Capitano Startet 10.Desember.2010 Del på Facebook Startet 10.Desember.2010 Heisann! Jeg har en Skilsø 750 CC med en Volvo Penta Tamd 30 som jeg kjøpte i fjor. Forrige sesong hadde jeg noe problemer med kjølingen og måtte til tider gå med redusert turtall. Max er 3400 rpm, da ligger temp på 95-100 grader, og alarmen går etter kort tid. Jeg kan ligge mellom 2800 og 3000 over lengre tid, temp 90 grader og ingen alarm. Tenker å skifte impeller i vinter og ta ut innmat i varmeveksler og rengjøre denne. Noen som har erfaring med dette? Ser at impellerhuset sitter helt frem mot forre vegg i motorrom, og det er liten plass å komme til med tang, er det en grei måte å få trekt ut impeller uten å kjøpe spesialverktøy til 500 kr? Når det gjelder varmeveksleren så lurer jeg på om det er mye jobb og demontere denne, og om det lar seg gjøre i et forholdsvis trangt motorrom? Har også vurdert og la veksleren være foreløpig og heller prøve med systemrens til våren, kanskje det kan være nok.. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Desember.2010 Del på Facebook Svart 10.Desember.2010 (redigert) Jeg har samme maskin og bytter impeller hvert år ! Sjekk først om du har skade på den eller om den er slitt. Trangt foran der hos meg også, men jeg får den ut bare ved hjelp av 2 skrutrekkere. Jeg har ikke rengjort veksleren enda, men bytter kjøleveske (den grønne til VP) hvert 3. år. (tappeskrue i underkant av tanken) Du finner også servicemanualen i dokumentarkivet her på BP. Velkommen på forumet, forresten ;-) Redigert 10.Desember.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Velkommen til forumet.Volvo har hatt broblemer med sinkanoden til girkassa som løsner og blir liggene i kjøleslangen.Så sjekk om sinkanoden er løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Flipper Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Bruk systemrens på både ferskvann og sjøvannsiden av kjølesystemet. Fungerer helt supert. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 (redigert) På en Tamd 40 B maskin tok jeg av lokket i forkant av varmeveksleren, tok ut et fjell av gamle skjellrester og sorte avleringer, og så brukte jeg et plaststrips til å stikke innover (bakover) i rørene. Stikke inn, vri rundt, og dra ut igjen, så renner driten ut. Da jeg begynte åpnet opp og tittet inni varmeveksleren, så var jeg sikkert på at alt var tært i filler inni der. Når jeg var ferdig å gjøre rent, så så den helt ny ut, var bare sorte avleiringer som satt så fast at det så ut som noe rustliknende drit. For å gjøre denne rengjørongen trengte jeg bare løsne 4 stk M6 (10mm vøkkelvidde) skruer i forkant av varmeveksleren, og ta av et lokk. Kjempeenkelt. Før gikk den varm med konstant fart over 13 knop, nå kan den gå full fart 18 knop så lenge som helst uten at den kommer over 81 grader. Her er et bilde av motoren, den fremste grønnmalte delen på bildet må av, og rengjøres på innsiden: Redigert 12.Desember.2010 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
primusmotor Svart 15.Desember.2010 Del på Facebook Svart 15.Desember.2010 Når det gjelder sjøvannspumpen, så løsner du bare de 2 skruene som fester selve pumpen+ løsne slangene så trekker du bare av hele pumpen, er mye enklere enn ligge og knote med impellerskift nede i motoren. Hadde samme kjøleproblemet på min skilsø og, her var det eksos bendet ut fra turboen som var full av rust slik at motoren ikke fikk nok gjennomstrømning, skiftet bendet og alt ok. Sjekk også lokket som ligger over impelleren, vis dette har kavitasjons groper på innsiden, så reduseres effekten på pumpen veldig mye. skift lokket, eller snu det. Skader heller ikke med en systemrens. Hjelper ikke noe av dette, så sjekk sinkanodene som står på giret, den øvre bruker og ramle av slik at den tetter gjennomstrømningen av vann. Håper dette kan hjelpe deg:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Capitano Svart 27.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 (redigert) Takk for gode svar! Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg ha begynt enda, men det blir nok snart! Tror det skal gå greit, og forhåpentligvis hjelper det også..:-) Skal komme med tilbakemelding når problemet er løst! Redigert 27.Januar.2011 av Capitano (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 (redigert) har hatt samme motor for 4 år siden her var problemet en sinkanode del/bit løsnet å lagt seg i svingen på kjølerørene som går ned til gearkassen ,dette kan du bare få fjernet ved å koble fra røra ned mot gearet , før var problemet på sinken som sitter i gearet som løsnet å stengte for sjøvannet i stål røret fra kassa ,derfor ikke montere anoder i kassa ,løsner dem eller en bit har du spolert hele ferien me d trøbbel du kan koble fra begge rørene tur/retur som går gjennom kassa for så å spyle med vannslange så ser du om det er gjennomstrømming kan fortelle det at du skal kunne ligge på full gass (uten problemer )med en temp på ca 85-90 ,jeg kjørte min ofte på full gass uten problemer :-)var montert i en windy 26 snekke Redigert 28.Januar.2011 av windy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.