Jump to content

båtførerprøven bare tull!?

Superkul

Recommended Posts

Å si at båtførerprøven er tull er noe tull! Ikke kom her å si at dere kan alt som står i de bøkene der? Driver selv å leser opp til å ta prøva og jeg lærer nye ting hver gang jeg leser. Ta feks en gubbe på 50 år som har hatt båt i mange år - Han kan mye mer om sjøliv, båt, kursing etc etter å ha tatt båtførerprøven, og poenget med hele båtførerprøven er jo at alle vi som ferdes på sjøen skal ha samme forståelse og følge samme reglement på sjøen, eller? Sikkert mye som kan forbedres med båtførerprøven, men nå er reglen om kravet ganske ny, og den vil nok bli strengere med tiden. Jeg tror at om noen år når det er enda flere på sjøen at det kommer til å finnes båtskoler hvor man kan øvelsekjøre med båt.

Det med at man kan kjøre opptill 50 fots Yach er jo for å sette grensen ett sted. Slik er det jo med bil også, jeg kan kjøre bil opptil 3500 kg, og en tilhenger på 750 kilo eller no? Kan ikke huske at jeg kjørte så tung bil og så tung henger under øvelsekjøring, men regelen må jo settes et sted. Jeg kjørte en BMW 320 under øvelsekjøring, det betyr jo ikke at jeg kun kan kjøre det etter bestått oppkjøring.

Da jeg kjøpte meg min første båt, en Saga 27 som 44 åring i 1987, fant jeg ganske fort ut at blant annet sjømerkingen ikke stemte med det jeg husket fra barndommen. Jeg fant liksom ikke de svarte og røde flytende merkene jeg husket fra barndommen. Nå var det jo i tillegg gule med svarte striper på, og så var det kommet grønne staker som ikke lenger markerte vrak. Så dermed ble det å sette seg på skolebenken og ta båtførerprøven, og der var det sannelig mye å lære om navigasjon for en nybegynner.

For kuriositetens skyld har jeg scannet inn oversikten av sjømerker slik de ble presentert i boken: Motorbåten, Praktisk håndbok for motorbåteiere" fra 1955. Noen av dere andre gamlinger som husker denne merkingen?

sjomerker_old.jpgmotorbaaten_1955.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med båtførerprøven følger det også en bedre mulighet for tidsavgrenset tap av førerretten og krav om båtførerprøve for å gjenerverve retten, uansett alder. Det juridiske verktøyet var vel ikke like sterkt tidligere.

Forøvrig ville det ikke være utenkelig at opptil flere av forumets medlemmer hadde strøket på både teori og oppkjøring for kjøretøy klasse B, dersom en skulle tatt prøven på nytt førstkommende mandag... :) -men det ble en avsporing..

Er 16 år kan en del om båt generelt, tok båtførerprøven i mai og fikk en del nyttig kunnskap med navigasjon og kurser i dagslys og i mørket.

Har ført en 32 fot's isbryter i vesterålen i 2 år samt mindre speedbåter og vil si at kurset/navigasjons delen ikke var helt bortkastet og vil anbefale all ungdom og ta prøven før de legger ut på langtur :thumbsup:

Redigert av Askeladden! (see edit history)

Jarle B unskuld har du tatt prøven? Eventuelt lærte du ikke noe nytt,

Nei jeg har den ikke - er så gammal at jeg slapp :thumbsup:

kjerringa og jeg fikk vært vårt kurs gratis - hun tok testen og fikk den

jeg hadde mere nok med lege-sykehus utprøvinger etc så jeg fikk aldri somlet meg

men jeg leste meg gjennom og var forberedt men -nei jeg lærte egentlig ikke noe nytt

og jeg syntes det er på trynet at så lenge hun har den får vi billigere forsikring enda jeg som for det meste står bak roret -

men bevares hvis man ikke vet hvor styrbord/babord grønn/rød er etc er det ikke helt bortkastet

men det at man er født etter et gitt årstall så må man ta den er imponerende i seg selv :confused:

det må finnes andre veier og gå for å få det tryggere på sjøen - jeg mener fremdeles at høy fart og atpåtil i mørket + fyll er det som er farlig

selv startet jeg med liten båt i skjeberg og luktet meg frem selv - hadde ikke snøring i hele tatt men lærte ettervert og var aldri i fare for andre eller meg selv

enda mere skremmende er en helt fersking som tar beviset kjøper båten min - en 22 fot skjærgård med 200 hk det kan være fali det

Noe av problemet i dag ligger kanskje i at båtførerprøven allerede er vel omfattende for han som skal ut og fiske med snekka. Han trenger sikkert å forstå sjømerker og kjøreregler, men trenger neppe å kunne ta ut kurs og forstå misvisning. Som regel har han ikke kompass engang. Og å tvinge på han praktisk opplæring virker helt på trynet.

Når det gjelder han med 40+fot og 40+kop stiller det seg kanskje annerledes, men jeg stiller meg også der ganske tvilende til effekten av mer opplæring. Men jeg tror absolutt på effekten av mer politi på sjøen. Jeg har båt i Hankøsundet i 5-knop sone. Der passerer den ene båten etter den andre i fullt plan. Har aldri sett noen som har blitt stoppet. Er det noen som kan tro at det er pga. manglende opplæring? Jeg har også båt i indre Oslofjord. Der er nok forholdene mhp. å oveholde farten noe bedre, men også sjansen for å bli tatt mye større (om enn ganske liten likevel).

Og så får vi håpe at dette ikke tar helt av så vi får forhold som med billappen. Norge har vel her et av de mest kostbare og kompliserte systemer i verden. Men det er vel ingen som tror at vi er bedre og mer lovlydige bilførere av den grunn? Jeg tenker da på land som det er naturlig å sammenligne seg med. Det vil alltid være noen som skriker om mer lover og regler og politikere som skal vise "handlekraft", alltid med henvisning til gode hensikter.

Og til slutt: ta ikke kjørepilsen fra oss i 7 knop!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Synes det er kjempeflott at det finnes folk, både her inne og andre steder, som er helt ferdig utlærd :rolleyes: .

For min egen del blir jeg visst aldri helt utlærd og sjøl på båtførerprøven klarte jeg å plukke opp nye tips :worry: ..... og til hvilken pris? 2-3 tusen for kurs og test. I båtsammenheng må vel det kalles "en pølse i slaktetiden".

Jeg tok båtførerprøven gjennom et kurs for en del år siden. Vi dro til og med ut med båten til kursholder for å navigere etter lykter. Pedagogisk var ikke fyren det beste jeg har vært borti, men vi lærte da litt, spesielt på navigeringen i praksis...

Men: Jeg var på østlandet og ble frastjålet min lommebok med "sertifikatet" til båtførerkurset. Noen som vet om det går an å få tak i en kopi, selv om jeg tok prøven for 10 år siden???

Hvorfor skal vi gå på kurs? Å kjøre buss f.eks. det kan vel en hver tosk med mopedsertifikat! Å lære sjøveisregler?- vi er da kjent på kysten vår. Å kjøre båt, det har vi da gjort siden vi kasta bleia. Har aldri lært noe på kurs. Nei kurs er ikke noe for meg... bare tull. :tongue:

Ang kunnskaper og båt.....

Guttungen belærte meg om strøm og vind om bølgehøyde når vi kjørte bil over ei bru i går. Klart alle lærer noko av å delta på eit slik kurs. Lover og regler, sjøvett, og sjømerker, viktige ting. Eg synest ikkje dette er bortkastet. Men at rein teoretisk kunnskap gir hjemmel for å kjøre stor båt er snålt-som eg sa tidligere. Men enn så lenge så er det ikkje krav til praktisk opplæring, og da må einkvar ta modent ansvar for å kjenne båten :smiley:

At JarleB har starta sitt eget korstog her for å forkynne verden at han kunne allt i boka uten å ha sett i den, og at det derfor er bortkasta opplæring i av resten av befolkningen i landet.... vel... :headbang:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei.

Tok båtførerprøven som 43 åring, lærte mye da jeg er en av dem som ikke er oppvokst med sjø og båt.

Føler jo at jeg er kompetent til å føre min snekka nå etter å ha hatt båt endel år.

MEN, jeg ville ha vært en farligere mann hvis jeg skulle kastet meg igang med en båt i 30 knop rett etter en båtførerprøve og kansje uten praktisk erfaring så jeg ser problematikken i innlegget i starten av tråden.

For meg var iallefall båtførerprøven verdt innsatsen og vil påstå et den er nyttig for de fleste, og,,,, som noen har påpekt lenger opp i tråden, blir man noen gang helt utlært?

Men: Jeg var på østlandet og ble frastjålet min lommebok med "sertifikatet" til båtførerkurset. Noen som vet om det går an å få tak i en kopi, selv om jeg tok prøven for 10 år siden???

Norsk Test AS har overtatt driften av Båtførerregistret i Norge fra Sjøfartsdirektoratet og utsender Båtførerbeviset for fritidsbåter.

Prøv her http://www.norsktest.no/bfp/duplikatutstedelse/ :sailing:

Redigert av Askeladden! (see edit history)

Er enig i at dagens prøve kan forbedres, og det burde vært innført en praktisk del slik som i den andre land... Et forslag som jeg skal sende til sjøfartsdirektoratet er at født i 1980 regelen bør fjernes og alle må ha dette, gammel som ung.

Videre må en avlegge en praktisk test på den båten man fører.... helt uavhengig av størrelse og fart, så lengd den faller inn under dagens regler.... Når man skifter båt så er det nye praktisk prøve avlegges...

Tror dette kan være grei input til å forbedre båtførerprøven..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Leser en Åpent Forum sine emne titler (flere tusen) og setter dette i sammenheng med hvilken båt spørsmålstilleren har kan en undres på om ikke noen burde bli pålagt ytterligere kunnskap via et kurs på noen uker med pålagt sertifisering for å føre sin båt.

Båtførerprøven slik den er blitt til idag er ikke bare tull. Det er en start på at en burde fordype seg ytterligere i pensum om dette med å føre båt av en viss størrelse og motorkraft.

Blir som ved sertifikat for bil og hvor mange nybakte ender med den innstillingen at en er blitt "perfekt" i trafikken i det øyeblikket en mottar lappen, mens realitetene er at det er først da en skal begynne å lære seg å beherske sitt kjøretøy på egen hand.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Er enig i at dagens prøve kan forbedres, og det burde vært innført en praktisk del slik som i den andre land...

Ja, der vil nok ganske mange være enig med deg. Men det er ikke gjort "over natten" å få det gjennomført.

Et forslag som jeg skal sende til sjøfartsdirektoratet er at født i 1980 regelen bør fjernes og alle må ha dette, gammel som ung.

Opprinnelig var planen at denne grensen skulle være 1950. Men det ville da blitt ca 400.000 nordmenn som måtte avlegge prøven. Det ville i praksis ikke være gjennomførbart i løpet av 1-2-3 år slik som man la opp til. Derfor ble grensen foreløpig satt til 1980, samtidig som det er uttalt fra sjøfartsdirektøren at den skal forskyves så snart man får tatt unna de yngste.

Videre må en avlegge en praktisk test på den båten man fører.... helt uavhengig av størrelse og fart, så lengd den faller inn under dagens regler....

Her er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men mange land har begrensninger både i størrelse og fart på de båtene som man kan føre med sine ulike båtførerbevis.

Når man skifter båt så er det nye praktisk prøve avlegges...

Det er jeg redd for at kunne bli bortimot umulig å følge opp i praksis :confused:

:yesnod::yesnod:

Her er adressen: SEND

Med vennlig hilsen POSEIDON

Et forslag som jeg skal sende til sjøfartsdirektoratet er at født i 1980 regelen bør fjernes og alle må ha dette, gammel som ung.

Enig i denne,spørs bare om De har "baller" nok til å gjøre det?

Det kommer nok til å bli en klagesang man neppe har hørt tidligere :giggle: .

Jeg har ikke selv tatt prøven,da jeg på egenhånd har lært meg stort sett det som trengs for å føre en båt i den lokale skjærgården i 8-15 knop med min 17 foter.

At jeg alltids kan lære mer er det allikevel ingen tvil om,men mye kommer med erfaring og interessen.

Jeg vet ikke hva et slikt kurs koster,men vis det stemmer med 2-3000 kroner er det meget mer en "ei pølse i slaktetida" for min del.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Er enig i at dagens prøve kan forbedres, og det burde vært innført en praktisk del slik som i den andre land... Et forslag som jeg skal sende til sjøfartsdirektoratet er at født i 1980 regelen bør fjernes og alle må ha dette, gammel som ung.

Videre må en avlegge en praktisk test på den båten man fører.... helt uavhengig av størrelse og fart, så lengd den faller inn under dagens regler.... Når man skifter båt så er det nye praktisk prøve avlegges...

Jeg tror dette kunne være grei input til innføring av komlett galskap med sugerør til båtfolkets lommebøker av nopprettete "kjøreskoler" for båtførerbevis av alle slags merkelige kategorier.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Selv om båtførerprøven kunne vært bedre og mer relevant, så blir det ganske tåpelig å si at det bare er tøv. For oss som har kjørt båt i førti år, så kan vi jo det viktigste av det man lærer i båtførerprøven. Det er selvsagt bra at man setter en standard for hva man minst må kunne for å føre båt.

Det som likevel blir betenkelig er aldersgrensen. Det er betenkelig at en 29 åring i fjor hadde lov å kjøre båten sin, men i år har han ikke lov.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...