Kodvaag Startet 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2010 Hvilken lettbåt eller jolle skal jeg kjøpe? Har noen kriterier og ideer: Gummibåt positivt: - da gjør det ikke noe med små kollisjoner. (Siden jolla da er en fender) - den er lett å vinsje opp i davitene. - når den henger i davitene, dårlig surret, så gjør det ikke så mye om den slår litt i moderskipet. - hvis vi skal ha motor på den, så er motor beskyttet med de lange pontongene som stikker ut bak. (og dermed andre båter som motoren ellers kunne dunke borti) Gummibåt negativt: - da klarer kanskje ungene å pungtere den? - liten innvendig plass i forhold til anntall fot? Plastjolle positivt: - ungene kan dra den opp i fjæresteinene og herje uten at jeg er redd for at den pungterer. - solid. Plastjolle negativt: - kan skade egen og andres båt - tung å løfte opp i davitene For å holde 80-talls stilen gjennomført skulle vi kanksje hatt en Terjesenjolle i eggehvitt, med sort stripe øverst? Forrige eier hadde en skikkelig gummibåt med 9,9 hester og styrekonsoll: Davitene på Baltic'en er solide, med forsterkninger ned til badeplattformen. Sånn ser forsterkningene av davitene ut: Men, davitforsterkningene er egentlig jollevalget uvedkommende, da jeg ikke vil ha en stor, rask jolle. Heller et lite nøtteskall som ungene kan lære å ro i... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 9.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 En venn av meg har GH11 med 30 hester, jeg burde vel hatt denne, HVIS jeg ikke hadde hatt unger: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23394246 Dersom ikke jolla hovedsaklig var tiltenkt ungene kunne jeg godt reist og kjøpt den i annonsen ovenfor... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
adeneo Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Krever kanskje litt ombygging av Baltic'en din, men dette måtte vel vært noe! Eller har jeg alltid ment at seilbåt er tingen som lettbåt! Dersom du fjerner davitene burde det være mulig med garasje bak der?? Hadde båten din vært noen fot større kunne du satt en 75 fots Sunseeker Predator på dekk! Røkke sin lettbåt! For å være litt mer praktisk, så er vel Williams sine gummibåter noe av det bedre! Vet ikke helt om jeg ville hengt en GH11 bak der, men hver sin smak! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 GH 11 er steintung! du må minst være 3 pers for å løfte den! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 (redigert) For å være litt mer praktisk, så er vel Williams sine gummibåter noe av det bedre! En 285 turbojet veier 285 kg uten bensin. ca 320 kg med fulle tanker. Ufattelig morsom og veldig veldig stabil. Utrolig håpløs å ro. Og ungene må være over 16 år for å kjøre den i Norge. 0-20 knop offisielt på under 4 sekunder. Da Båtliv testet den i Norge kom de til rundt 2.5 sekunder. Men for å være litt seriøs Jeg ville gått for en liten RIB av høy kvalitet. Vi hadde en Zodiac Yachtline 275 i et par år. Den funker med alt fra 4 hesters motor til 15 hesters to takter - så dere har litt å vokse i. Den er god å ro, solid, fungerer bra med 4 personer ombord, har kroker til skrev for å heise opp. Og kvaliteten er god. Redigert 9.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 9.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 (redigert) Hva med Terhi 245? Hvor mye veier den? Hva er rett pris å betale for en sånn uten motor? Redigert 9.Desember.2010 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Manzon Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Hadde en with drommedille tidligere, kjekk båt, men alt for tung og ikke den beste båten til å ha på slep. Pluss den var for tung til å dra opp i davitene. En ting du ikke nevner som positive egenskaper på gummi båten er stabiliteten til gummibåtene, er jo ikke noen fare for å tippe rundt når ungene står på siden av den, og det er noe mine barn er flinke til å gjøre i en alder av 3 og 4 år. En gummi båt er også en ypperlig rednings båt, om du skulle punktere ett av kammerene så vil den fortsatt flyte. Luften vil jo heller ikke gå rett ut av båten om den skulle punktere. Gummibåter er lette båter å lære å ro i, nettopp av samme grunnen som ikke gjør dem til ro båter. De er lette, de ligger oppå vannet, og ett barn greier fint å ro dem. (Helt til det kommer en enorm vind kule på 1 m/s, da blåser den til havs). Men bind en tau i båten, og hiv barna oppi, og vips så ror dem. Gummibåter har også ett par andre ulemper i tillegg til det du nevner. Når man hiver motor på dem så har de en tendens til å woble når hastigheten øker, dvs at de skjener fra side til side. Noe som kan oppleves som uttrygt. Og for å ikke glemme at ventilene kan/vil begynne å lekke til slutt. Men man har jo også Rib, som er en god blanding. Mye bedre sjø egenskaper enn en ren gummibåt, samme stabilitet som en ren gummi båt. Bakdelen er at vekten ligger litt høyere enn en gummi, men heldigvis mindre enn en glassfiber båt. Så da er det bare å velge. Selv valgte jeg gummibåt. Og har ikke tregt på det (enda) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Gummibåter tåler mye mer en du tror, hadde en før som vi dro opp på fjell, når den lå stille lå den å nynka mot land hele tiden, den var kun bindt til land. den ble aldri lappet, nå har vi den ikke lenger, så nå vet jeg ikke, men den holdt mens vi hadde den. (helt til i fjor, 2000 mod ca) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Jeg skal også kjøpe meg lettbåt, kommer til å velge en liten RIB. Har hatt gummibåt før og likte ikke "subbingen" når jeg kjørte i plan. Da er det fordel med glassfiberbunnen. Hadde Terhi 245 tidligere, men når jeg tok i for å få opp ekstradregg tok den inn vann, for dårlig oppdrift... Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Jeg har hatt GH10 som slepejolle. Kjempekjekk båt, men tung. God plass og gode sjøegenskaper (dersom en kan snakke om sjøegenskaper på en 10 fots båt) Ulempen er at den må fendres av og fortøyes ordentlig for å ungå at den skader/sette merker på andre båter. Ble etter en stund lei av å fortøye hver gang noen hadde vert ute med jolla. Kjøpte deretter gummibåt.(som forøvrig ligger for salg under annonser) Denne er lett å håndtere, stødig og stabil, men skvetter en del og har ikke så gode sjøegenskaper som en glassfiberbåt. I tillegg var den med sine 9 fot litt for liten for en familie på 5. Har nå kjøpt ny RIB som forener det beste fra to verdener. Noe tyngre enn en gummibåt, men lettere og stødigere enn en glassfiberbåt. En Rib eller gummibåt er vel også bedre egnet som redningsbåt/livbåt da disse har mye oppdrift. Om det er slepejolle du skal ha anbefaler jeg RIB. Er det en jolle som skal brukes hovedsaklig hjemme ved brygga (altså ikke som slepejolle) er GH10 eller lignende etter min mening et bedre valg. Sitér dette innlegget Link to post
solnedgang Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Hva med steady eller river. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Eller denne. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/23808-walker-bay-erfaringer/page__p__275051__hl__walker__fromsearch__1#entry275051 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 (redigert) Jeg har walker bay 8. Det er mykplast som du ikke trenger fendre. Relativt lett er den også. Men ganske dyr. Glimrende å slepe. Redigert 10.Desember.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Rart at ingen har sagt dette allerede: Aluminiumsbåt! De får bank på pris og støynivå, men er ellers overlegne. Seilte over nordatlanteren en gang sammen med Peter Evans på Evanna, og han fortalte at han brukte glassfiberjoller og gummibåter som dasspapir, dvs. flere stykken i året. Siden kjøpte han en liten aluminiumsjolle som hadde tatt imot grisebank i årevis. Jeg ønsker meg selv en aluminiumsbåt, helst en 6-metring med innenbordsdiesel, men har ikke råd til den slags nå. ~Henning Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden! Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 (redigert) Steady 360 + Utrolig stødig båt. Har nugle så slipper og auses med og uten motor på. Helplan, med 9.9hk får man ca 18 knop når ungene blir litt eldre. Går inn i pickup og liten henger. Grei og ha på slep. - Tung,må være 2 personer for og kunne løfte/flytte båten. Vanskelig og få opp på davitene? Pris. Redigert 12.Desember.2010 av Askeladden! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 RIB eller gummibåt sier jeg Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Låner denne tråden istedet for å starte en ny.... Kjøpte en Viknes 880 i fjor, men medfølgende jolle er gammel og kassabel! Må kjøpe ny, og har snappdavider på badeplattformen. Men hva skal jeg velge? Vil ikke ha den lengre enn bredden på båten! Skal ikke bruke den som annet enn 'livbåt' for et par voksne... ( Samt fungere som et 'rekkverk' bak på plattformen.) 1- Gummibåt med feste for et par årer, eller 2- Gummibåt med fast bunn... Hadde vært kjekt med festemulighet for motor på 2-3 hk. Ønsker anbefalinger fra dere som har litt erfaring....( Pris betyr jo litt, men ikke avgjørende. Samme med vekt.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Jeg vilele ha kjøpt en gummibåt på 210-230cm med fast platebunn og oppblåsbar kjøl. Evt en liten rib. Stort nok for to, og liten nok til å ikke være for mye i veien. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
navid Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 .....Skal ikke bruke den som annet enn 'livbåt' for et par voksne... Nå skal ikke jeg blande meg i hva du skal henge i davitene, men fra 1.jan 2014 sier Sjøfartsdirektoratet (om fiskebåter over 7,20 m beregnet for fjordfiske) at lettbåter ikke lenger betraktes som redningsmiddel. Men det gjelder fiskebåter og ikke fritidsbåter. Men selv for en fritidsbåt er nok en flåte mye bedre "livbåt" enn en gummibåt. Jeg dunket skallen så ofte i disse davitene der bak at jeg skrudde de rett og slett av og kjøpte flåte isteden. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Mulig jeg misforstår... Snappdavider, er ikke det de to beslagene bak på badeplattformen? Dem skaller du IKKE i... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bjørkski Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Jeg har nettopp testen en Takacat med åpen front. Utrolig grei gummibåt for størrelsen. Brukte den til å få dykkere i vannet uten for Senja ifm hvalspotting. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Pris? Hvem leverer? Vekt? Viknes 880 er 310 cm bred... Gummibåt med max lende 280 - 290 cm hadde vært bra? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bjørkski Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Produsenten er i New Zeland, jeg vet ikke om der er en forhandler i Norden. Jeg vet den fås i en utgave på ca 3,5 m og en på ca 3,8 m. Båten jeg prøvde hadde en finsk seiler fått tak i på Metz messen i Amsterdam. Søk på deres hjemmeside for info. Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Takacat finner du her: http://www.takacat.se/shop/takacat-gummibåtar Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 (redigert) Har tatt meg ut denne: http://flak.no/produkter/Fritid_og_fiske/Gummibaat_og_utstyr/RIB_300_-_SilverMarine Fast bunn og 3 meter lang. Tåler 9,9 Hk Noen som kjenner merket? (Sjøl skal jeg sette på en ganske liten motor…) Redigert 31.Januar.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.