Jump to content

Tette hull i kjølekanalen på femhester

FENRIKSEN

Recommended Posts

Hei, naboen har et problem med hyttebåtmotoren, en liten femhesters totakter. Da han skulle rengjøre blokken ifbm bytte av topplokk oppdaget han et lite hull i kjølekanalen rundt toppen, slik at det renner vann ut. Trolig en korrosjonsskade, siden det var flere smågroper der metallet hadde tapt seg. (har ikke sett motoren selv).

Hullet er altså ikke inn mot forbrenningskammeret, men på utsiden.

Han vurderer å sende blokken til sveising, en en dyr rep. på en gammel motor. Jeg har sagt at han enten kan tette ved å borre opp hullet, gjenge hullet og sette inn en gjenget alu-plugg, men det er litt tynt gods akkurat på skadefeltet. Alternativet kan være å bruke en eller annen form for metallholdig tokomponentsparkel egnet for aluminumsblokker.

Spørsmålet er: Har noen prøvd slike reparasjoner og har noen produkterfaringer å komme med?

mvh

jan

Hei du. Dette kan du fint reparere med kjemisk metall. Har selv brukt dette som en midlertidig reperasjon på en større 4 takter i forbindelse med varmt kjølevann. Jeg hvet at du får tak i dyrere epoksy baserte ment for permanent rep. Tror nok at kjemisk metall vil holde bra nok, men du/han må være nøye med å slipe bort korrosjon rundt hullet så pastaen biter godt.

HTS-2000 fungerer bra på aluminium, jeg har selv brukt det for å bygge opp mindre skader på styrefinner, drev og motorer.

Bakdelen er at metallet som skal repareres må varmes relativt mye, og disse pinnene blir til vann omtrent når de smelter, så det er vanskelig å "sparkle" med det slik det vises på reklamen, men ellers bra.

Har også mange ganger brukt Loctite metall på tube ting til alle mulige typer reperasjoner hvor sveising har vært vanskelig eller lite hensiktsmessig.

På noen gamle eksosmanifolder som hadde sprukket slipet jeg V spor og la i Loctite greiene og slipet rent etterpå. Loctite bare knaes sammen med fingrene og trykkes inn i sprekker/hull, og herder i løpet av minutter.

Dette var ment som en midlertidig reparasjon, men fire år senere er manifoldene fortsatt tette og har ikke hatt behov for å skifte de ut, så dersom det gjøres riktig holder det med slike "kjemiske metall".

Loctite sitt produkt er forøvrig en type epoxy med metallfarge, men husker ikke Loctite nummeret i farten.

Kanskje denne er fin til å bygge opp tærte eksosporter på disse aq bensinmotorene? :yesnod:

Noen som vet hvor man kan kjøpe i norge?

Kan importere, men da er prisen oppunder 300kr for 10 staver på 18 tommer, som sikkert ikke er helt ille :)

Må kanskje kjøpe bare for å teste litt med :)

:headbang: Etter å ha rotet litt mellom Celsius of Farenheit, eller hvordan det nå skrives, så er det vell ikke så lurt å bruke dette på eksossiden, ettersom eksostempen kanskje klarer å smelte den... :headbang:

Har uansett bestilt meg en pakke med hts-2000 og en med alumaloy eller noe i den duren, som vist nok skal være enda sterkere og bedre.

Får teste på litt forskjellig å se.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...