Jump to content

Bør jeg stenge alle bunnventiler? Hva vann i toalett ?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

(Skriveleif i tittel... Hva Med Vann i toalett skulle det stått giggle.gif

Hei flag_bp.gif

Lurer litt på om jeg bør stenge alle bunnventiler nå i kuldetidene, eller om det er like greit de er åpne? Hva med saltvannet i toalettet, det er vell sjangs for at dette fryser? Motoren lar jeg stå med ferskvann (frostveske) og tapper heller ikke ut saltvann. Då har den det best vell? thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Prosedyrene for om båt ligger på land eller vann er forskjellige - slik gjør jeg med båten på vannet:

Alle gjennomføringer lukkes (forsikring krever) - og det er viktig at det er frostvæske i kula når den lukkes. Septik tømmes og litt frostvæske på tanken.

VVtank, fvtank, kraner og slanger tømmes.

Ferskvannsdelen har selvf frostvæske, men jeg kjører oxo 12l frostvæske inn i saltvannsdelen etter hver tur.

Noen vil si overkill, men det sitter en relativt ny 4LHA nedi der, og det koster endel om den skulle fryse i stykker.

-koh

Har nettopp lest gjennom forsikringspapirene, og stusser litt over hvorfor det forlanges at bunnventiler skal være stengt, når man som meg bruker båten gjennom hele vinteren. Det ville bli et styr å frostsikre alle gjennomganger (4 stk) med frostvæske og stenge dem etter hver tur. Dette kravet skriver seg vel fra en tid da det ikke var så vanlig som nå å bruke båt hele året, og da det ikke var så vanlig med boblehavn. Hvis båten har gode gjennomføringer og slanger, og ligger i boblehavn, ser jeg ikke nødvendigheten av dette påbudet. Og hvis det mot formodning skulle fryse i en gjennomføring, har isen ekspansjonsmulighet hvis den ikke er stengt.

Jeg vet ikke om alle forsikringsselskap er så kategoriske som mitt,(IF) så det kunne vært interessant å høre om andre har en annen og mindre restriktiv tekst som tar hensyn til bl.a. boblehavn.

Jeg har aldri stengt ventilene i de årene jeg har ligget i boblehavn, og det har gått utmerket. Og jeg tror ikke det har vært BARE flaks. Jeg har også forstått det slik at de fleste "helårsbrukere" gjør som meg, med gjennomføringer åpne.

Kanskje på tide med en oppdatering hos forsikringsselskapene? :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg har spurt mange ganger før i lignende tråder, og spør igjen, har noen noen gang opplevd at en bunnventil i en båt som ligger på sjøen om vinteren har frosset i stykker ?

Jeg har aldri sett det, og har heller aldri hørt om det.

Takk for henvisningen Ingar. Men spørsmålet er fremdeles om ikke IF og andre bør forandre på bestemmelsen om stengte gjennomføringer i visse tilfeller.

Og spørsmålet til Mix burde være: Har noen opplevd at en bunnventil i en båt SOM LIGGER I BOBLEHAVN MED VENTILENE ÅPNE om vinteren har frosset istykker? :confused:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Ifølge han jeg snakket med hos IF er dette en gjennomtenkt beslutning hos dem. Han sa at de akkurat hadde vært oppe i en sak der en skøyte sank og eieren argumenterte med at det var best at ventilene sto åpne.

IF var inneforstått med problematikken, men vurderte at det samlet sett er bedre å ha et krav om stengte ventiler.

Hei

Tråden til Ingar er informativ og til ettertanke. Kuleventiler kan sprenge dersom disse fryser helt stengte/åpne.

Dog forstår jeg IF policyen med stengte ventiler svært godt.

Dette handler om mer enn ventiler. Hva med slanger og utstyr innover i båten? Det siste som fryser i en båt er nettopp bunnventilene. Dersom f.eks en slange fryser og hopper av, et toalett sprekker etc, så er det selvsagt en fordel med stengte bunnventiler. Ja da, vi bør selvsagt frostsikre båten slik at toalettet ikke sprekker, men problemet er vel nettopp at det "jukses i faget" Her er det mye uforstand, hvilket IF er smertlig klar over. Stikkord er frostsikring, kuleventiler inkl. Hvordan skal en åpen (eller halvt åpen) ventil kunne frostsikres? Ev. frostvæske her vil raskt bli vasket ut.

Selv frostsikrer jeg bunnventiler med sterk blanding glykol. T-stykke kobles inn på slanger for å kunne "overfylle" systemer som i sin helhet ligger under vannlinja. (kjølevann motor etc) Jeg forsikrer meg derved at frostvæsken når helt frem og fyller kuleventiler ved stengning. Et par raske åpne/lukkebevegelser garanterer frostvæske i ventilen, også "på utsiden av kula". Jeg har forøvrig også blanke, armerte slanger. Disse sjekkes lett med lommelykt på baksiden. Jeg dobbeltsjekker også at slangene er bøylige i kuldeperioder.

Mrk forøvrig at sluseventiler generelt lekker i stengt posisjon (i hvertfall når de blir eldre) Jeg har selv vært nær å gå ned pga en slik ventil for endel år siden. En slange frøs, ekspanderte og hoppet av stuss, med solid lekkasje gjennom stengt sluse som resultat.

Redigert av fs (see edit history)

Det er jo bare å holde litt øye med båten og se om vannet i kjølen er blitt til is. eventuelt ha en halvliterflaske der og se om vannet i den er blitt til is. Trur det skal mange kuldegrader utenfor båten for at det skal fryses nede i motorrommet. Ting fryses mere hvis båten er på land.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...