Jump to content

valg av seilbåt, 34-36 fot, lys-tall min 1,18

hoevis

Recommended Posts

hei folkens,

trenger hjelp til å finne en seilbåt med følgende spesifikasjoner: 34-36 fot, lys-tall min 1,18. IKKE teak-dekk, IKKE balsa som kjerne i sandwich (kun syntetisk materiale), enkeltlaminat under vannlinje, helst ikke seildrev, men rak aksling, tradisjonell vinkelbysse (langskipsbysse er etter min mening upraktisk på alle måter), 2 lugarer, toalett bak. Er ikke klar for kjøp enda, ønsker bare info.Takker for evnt innspill.

First 40.7 er en herlig seilbåt (LYS ca. 1.34), men en full seilgarderobe koster og det er mye krefter i sving i en såpass stor og sprek båt. Er ikke så begeistret for innredningen - liker ikke løsningen med dassen fremme. First 36.7 har vel også dassen på "feil" sted?

Hanse 37 er en fin båt som seiler godt, men den har seildrev.

Jeanneau SunFast37 har blykjøl, Yanmar og rak aksling, dassen på "rett" sted, fin innredning og gode seilegenskaper (LYS 1.25 +-). Skroget er enkeltlaminat. Dekk er i sandwitch - litt usikker på kjernemateriale, men tror det er syntetisk.

Hanse 370 er fin ja men dekksustyret er i en mye lavere klasse enn first 40.7 , skulle det blåse brått opp så ville jeg heller vært i firsten for den er enklere å tøyle alikevel. firsten har forresten også seildrev.

Vil gå så langt som å si at det er få båter i dag i denne prisklassen som har så korrekt plassert og godt dimensjonert dekksutstyr som 40.7, og cocpiten er stor, ting er plassert der de bør være, den bærer preg av at det er seilere med innhold i hodet som har designet dette

Både 36.7 og 40.7 har dassen foran, de er også litt grunne i sofaene. Men de er av det bedre beneteau noen gang har produsert. 40.7 seiler forresten i ringer rundt alle disse andre som er nevnt bortsett fra IMX40

Redigert av Enzo (see edit history)

Forstår ikke helt frykten din for balsa. Det er måten båten er bygd på som er viktigst og at det er tatt tiltak mot ulempene som de brukte materialene har. Syntetiske skum har minst like store ulemper som balsa, men på andre områder. Det er større forskjell på gode og dårlige verft/båtmerker for kvaliteten enn på materialene som er brukt.

Heller lite, men lekkert laget

Balsa trekker vann og en lekkasje er et spørsmål om tid, og da kommer problemene med sopp og råte. Her oppe i nord med tildels sterk kulde (isprengning), kan små lekkasjer lage store problemer. De sterke kreftene i riggen på en seilbåt fører til bevegelser i dekksgjennomføringer og vantfester, som igjen kan forårsake vanninntrengning. Ser ikke bort fra at Hallberg Rassy og lignende kvalitetsbåter unngår slike problemer, men de båtene ligger godt over mitt budsjett. Når det gjelder teak-dekk blir det samme problemstillingen. Jeg sier meg ening med en herværende seilerkollega i utsagnet om at "teakdekk er en dyr måte og ødelegge en båt på her i arktiske strøk".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...