Jump to content

båtførerprøven bare tull!?

Superkul

Recommended Posts

Jeg synes det ikke er tull, du får jo grunn kunskaper på og lese båtkart lære og legge opp kurser etc. :thumbsup:

men er det nok mener du for å føre en 49 foter i 50 knop langs kysten og i blandt havner osv?

Men som du vet så er det godt med påfyll av kunnskaper. Jo mer en lærer jo mer sugen blir man til mer kunnskap om emnet.

ALLE, uansett hvor gammel man er blitt burde hatt Båtførerprøven bestått før man legger ut på sjøen i en litt større fritidsbåt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

hun heller husker ikke navnet på alle knutene - enda hun er innhaver av båtførerbeviset

Dette sier vel ikke noe om båtførerbeviset..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

De fire knutene det refereres til her er jo de eneste man trenger å kunne (ihvertfall hvis man ikke driver med seil og sånt), nesten rart om man ikke kan navnene på de.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

netopp - det å kunne fortøye skuta er det som teller -

og nei sydvesten det sier ikke noe om beviset men det sier meg mye om mange som har det

syntes båtførerbeviset i første omgang skulle gjeldt di som kjøper sin første båt

di som kunne dokumentert å eid båt i x antall år - fks 10 eller 15 år skulle slippe

eller også skulle det vært hardere skole for di som skulle over x antall knop e.l

å påpakke en som er 1 år for ung til og måtte ta prøven som har håntert båt siden han var liten blir litt urettferdig når en som er gammal nok slipper

den dagen noen av dere kan vise meg at det blir mindre drukningsulykker - mindre fyllekjøring - mindre personskader osv pga beviset skal jeg ta en stordalen nedi elva her for dere :santcheer1:

Hvordan ser du for deg at en slik dokumentasjon skulle være?

Holder det at pappa, mamma eller onkel skriver at du har kjørt båt siden du kom ut av livmora eller må det være annen informasjon? Må du ha Eid båt? eller holder det at du faktisk har brukt en venns båt hver sommer siden du kunne knyte skoa selv?

For å være helt ærlig så ser jeg ingen problemer med båtførerprøven. Jeg anser ikke meg selv å være noe mer enn middels oppegående når det gjelder båthold og båtliv, men jeg gikk direkte opp til eksamen. på forhånd hadde jeg bestilt nettkurset til livredd.no noe jeg kan anbefale.

Båtførerprøven har vel aldri vært ment å gi noe mer enn en grunnleggende forståelse for lover og regler til sjøs samt godt sjømannskap og litt grunnleggende navigasjon.

Jeg syntes dette var veldig matnyttig stoff og har etter båtførerprøven valgt å ha liggende en oversikt over sjømerkene i båten. Samtidig har jeg nok grunnleggende kunnskaper om navigering etter kart at jeg nok trygt skulle kommet meg til nærmeste havn den dagen plottern skulle svikte.

Jeg er veldig i mot at alt skal reguleres av lover, forskrifter og pålegg.

Føreropplæring for bil er jo ganske omfattende og det er vel ingen som kan si at man er så forferdelig god å kjøre bil når man nettopp har tatt sertifikatet.

Her som i alle andre sammenhenger er det øvelse som teller så får heller de som føler at de kan alt mye bedre enn andre prøve å lære bort noe på en konstruktiv og høflig måte, så får vi alle prøve å være gode eksempler for andre, med å utvise gode holdninger til sjøs, så får vi se om ikke ting blir bedre på sikt.

Takker for det lgboat. Legger også til at med alle de eminente kunnskapene folk her inne sitter med så er det vel bare å gå opp til eksamen og ta det beviset. Koster, meg bekjent, godt under 1 båtpenge å gå opp til eksamen. Og om du ikke lærer noe nytt så får du i alle fall repetert noe av det du kunne fra før.

Legger også til at med alle de eminente kunnskapene folk her inne sitter med så er det vel bare å gå opp til eksamen og ta det beviset. Koster, meg bekjent, godt under 1 båtpenge å gå opp til eksamen. Og om du ikke lærer noe nytt så får du i alle fall repetert noe av det du kunne fra før.

Jeg synes du beskriver en gruppe personer hvor det å ta, eller måtte ta, dette kurset som helt bortkastet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg syntes dette var veldig matnyttig stoff og har etter båtførerprøven valgt å ha liggende en oversikt over sjømerkene i båten. Samtidig har jeg nok grunnleggende kunnskaper om navigering etter kart at jeg nok trygt skulle kommet meg til nærmeste havn den dagen plottern skulle svikte.

Hvis du ikke leser kartet som du ser i plotteren som papirkart, og tar det som en bonus at du og GPS signalet er enige

om at dere er på samme plassen, så er det bare et tidsspørsmål før det går galt.

Ps. det er funnet noen skjær som ikke var i plotteren, men som står i papirkartet, så sjekk begge.

Gratulerer med prøven, det neste blir D5L?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

burde jeg få hjul under båten for jeg har vært lang ut på vidda mange ganger. Det handler jo om grunnlaget for kartprogrammet (jeg har C-map) som ikke alltid er på topp.

Kart grunlaget er vel rett, det er nok GPS`n som tar en ut på viddene.

Var værre før da Onkel SAM trikset med systemet, har logget huset i 6.3 knop og 5-6 mil ut fjorden før det kom hjem igjen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I østlige delen av Middelhavet er ofte feil, går du inn i en fjord på Tyrkiakysten så er det nesten vanlig at båten går oppe i åssiden på plottern. Kartene her er ofte av eldre dato, så jeg har trodd at det hadde med grunnlaget til k-brikken å gjøre, men ikke vet jeg.

For øvrig ønskes en riktig god jul over fjorden :santcheer1:

Jeg synes du beskriver en gruppe personer hvor det å ta, eller måtte ta, dette kurset som helt bortkastet?

Det kan nok stemme det, men når staten ønsker å innføre et minimumskrav til kompetanse for å føre fritidsbåt så må de jo starte en plass. Aldersgrensen kunne selvfølgelig vært diskutert, men når minimumskravet er såpass lavt som det er så ser jeg egentlig ikke problemet. Det er som jeg sier bare å melde seg opp til eksamen og få det overstått.

Om 50 år vil vi neppe se slike diskusjoner ettersom de som nå har falt i mellom stolene enten er døde eller har klart å ta denne prøven som tydligvis er alt for lett, men alt for vanskelig å få tatt.

Føltes nok like urettferdig for de som falt mellom stolene da mopedlappen ble "fjernet" fra sertifikatet (Det var ingen automatikk i at du fikk den når du kjørte opp til klasse B)

Samme gjelder Traktor og Snøscooter for ikke å snakke om Lett lastebil.

Eneste grunnen til at det ikke kom høylydte diskusjoner den gang er at det ikke berører så mange av oss (i den forstanden at det ikke var så mange som så det som et nevneverdig tap)

Min oppfatning er fortsatt at denne prøven ikke er noen heksekunst og strengt tatt burde vært obligatorisk for alle. De som mener dette er unødvendig har sikkert kunnskaper nok til gjøre unna denne prøven på 15 minutter, og samtidig får vi luket bort eller i hvertfall banket inn litt kunskap hos de som har kjørt båt i 100år og som strengt tatt har levd mer på lykke å fromme enn kunnskap og vett.

Klarer fortsatt ikke, med mye godvilje, og se noe vondt i denne båtførerprøven

.... og samtidig får vi luket bort eller i hvertfall banket inn litt kunskap hos de som har kjørt båt i 100år og som strengt tatt har levd mer på lykke å fromme enn kunnskap og vett.

Så et par timers lesing i en bok og 80% riktig på spørsmål gir mere, og bedre, kunnskap enn 100 års praksis?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...