Jump to content

Kaipålar av kunststoff?

Ask

Recommended Posts

Hallo igjen Ask,

Jeg har ikke sett kaipåler av kunststoff slik som du beskriver, men jeg har sett at man har brukt rør av kunststoff som yttervegger, dvs "forskaling" og så har man støpt armert betong inne i disse rørene. Det kan vel kanskje være det samme du så?

På den kaien som jeg fikk laget i 1995 brukte entreprenøren "casing", dvs stålrør med 8 - 10 tomms diameter som påler. Men de ble også fylt med armert betong. Rørene ble først rammet ned i sjøbunnen og i tillegg ble en del av armeringsjernene bort enda lengre ned før betongen ble fylt i.

For å få det mest mulig vedlikeholdsfritt spanderte jeg også betongdekke - og jeg har ikke angret et øyeblikk på den ekstra investeringen :-))

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei igjen Poseidon

Eg kjenner vel til løysinga med røyr med betong i.

Pålane eg såg var kunststoff tvers igjennom.

Eg skal ha røyr med betong som fundament ytterst på kaien.

Det er eit skrått svaberg og eg har alt bora hola.

Til røyr så tenkte eg å bruka 5-toms ventilasjonsrøyr av alu.

(Gratis er gratis....)

På pålane lengre inne (i flomålet) så vil det vera mykje lettare

å nytta eit materiale som er lettare å forma. T.d. tre, men det er det med

rote og makk. Eg kan få osp på rot av faderen, men det rotnar til slutt det òg.

Eg tenker tredekke dei ytterste tre metrane. Dei to innerste metrane er alt murt opp med stein.

Det med betongdekke forstår eg god, men hjå meg blir det uråd å koma ut på kaien med bil.

Dessutan så har opphavet mykje fin stein/skifer etter at dei bygde naust i nærleiken.

Naturstein er dessutan fint.

Mvh.

Ask

http://www.vestlandsbryggen.no/

Fly By Night, Eilif Harbitz-Rasmussen

tlf: 55258100, mob: 48229866, epost: eilif@flybynight.no

.............

Beslag for pælekai på stein/fjellgrunn

Vi produserer beslag for kaibygging. Planlegger du bygging av kai, er det vesentlig at materialvalget ikke spises opp av pælemarken med det første. Vi har derfor tatt konsekvensen av dette og spesialisert oss på alternative materialer for dette formålet.

Vi fører blant annet kompakte plaststolper og komposittmaterialer som ikke angripes av pælemark. Styrken er den samme eller høyere enn klassisk trevirke. Vårt kaisystem egner seg til hel eller delvis egeninnsats på kaiprosjektet

............

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...