Jump to content

Dårlig kjøling VP TAMD 30, Skilsø 750


Capitano

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har en Skilsø 750 CC med en Volvo Penta Tamd 30 som jeg kjøpte i fjor. Forrige sesong hadde jeg noe problemer med kjølingen og måtte til tider gå med redusert turtall. Max er 3400 rpm, da ligger temp på 95-100 grader, og alarmen går etter kort tid. Jeg kan ligge mellom 2800 og 3000 over lengre tid, temp 90 grader og ingen alarm.

 

Tenker å skifte impeller i vinter og ta ut innmat i varmeveksler og rengjøre denne. Noen som har erfaring med dette? Ser at impellerhuset sitter helt frem mot forre vegg i motorrom, og det er liten plass å komme til med tang, er det en grei måte å få trekt ut impeller uten å kjøpe spesialverktøy til 500 kr?

Når det gjelder varmeveksleren så lurer jeg på om det er mye jobb og demontere denne, og om det lar seg gjøre i et forholdsvis trangt motorrom? Har også vurdert og la veksleren være foreløpig og heller prøve med systemrens til våren, kanskje det kan være nok.. Noen erfaringer?

Link to post

Jeg har samme maskin og bytter impeller hvert år ! Sjekk først om du har skade på den eller om den er slitt. Trangt foran der hos meg også, men jeg får den ut bare ved hjelp av 2 skrutrekkere. Jeg har ikke rengjort veksleren enda, men bytter kjøleveske (den grønne til VP) hvert 3. år. (tappeskrue i underkant av tanken)

Du finner også servicemanualen i dokumentarkivet her på BP.

 

Velkommen på forumet, forresten ;-)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

På en Tamd 40 B maskin tok jeg av lokket i forkant av varmeveksleren, tok ut et fjell av gamle skjellrester og sorte avleringer, og så brukte jeg et plaststrips til å stikke innover (bakover) i rørene.

Stikke inn, vri rundt, og dra ut igjen, så renner driten ut.

Da jeg begynte åpnet opp og tittet inni varmeveksleren, så var jeg sikkert på at alt var tært i filler inni der.

Når jeg var ferdig å gjøre rent, så så den helt ny ut, var bare sorte avleiringer som satt så fast at det så ut som noe rustliknende drit.

 

For å gjøre denne rengjørongen trengte jeg bare løsne 4 stk M6 (10mm vøkkelvidde) skruer i forkant av varmeveksleren, og ta av et lokk.

Kjempeenkelt.

Før gikk den varm med konstant fart over 13 knop, nå kan den gå full fart 18 knop så lenge som helst uten at den kommer over 81 grader.

 

Her er et bilde av motoren, den fremste grønnmalte delen på bildet må av, og rengjøres på innsiden:

 

14092009871.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Når det gjelder sjøvannspumpen, så løsner du bare de 2 skruene som fester selve pumpen+ løsne slangene så trekker du bare av hele pumpen, er mye enklere enn ligge og knote med impellerskift nede i motoren. Hadde samme kjøleproblemet på min skilsø og, her var det eksos bendet ut fra turboen som var full av rust slik at motoren ikke fikk nok gjennomstrømning, skiftet bendet og alt ok. Sjekk også lokket som ligger over impelleren, vis dette har kavitasjons groper på innsiden, så reduseres effekten på pumpen veldig mye. skift lokket, eller snu det. Skader heller ikke med en systemrens.

Hjelper ikke noe av dette, så sjekk sinkanodene som står på giret, den øvre bruker og ramle av slik at den tetter gjennomstrømningen av vann.

Håper dette kan hjelpe deg:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

har hatt samme motor for 4 år siden her var problemet en sinkanode del/bit løsnet å lagt seg i svingen på kjølerørene som går ned til gearkassen ,dette kan du bare få fjernet ved å koble fra røra ned mot gearet , før var problemet på sinken som sitter i gearet som løsnet å stengte for sjøvannet i stål røret fra kassa ,derfor ikke montere anoder i kassa ,løsner dem eller en bit har du spolert hele ferien me d trøbbel

du kan koble fra begge rørene tur/retur som går gjennom kassa for så å spyle med vannslange så ser du om det er gjennomstrømming

kan fortelle det at du skal kunne ligge på full gass (uten problemer )med en temp på ca 85-90 ,jeg kjørte min ofte på full gass uten problemer :-)var montert i en windy 26 snekke

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...