Jump to content

båtførerprøven bare tull!?

Superkul

Recommended Posts

endelig - nå begynner det å bli flere og flere som sier det samme som meg

fredrikstadblad/horn flyer

har det blitt færre ulykker?

har vi andre blitt mindre plaget?

tar folk mere hensyn ?

har dere fått noe inntrykk av kunskapen har blitt noe forbedret?

etter min mening skulle det vært strengere hvis det i hele tatt skulle vært noe bedring

ganske latterlig at jeg som styrer skuta slipper pga alder og kjerringa for bedre vilkår i forsikringen fordi hun tok prøven - og har hun blitt noe bedre eller bidrar til noe pluss når vi er ute /vs før a tok den ?? neppe...........

Båtførerprøve er slett ikke tull, tar under en time på et test senter å koster ca 500 kr. Rundt det samme jeg sparer inn på forsikringen årlig. Det er altså en investering som har skyhøy årlig avkastning om en velger å se det sånn.

En diskusjon om båtforerprøvens innhold er nok sårt tiltrengt, slik den fremstår i dag er den for en erfaren båtfant temmelig grei skuring, dermed ser jeg ingen grunn for å la være å ta den.

Det var vel en litt spesiell måte å lese artikkelen på :giggle:

Det som påpekes og understrekes er at dagens båtførerprøve foreløpig er for lett, at den må bli strengere og få et praktisk element i tillegg - og det ligger såvidt jeg kjenner til også inne i planene.

Så om båtførerprøven er for dårlig idag, så blir den nok bedre litt etter litt. Det er bare å komme med innspill til hva dere mener den bør omfatte . . . .

Gode forslag kan sendes de ansvarlige, som alltid er opptatt av tilbakemeldinger fra erfarne brukere.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ser ikkje heilt for meg at gutungen skal få lov å kjøre ein azimut på over 40 fot dersom lottoen min slår inn ein dag. Bare 3 dager på skulebenken. Ingen praksis... Kommer til å kvi meg å låne vekk summeren til høsten....

Må nok ta eget ansvar over poden.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

ja det er det som er essensen i hele greia - folk som aldri har vært i en båt og tar beviset pr internett/post - plutselig kan kjøre en 49,5 foter omså i 50 knop

gir seg selv at dette blir for dumt

forrige gang jeg sa meningen min om beviset ble jeg overhøvlet med bla alle ulykkene etc men ingen kan greie og få meg til og tro at det blir bedre med dagens ordning

bortkaste men dog et steg på vei -

det burde være praktisk læring og førstehjelp - kjøretimer e.l + forebyggende tiltak som det hele tiden er prøvd på land

di verste ulykkene skjer når det er mørkt og høy fart evnt + promille - disse får man uansett ikke vekk så lenge det finnes alkohol - mørk/natta og potensiell redskap som går fort

ulykker skjer uansett tiltak

Nei, men det er jo heller ikke skadelig å ta denne prøven. Også "kloke ord" hentet fra innlegg i tidligere debatt om samme temaet her på forumet! :lol:

Tenk bare på alt det morsomme man kunne ha gjort som man heller ikke ble dummere av eller er skadelig? :wflag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

hvis det skulle hatt noen mening burde det vært pålagt med praktiske kjøretimer og en slags oppkjøring som viser at man kan håndtere en båt fornuftig.

og man burde dele det opp slik som ifm fly-lappen, at enmå ta utsjekk for visse båttyper og størrelser.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

.....det burde være praktisk læring og førstehjelp - kjøretimer e.l + forebyggende tiltak som det hele tiden er prøvd på land

di verste ulykkene skjer når det er mørkt og høy fart evnt + promille - disse får man uansett ikke vekk så lenge det finnes alkohol - mørk/natta og potensiell redskap som går fort

ulykker skjer uansett tiltak

......selvsagt er det ikke skadelig med lærdom men di får gjøre det minst like streng som med bil eller stramme inn på andre måter - slik det er duger ikke til noe

strengere og MANGE flere promille kontroller og skjærpings på fartsgrenser

burde vært hk begrensninger i forhold til vekt/str etc etc

finnes mange gode ting man kunne satt i gang før en talentløs prøve

Som sagt: det kommer ikke noe utav å poste forslagene her.

Send dem videre til de som er ansvarlige for båtførerprøven og andre former for maritim opplæring og sertifisering: Sjøfartsdirektoratet

Med vennlig hilsen POSEIDON

Mange av oss er flaska opp i båt å lærte ganske tildlig om fyr å leder underveis, likeledes det å håndtere fartøyet mens foreldregenerasjonen fikk unna andre oppgaver ombord. Nå er vi kommet dit hvor folk som aldri har har hatt båt i familien skaffer seg båter av alle slag, også slike som de ikke greier å håndtere. En person som ikke har erfaring fra å føre ei jolle har ikke forutsetninger for å forstå perspektivet til en stakkar i ei lita jolle.

For en ungdom som står foran sin første erfaring på sjøen med ei jolle vil kansje dagens båtførerprøve tilføre et nødvendig minimum.

For den som er båtvant å erfaren fremstår innholdet noe bortkastet etter min mening men for en 40 åring som kliner til med en fairline 36 som sin første båt er båtførerprøven fullstendig utilstrekkelig.

Redigert av free (see edit history)

Nei vis du mener meg ulv1, men et skritt i riktig rettning bedre og ha noe en ingenting.Da vet du ivertfal va sjømerker betyr.Båtførerprøven skulle vert et minste krav for og føre båt.Praksis timer for og føre båt bør vel bli det neste.For idag kan jeg føre en båt opp til 50 fot uten noen form for prøve det er helt vilt etter min mening. :nonod:

Jeg ser for meg at man må spesifisere tydeligere for hvilke båter man kan føre iforhold til den opplæringen som gis.

Dagens båtførerprøve kan være god nok for båter inntil en gitt størrelse og fart eks. 25 fot/15 knop.

Skal en utover dette må opplæringen bli mer omfattende.

En annen sak er at bestått båtførerprøve gis en egen "bokstav" i det ordinære førerkortet på lik linje som bil,traktor,moped o.l.

Dermed risikerer man å miste "lappen" vis man kjører for fort eller ruset.

Kombinerer man dette med en kraftig økning av kontroller,skal vi nok se en bedring i folks oppførsel til sjøs.

Vil tro at de fleste tenker seg om litt ekstra hvis de risikerer å bli fotgjenegere i 2 år p.g.a et par pils for mye på innsia idet man suser hjem etter en fin dag på sjøen,eller at man må ta bussen til og fra jobb de første 2-3 månedene etter fellesferien fordi man ga faen i 5 knop grensa gjennom et sund e.l

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jarle B unskuld har du tatt prøven? Eventuelt lærte du ikke noe nytt, jeg tok den i fjor må erlig inrømme at jeg lærte noe.Kjenner noen som ført båt i flere år som ikke kan lese sjøkart legge kurser.Jeg har spurt va betyr det merke og det og svart noe helt annet en det er.Sikker mange som får båtlære fra bernsbein av men langt far alle.

Det finnes mange forskjellige typer av både båter og fremdriftssystemer, og der finnes store variasjoner på typer mennesker!

Det kan være en 18 åring som har vokst opp med båt og ført denne feilfritt hele sitt liv, og det kan være 28 åringer som aldri har satt sin fot om bord i en båt men som har fått seg fore å kjøpe en 45 foter med all utrustning som finnes!

Skal praksis foregå i en 16 fots båt med påhengsmotor eller i en 49 foter med 2 motorsanlegg, baug og hekk –thruster?

Kanskje vedkommende kandidat selv har en seilbåt? Bør den praktiske delen differensieres i seil og motor-båt? Hva da med selve båtfører beviset, skal det også differensieres i de to kategoriene?

Så når det gjelder en praktisk eksamenstest; Hvor skal man starte og hvor høyt skal lista legges for å få en godkjenning fra en sensor?

Skal man legge vekt på kandidatens navigasjonsferdigheter fra A til B, eller tillegging og fralegging i en trang havn?

Hva med mørkeseilas og instrumentbruk, skal det være en del av praksisen/testen?

Poenget mitt er at hver enkelt av oss behersker egen båt best ut i fra egne erfaringer på både godt og vondt!

Når det gjelder den artikkelen det vises til i trådstarten så oppfatter jeg den dit hen at skipperen på Horn flyer er frustrert over at han må på seminar/kurs annethvert år, mens vanlige fritidsbåt skipper ikke må!

Etter mitt syn, en tåpelig sutring over et pålagt seminar som arbeidsgiver betaler for, for å bedre førernes egne kunnskaper innenfor eget virke.

Tross alt så representerer redningsselskapets folk båtfolkets siste håp når alt annet ikke hjelper. Skulle da bare mangle at ikke disse folka er oppdatert på det siste innen redningsutstyr, brannslukning og livredning!

Tidligere innlegg her inne på ÅF viser til et tilfelle der en redningskrysser hadde laget store hekkbølger. Dette gikk heller ikke upåaktet hen, og ble nevnt i artikkel i en tidligere utgave redningsselskapets egen blekke, ”Trygg på sjøen”.

Der skrev artikkelforfatteren at denne problemstillingen med fart i trange sund og nær land ville bli tatt opp på neste seminar for førere av redningskrysserne. Jeg formoder at det er et slikt seminar skipperen på Horn Flyer sikter til ?

Det var nå min mening om den saken!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Eg tok båtførarprøva på ungdomsskulen - i 1998. Då det vart obligatorisk no, bestilte eg berre ein kopi av sertifikatet. Kva vi lærte for 12 år sidan har eg gløymt for lenge sidan, så for min del er båtførarprøva ein vits. Eg kan køyre båten lovleg, men i praksis spelar det inga rolle om eg hadde hatt den eller ikkje.

Men om eit par år har eg tenkt meg på langtur, og då vil eg for min eigen del vurdere å ta D5L, eller i alle fall kjøpe delar av pensum.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Jeg vil preisere min mening om obligatorisk båtførerprøve. Ref inlegg nr. 2;

Jeg mener det bør være obligatorisk sertifisering av båtførere for alle båter over en viss størrelse, og fartspotensiale. Nøyaktig størrelse og fart vil jeg ikke spikre.

Dette bør også gjelde for alle aldre og uavhengig av hvor lenge man har kjørt båt fram til i dag. Alle har noe å lære.

Dagens båtførerprøve er imidlertid en vits, der det er særdeles lite utover merker og navigasjon som har relevans for daglig bruk av båt.

For økt sikkerhet på sjøen og færre ulykker, utgjør dagens pensum en marginal virkning.

Jeg har ikke avlgt prøven, og kommer heller ikke til å gjøre det, før pensumet har blitt bedre. Selv om jeg helt sikkert kunne plukket opp et og annet. Kunnskap om hvor vantet er på en seilbåt etc. ser jeg derimot lite nytte i.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...