VHF-en når jeg var ombord i kveld. Pga avstanden hørte jeg bare Florø radio slik at det var vanskelig å få et komplett bilde av hva som ble sagt. Men jeg fikk med meg at det gikk bra til slutt.

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Dette er jo helt vilt. Virker som om det sekker ett par båter i uka opp hos dere.

Trodde da at Trøndere var vant til -grader. OK vinteren kom tidlig, men har da ikke vært så ekstrem.

Hva er frostsikkring på Trøndersk?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mange av disse forulykkede har jo hatt sine opplagsplasser i nærheten av elveutløp og derav har sine kjølekretser fylt med ferskvann som fryser til og dermed sprekker filterhusa når temperaturen blir for lav.

Her hadde det nok vært "smart" å stenge inntaksventilene samt å tappe ned sjøvannssiden av kjølekretsen, evt. konservert med frostvæske også på sjøsiden.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hva er frostsikkring på Trøndersk?

Nå er ikke jeg trønder, men siden vi har båt liggende i Trondheim prøver jeg alikevel:

Vi har tømt ferskvannsystem og demontert/tatt hjem dusjarmaturet. Toalett og septiksystem har fått en skvett frostveske (ca 1/3-del blanding). Sjøvvannsinntak for spylevann til toalett samt gjennomføring for septiktømming har fått frostveske og kuleventilene er stengt. Kuleventil på sjøvannsystem er også stengt, men sjøvannsystemet er så langt ikke blitt frostsikret fordi vi har planer om å ta en dag hos VP-verkstedet så snart (dersom) isforholdene på Nyhavna tillater det. Derfor har vi varme på i motorrommet, og luftinntakene er tettet igjen. Vi har godt dimensjonert og stabil strømforsyning, og det er en student som bor i en båt i havna i vinter som er snar til å ordne strømmen om det skulle bli en feil.

Det som ikke er frostsikret hos oss er propellhylsa. Vanntemperaturen i Nidelva har i følge ekkoloddet ligget på rundt minus 0,5 grader i den senere tid. Og vannet er som Mateco påpeker ferskvann, slik at det vil være en risiko for frost her dersom det ikke er varme i motorrommet. Er der noen som har erfart/hørt om lekkasjer som følge av frostsprenging i propellhylse.

Brigg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...