hoevis Startet 8.Desember.2010 Del på Facebook Startet 8.Desember.2010 hei folkens, trenger hjelp til å finne en seilbåt med følgende spesifikasjoner: 34-36 fot, lys-tall min 1,18. IKKE teak-dekk, IKKE balsa som kjerne i sandwich (kun syntetisk materiale), enkeltlaminat under vannlinje, helst ikke seildrev, men rak aksling, tradisjonell vinkelbysse (langskipsbysse er etter min mening upraktisk på alle måter), 2 lugarer, toalett bak. Er ikke klar for kjøp enda, ønsker bare info.Takker for evnt innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Ta med hva du tenker deg å betale for båten også - så er det kanskje enklere å være konkret i rådene Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Rak aksling gjør nok utvalget mindre. Men Omega 36skulle passe med alt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
BMF Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Hvor nøjes med 1.18 i lys når du kan få 1.25 -> 1.27 ? Diva 35 er hvad du trenger, tidløse linjer, komfortabel, nem at tumle & hurtig på havet: -- >> http://www.diva35.com /bmf Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
hoevis Svart 8.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Båten må ikke være eldre enn ca 2005-mod, så da blir prisen rundt millionen vil jeg tro. Mener å guske at Diva'en er en relativt gammel konstruksjon; smal i forhold til lengden. Båten jeg ønsker må være romslig nok til å feriere i, og rask nok til en regatta i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Jeanneau SO 36i? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
dhjerp Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 SO 35 har lystall 1,15. Har standard 36i veldig mye høyere enn den? 36i performance ligger høyere og det er en flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Dufour 34 performance men den har seildrev, det er også sandwich men jeg husker ikke om det var balsa eller noe annet der. Fin båt ihvertfall med vinekbysse, greit bad i 2lugars versjonen og lystall på ca 1,24 Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Det er endel Beneteau First 36.7 på markedet, fantastisk båt med høyt lystall, 1.29 Komfortabel og grei på tur, kan vinne hvilken som helst lysregatta. Ellers får du sikker en fin First 40.7 for samme prisen. Drømmebåt Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 For en million har du svært mye å velge blant i bruktmarkedet i dag. Til og med IMX40 kan du få (kostet over 2mill for få år siden), men krever at du har litt god erfaring da det er stort seilareal å mestre. Rak aksling er ikke så vanlig lenger, så det begrenser jo valget ditt mest. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Bømlo Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 First 40.7 er en herlig seilbåt (LYS ca. 1.34), men en full seilgarderobe koster og det er mye krefter i sving i en såpass stor og sprek båt. Er ikke så begeistret for innredningen - liker ikke løsningen med dassen fremme. First 36.7 har vel også dassen på "feil" sted? Hanse 37 er en fin båt som seiler godt, men den har seildrev. Jeanneau SunFast37 har blykjøl, Yanmar og rak aksling, dassen på "rett" sted, fin innredning og gode seilegenskaper (LYS 1.25 +-). Skroget er enkeltlaminat. Dekk er i sandwitch - litt usikker på kjernemateriale, men tror det er syntetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 (redigert) Hanse 370 er fin ja men dekksustyret er i en mye lavere klasse enn first 40.7 , skulle det blåse brått opp så ville jeg heller vært i firsten for den er enklere å tøyle alikevel. firsten har forresten også seildrev. Vil gå så langt som å si at det er få båter i dag i denne prisklassen som har så korrekt plassert og godt dimensjonert dekksutstyr som 40.7, og cocpiten er stor, ting er plassert der de bør være, den bærer preg av at det er seilere med innhold i hodet som har designet dette Både 36.7 og 40.7 har dassen foran, de er også litt grunne i sofaene. Men de er av det bedre beneteau noen gang har produsert. 40.7 seiler forresten i ringer rundt alle disse andre som er nevnt bortsett fra IMX40 Redigert 8.Desember.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hoevis Svart 8.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Takker for innspill. Har tittet en del på First, men jeg kan absolutt ikke like plasseringen av toalettet; man sitter jo så å si på ramma en tomme fra evnt personer i salongen.. SO er desverre belemret med balsa som kjernemateriale. Sun Fast ser ut til å fylle alle kriterier. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 SO (sun odyssey er vel laget i enkeltlaminat fortsatt ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Forstår ikke helt frykten din for balsa. Det er måten båten er bygd på som er viktigst og at det er tatt tiltak mot ulempene som de brukte materialene har. Syntetiske skum har minst like store ulemper som balsa, men på andre områder. Det er større forskjell på gode og dårlige verft/båtmerker for kvaliteten enn på materialene som er brukt. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
baatsman Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Ta med forrige generasjon Bavaria 38. Meget bra båt, som også seiler meget bra. Ellers har du Elan 37/38 som har en fin innredning. Ingen av de har strak aksel, men har de gode egenskapene du har med seildrev Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
JGH Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Kan anbefale SF37, kjempekjekk båt som er fin å seile aleine. Min har vore utleigebåt i GB og bærer preg av dette, men eg er veldig fornøyd med denne båten. Nå selger dei ut 2005 modellen, kanskje importere? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
hoevis Svart 8.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Balsa trekker vann og en lekkasje er et spørsmål om tid, og da kommer problemene med sopp og råte. Her oppe i nord med tildels sterk kulde (isprengning), kan små lekkasjer lage store problemer. De sterke kreftene i riggen på en seilbåt fører til bevegelser i dekksgjennomføringer og vantfester, som igjen kan forårsake vanninntrengning. Ser ikke bort fra at Hallberg Rassy og lignende kvalitetsbåter unngår slike problemer, men de båtene ligger godt over mitt budsjett. Når det gjelder teak-dekk blir det samme problemstillingen. Jeg sier meg ening med en herværende seilerkollega i utsagnet om at "teakdekk er en dyr måte og ødelegge en båt på her i arktiske strøk". Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Jeanneau sun fast 35 er nok rette båten for deg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hoevis Svart 9.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Den ser ut til å passe, ja. Takker for gode innspill. God jul, folkens, og husk snart snur sola! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.