Jump to content

båtførerprøven bare tull!?

Superkul

Recommended Posts

Jeg er en av de som etter mange år på sjøen valgte å ta båtførerprøven. Fikk jeg noe ut av det? JA !

Jeg kan nevne ting som en klasseromsundervisning hvor vi alle fikk diskutert problematikk som alle kommer ut for på sjøen, vi fikk snakket om hekkbølger, vi fikk snakket generelt om sikkerhet på sjøen, kort sagt det var et godt levende forum hvor man fikk et inblikk i hvordan andre båtfanter tenker og handler. I tillegg fikk jeg frisket opp nattseiling på fyrsektorer, noe det var lenge siden jeg hadde forsøkt i teorien. Nå tør jeg prøve i praksis også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

hva er det vi ønsker å forbrede folkens ?

det må vel vere ett båtliv der de fleste iritasjoner og farlige situasjoner blir borte vel..

Teoretisk prøve er ett must. sammen med en praktisk. slik prøven er i dag, er den ikke tilfredstillende.

har selv tatt den to ganger, første gang for grusomt mange år siden. andre gang nå i 2008, for å personlig

sjekke om det hadde skjedd noe. veldig lite, og uvestentlig.

Det er desverre umulig å lage regler med sertifikater slik at det ikke skjer ulykker. så slike regler som

er ekstremt strenge, straffer bare den gemene hop. (om vi innfører dødsstraff for fyllekjøring, kommer enkelte

til å kjøre påvirket alikevel, satt på spissen )

regner meg selv som nesten idiotisk interesert i sikerhet og berhagelig attferd på sjøen. har lært opp ganske

mange "nybegynnere" med praktisk båthåndtering opp gjennom årende. PLuss at jeg har tilbytt meg med praktisk

kjøring til båtkjøpere, siden jeg var selger av disse.

Med praktisk opplæering, ser folk at det teoretiske også er viktig. Da kan man også lese seg til en bedere

håndtering og forståelse av båt og omgivelser. slik er det med alt.

man kan ikke lese seg til forståelse av en "sladd" med bil, men etter å ha erfart dette under opplering, da

kan man forstå teoretiske vurderinger.

Ta ikke fra oss muligheten til å tenke selv, med å trykke allverdens unyttighet ned over hodene våre. men mengden

av båter tvinger oss til å sette grenser mange steder. det vi trenger her (som mange andre steder) er å få lov

til "å si nei" som eks : desverre, du er ikke kompotent til å føre denne type båt uten riktig opplering.

eller : tar du ikke dette til hensyn, er plagene for andre for store til at du kan føre båt.

ikke heng dere for mye bort i ordleggingen ( da blir det kun flisespikkeri) prøv å se essensen av det jeg mener.

er vel også sikker på at folk som legger ut på seilaser som er lengere og mere utsatt, selv vil tilnerme seg den

nødvendige lærdom til dette. dette trenger vi slett ikke i ett standardpensum. det er helt klart av verdi, med

tror at tiden som medgår til dette, lett kan andvendes mye bedere på andre måter.

vel, håper dere fikk med litt av det jeg mener. vet at det har fungert lenge før disse diskusjonene oppstod.

Jeg er en av de som etter mange år på sjøen valgte å ta båtførerprøven. Fikk jeg noe ut av det? JA !

Som jeg forstår ditt innlegg så valgte du å ta denne helt frivillig, ikke utfra behov eller lovens bokstav, du hadde en positiv innstilling til dette og ønsket å lære (mer) hvilket du også gjorde, meget bra! Men er det (var det) du og "sånne" som deg som er problemet på sjøen, og vil det at du avla denne båtførerprøven trolig påvirke noen statistikker mht sikkerhet og ulykker på sjøen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Finner det rart at alle skriker på mere lover og regler på sjøen.

Man kan innføre alle lover & regler somm finnes i denne verden ,men problemene vil fortsatt være de samme.Folk vil fortsatt kjøre for fort, lage store bølger & kjøre på land i mørket.De som gjør dette bryter eksisterende lov-verk og dette vet de, flere paragrafer spiller liten rolle for disse folka.

Dette er samme type folk som kjører for fort på landeveien, har farlige forbikjøringer & parkerer på handicap-parkeringsplasser.

Intet loverk hjelper for idioter som gir blaffen!

Politiet bør heller håndheve eksisterende loverk på sjøen.Loverket på sjøen bør være enkelt og overkommelig. 70% av jorden består av sjø & å sammenligne dette med en tofelts veg på 8 meters bredde er tåpelig.

På sjøen er det plass til alle. Det er faktisk få fatale ulykker på sjøen, dødsfall grunnet promille/fart /uvettig kjøring på årsbasis tilsvarer ca en ulykkeshelg på landeveien, heldigvis!!

De fleste som omkommer på sjøen kommer uansett på siden av loverket da dette er fall i fra robåter/småbater, fall fra brygger & bade/dykke ulykker.

Videre synest jeg båtførerprøven er et must av minimumskunnskap + innføring av lover og regler alle må kunne, men veien til et lov & sertifikathelvete er kort og jeg er redd at det kun er kurs- operatørene som kan gni seg fornøyd i hendene..

Bondevik & AP regjeringene har i en årekke håndtert et hvert problem med nye lover & regler uten at dette har gitt oss noe bedre samfunn på noen måte.

Det nærmeste jeg har vært en ulykke var da jeg måtte foreta en nødmanøver da en pofilert kunstner med kystskippersertifikat var på vei inn i min babord side, i plan, i et smalt sund med 5 knops grense. I rest my case.

Redigert av hanto1 (see edit history)

Ser noen tar til orde for en lovendring om at alle må ha båtførerprøven. I en ideel verden så burde det nok vært sånn, men realistik er det ikke. Husk på at en stortingspolitiker sjelden er under 30 år. De gidder jo ikke bestemme at de selv ikke skal ha lov å kjøre båt.

Det som likevel er paradoksalt er vel at det egentlig er vi som er født før 1980 som er problemet. De siste åra har det blitt slik at svært mange har skaffet seg båt. Mange av disse er ikke vant til båt og har ikke hatt båt tidligere. Så skaffer de seg båt, en skikkelig skjærgårdjeep som går i 40 knop. Også kjører jo mange av de som gale, selv om de ikke har erfaring. Så kommer de inn mellom holmer og skjær der folk ligger ankret opp og tenker: Her må vi sakke av litt. Her er det så mange båter. Så legger de seg i 9-11 knop i halvplan og lager masse bølger. Også forstår de ikke selv engang at de lager kvalm....

Men dette er jo ikke de under 30 år. De kjøper seg sjelden en skjærgårdjeep til 300 000,-. De fleste av de bruker jo penga på hus og bil. Nei, det er nok vi over 30 år som er problemet, men ingen har baller nok til å be oss om å ta båtførerprøven.

Jeg for min del tok båtførerprøven etter jeg ble førti. Tok den sammen med kona og dattera. Men jeg mener faktisk at det ville vært i villeste laget om jeg ble tvunget til å ta den. Det ville jeg selvsagt også ment om jeg var født før 1980 også. Tenk å ha båt som du har hatt lov til å kjøre i kanskje 12 år, og så får du plutselig ikke lov å kjøre din egen båt. Hva er det for noe tull?

Nei, det burde vært slik at de som fylte 16 år det året obligatorisk prøve ble innført måtte ta det. Akkurat som de gjorde med moped.

Selv om alle, i en ideel verden, burde hatt det....

vil det at du avla denne båtførerprøven trolig påvirke noen statistikker mht sikkerhet og ulykker på sjøen?

Det svaret får vi forhåpentlig aldri(når det gjelder min spesifikke båtførerprøve).

Hvis man derimot lager et scenario hvor vi sier at jeg er ute på sjøen en høstnatt og får svart skjerm på plotteren som jeg vanligvis benytter til navigasjon uansett forhold. Vil jeg nå ha en større sjanse til å navigere meg trygt til land med den teorien jeg har tilegnet vedrørende navigasjon på fyrsektorer ved å ta båtførerprøven enn om jeg ikke hadde gjort det ? Jeg vil si et klar og rungende, JA !

Uten denne teoretiske kunnskapen ville jeg hatt en langt lavere terskel for å tilkalle hjelp da jeg mest sannsynlig ville følt meg helt hjelpeløs i mørket uten denne viten. Om det ville bidratt til en ulykke mindre eller ikke er umulig å si, men at jeg ville belastet redningstjenesten uten denne teoretiske ballasten er ganske sikkert, all den tid jeg har lært at det er bedre å si fra før ulykken er et faktum om man er "på gyngende grunn".

Ut fra dette drar jeg den slutningen at det er vanskelig å vite om båtførerprøven vil bidra til bedre statistikk mht sikkerhet og ulykker på sjøen, men logikken tilsier at den vil det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ut fra dette drar jeg den slutningen at det er vanskelig å vite om båtførerprøven vil bidra til bedre statistikk mht sikkerhet og ulykker på sjøen, men logikken tilsier at den vil det.

Det er ikke prøven som gir deg denne ekstra tryggheten, men ditt ønske om å lære og din vilje til å gjøre noe med det! Uten å ha noe statistisk dokumentasjon (slik dokumentasjon er jo uansett bare juks og svindel har jeg lært på dette forumet!) vil jeg hevde at 90% av de som bruker båt på et eller annet vis nesten aldri er ute i mørket og hvis de er det så er det i sitt eget nærområde hvor de ikke har behov for hverken kartplotter eller sekstant!

Jeg slutter forøvrig ikke over å undres over hvilken mirakelkur denne prøven synes å skulle værre/innebære etter manges mening her. Er det noe som ikke blir bedre med denne prøven trygt forvart på innerlommen?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

skal bli morsomt når man engang får se statistikker om det i hele tatt har hjulpet

di fleste som lærer ting med et kurs glemmer ting fort hvis man ikke repiterer eller driver med det jevnlig

dem som driter i hele kartgreiene og kjører på plottern og tror at den alltid virker har sikkert glemt det kurset ga dem for x antall år sia alikevel når plottern er dau !!! så resultatet blir ett fett med eller uten kurset

hvis du er intressert i og være oppdatert eller kjøre i mørten etc så lærer du det uansett fordi du vil kunne det

kanskje t.o.m di som har fått beviset og er grønne for en smule for stor selvtillit -

det som er farlig på sjøen er :

fyllekjøring - brann - hvis motoren stopper i møkkavær osv osv

detta lærer du ikke på noe kurs .........

har sagt det før : i gitte situasjoner ville du sitte på med en gamlig uten beviset som kan det eller en sylfersking med beviset i fks plutselig storm utpå

Ser noen tar til orde for en lovendring om at alle må ha båtførerprøven. I en ideel verden så burde det nok vært sånn, men realistik er det ikke. Husk på at en stortingspolitiker sjelden er under 30 år. De gidder jo ikke bestemme at de selv ikke skal ha lov å kjøre båt.

.........

...........

Nei, det burde vært slik at de som fylte 16 år det året obligatorisk prøve ble innført måtte ta det. Akkurat som de gjorde med moped.

Selv om alle, i en ideel verden, burde hatt det....

Eg ser ikkje at det skulle være noko problem å innføre obligatorisk båtførerprøve for alle. På ingen måte urealistisk. Men for all del, det måtte vert gjort over lenger periode en eit år og to.

Man velger sjølv om ein ønsker å sjå problemer med allt.

Ang mopedførerbevis , så vart det innført som obligatorisk i 2005 for alle. Også de over 21år. Så der gjorde de det som er urealistisk ifbm båtførerprøven....? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Basert på en del av innleggene i denne tråden kan det se ut til at det kan være et fremtidig grunnlag for å starte båtskole og berike seg på båtfolk, folk i båt og sist, men ikke minst, medlemmer av baatplassen.no ved å drive lobbyvirksomhet overfor Sjøfartsdirektoratet og politikere og prøve å få påpudt en mengde sertifikatkrav, kurs og retreningskurs. :tongue:

Jeg aner konturene av at fritidsbåtbruk kommer til å bli forbeholdt de rike og ressurssterke...

Jeg aner konturene av at fritidsbåtbruk kommer til å bli forbeholdt de rike og ressurssterke...

Ja. På samme måte som bilkjøring og mopedkjøring er det.

Det bør ikke være en menneskerett å kjøre en 10 t. tung båt i 40 knop, bare fordi du er eldre enn 30 år.

Opplæringen må derimot være relevant.

Da har det vel kommet noen nye regler i forhold til mopedførerbevis. Jeg vet ikke. Mener du at vi som hadde lov å kjøre moped da vi ble 16 på åttitallet ikke lenger har lov til å kjøre moped? Tror ikke det kan stemme.

Dette blir uansett ikke det samme. Ikke mange stortingspolitikere som bryr seg om å kjøre moped.

Ellers er jeg i utgangspunktet enig med Puffen i at det ikke bør være en menneskerett å kjøre en 10 tonns båt i 40 knop bare fordi man er eldre enn 30 år. Det er bare det at det blir noe merkelig det politikerne har bestemt: Man kan altså ha hatt båt i 10 år, f. eks en 10 tonns båt som går 40 knop. I 10 år har du hatt lov til å kjøre denne, men i år får du altså ikke lov. Men dersom du er født i 1979 så har du lov, men altså ikke om de er født i 1980. Ingen logikk i dette.

Eg ser ikkje at det skulle være noko problem å innføre obligatorisk båtførerprøve for alle. På ingen måte urealistisk. Men for all del, det måtte vert gjort over lenger periode en eit år og to....

Men det er jo akkurat det som er blitt gjort. Riktignok tar det mer enn et par år, men det kommer til en ny årgang hvert år, intil alle vi gamlinger som slapp unna er dødd ut. Men så har det seg også slik at mange av oss gamlinger allerede har avlagt båtførerprøven FRIVILLIG.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Båtførerbevis eller ikke båtførerbevis?

Tviler sterkt på at dette beviset vil utgjøre noen stor forskjell på ulykker rent statistiskt!

Det som trengs er en holdningsendring over visse tema: Båtbruk i ruspåvirket tilstand!

Fart i farvann nær land!

Å vise hensyn til andre!

Og endre holdninger tar tid, og innføring av båtførerbeviset er da en start !!! ??

Dessuten er også kunnskap om naturkreftene som vind og sjø egentlig representerer på diverse båttyper svært viktige!

"Man er ikke feig om man ikke tar sjansen" - holdning i dårlig vær bør være en holdning alle bør ha !!!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Da har det vel kommet noen nye regler i forhold til mopedførerbevis. Jeg vet ikke. Mener du at vi som hadde lov å kjøre moped da vi ble 16 på åttitallet ikke lenger har lov til å kjøre moped? Tror ikke det kan stemme.

M145 heiter klassen, blei innført 1.januar 2005. Innebærer formaliteter som helsekrav og traffikalt grunnkurs.

Båtførerbevis eller ikke båtførerbevis?

Tviler sterkt på at dette beviset vil utgjøre noen stor forskjell på ulykker rent statistiskt!

Det som trengs er en holdningsendring over visse tema: Båtbruk i ruspåvirket tilstand!

Fart i farvann nær land!

Å vise hensyn til andre!

Og endre holdninger tar tid, og innføring av båtførerbeviset er da en start !!! ??

Dessuten er også kunnskap om naturkreftene som vind og sjø egentlig representerer på diverse båttyper svært viktige!

Enig :yesnod:

Bare løyve til å øve, denne båtførerlappen

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det var vel en litt spesiell måte å lese artikkelen på :giggle:

Det som påpekes og understrekes er at dagens båtførerprøve foreløpig er for lett, at den må bli strengere og få et praktisk element i tillegg - og det ligger såvidt jeg kjenner til også inne i planene.

Så om båtførerprøven er for dårlig idag, så blir den nok bedre litt etter litt. Det er bare å komme med innspill til hva dere mener den bør omfatte . . . .

Gode forslag kan sendes de ansvarlige, som alltid er opptatt av tilbakemeldinger fra erfarne brukere.

He,he!

Hva var det jeg sa....

Løp og ta båtførerprøven før prisen går opp!!

Mopedlappen begynte som ett enkelt, rimelig og velment tiltak det også.

Sitat fra tråd i 2006:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/24153-nok-en-doedsulykke-naa-maa-det-skje-noe/page__st__50

Innlegg 54.

"Løsning på alt ondt her i landet er påbud.

Om det hjelper eller ikke.

Vi fikk "mopedlappen" for noen år siden. Den skulle få opp kunnskapen og ned ulykkene for mopedistene. Et enkelt tiltak som "alle" selvfølgelig var enige i.

Idag koster mopedlappen ca. 8000,-

Poenget er at penger til sikkerhet, uansett om de kommer fra staten eller privatpersoner bør vise et kost/nytte forhold. Nettopp fordi det ikke er ubegrenset av dem.

Kanskje en enkel opplæring til 1000,- hadde holdt og de resterende 7000,- kunne brukes til teknisk stand på moped, ny hjelm istedenfor brukt, etc.

Hovedeffekten av mopedlappen blant de jeg kjenner, er at færre kjører moped.

Kanskje dette er den tilsiktede effekten ved å innføre "båtlappen" også?

Svært få MÅ ha båt, og mange vil kvie seg for å reise land og strand rundt for et

statdig dyrere og mer omfattende båtførerbevis. Dagens båtførerbevis er jammen upraktisk

og vanskelig nok å få tatt når man bor i innlandet og utenfor de store byene.

Noen av oss kjører dessuten på innlandsvann uten en eneste stake eller fyr.

Hadde jeg bare vært overbevist om at det ville hjelpe!

De værste jeg har møtt langs kysten er taxibåter og redningsskøyta!!

De har vel opplæring... eh, har de ikke?"

Må innrømme en iboende motvilje i forhold til forbud og påbud.

Men å hevde at opplæring bare er tull faller liksom litt på sin egen urimelighet. :headbang:

Akkurat denne båtførerprøven er såpass enkel at det burde være grei skuring for alle, enten fordi man kan det fra før eller fordi det er begrenset pensum som er lett å lære.

Men som flere har vert inne på vil et påbud gjerne kunne utnyttes av kommersielle interesser som gjennom lobby virksomhet klarer å utvide pensum slik at opplæringen blir kostbar.

Her er det viktig at de foreninger båtfolket har blir brukt aktivt, og det er også den store forskjellen fra mopedistene.

Det finnes ingen organisasjoner som ivaretar deres interesser.

Et viktig bidrag fra alle båtfolk er å arbeide for, frivillig, holdningsskapende arbeid/opplæring i våre respektive miljøer og foreninger. På den måten kan vi bidra til at de uerfarne får en god start på båtlivet samt at mye av bakgrunnen for å kreve mer omfattende, lovpålagt, opplæring faller bort....

Det blir stadig nevnt at det nå er mange som kjøper en stor båt som første båt med de utfordringer det gir.

Hvis det kommer en slik i båtforeninga, kanskje man skulle invitere seg med på en liten tur og forsøke å lære bort noe sjømannskap?

Slikt kan det jo bli både vennskap og bedre båtfolk av... :thumbsup:

Redigert av Johannes (see edit history)

......Grundig og kontrollert opplæring og med kunnskaper av fersk dato er nok uten tvil dokumentert som det eneste saliggjørende, man ser det enkelt av statistikken for unge gutters oppførsel i trafikken!

Hva ser man der?

Til tross for utallige opplæringstiltak, så ser det ikkje bedre ut på ulykkesstatistikken. Nylig hørte eg at forskning viser (igjenn) at unge menn er så umodne at de ikkje er skikket til å kjøre bil før de er 23 år. Dette er underbygget skikkelig, og kommer fra seriøst hold. Skal bli artig å sjå kva EU gjer ut av det.... ! 18 år gamle jenter racer rundt med typen på haik ! :thumbsup::giggle:

Da lurer jeg på om du har tatt båtførerprøven, og i så fall var du våken i alle timene på kurset?

Eg skjønte ikkje den? Det er jo sant...man lærer vel ikkje "riktig" fyllekjøring på kurset? :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...