Jump to content

båtførerprøven bare tull!?

Superkul

Recommended Posts

jeg er forsåvitt enig i at "båtlappen" kanskje er nødvendig, selv om jeg motvillig tok det i vår.

MEN den båtfører prøven som er i dag, er helt fullstendig meningsløs, og den mest bortkastede helgen og 2000,- jeg har brukt noen gang i hele mitt liv! :headbang:

Jeg er ikke noen spesielt erfaren båtmann, men jeg lærte absolutt ingen ting på kurset. Det eneste poengfulle de sa på hele kurset var at vi burde tenke oss om to ganger hvis vi var i tvil.

Og skal vi ha ett krav om "båtlappen", så burde den ikke ha tilbakevirkende bare for noen. Jeg havnet på feil side av -80 tallet, så plutselig en dag kunne jeg ikke kjøre båten lengre.

Nå må eg rett og slett heise det hvite flagget...... :wflag:

Det høre ut som om kurset har gått til helvette.....?

Og det er jo trist i så fall. Det faller skyld aleine på kursholderene da. For pensum er stort og lærerikt.

Absolutt noko som burde vert laga sak av dersom det ikkje er kvalitetssikra opplegg de unge pålegges å gjennomgå....

Det er jo fullstendig bortkasta å pålegge alle kurs, dersom det er ein gjeng med sløve fakturaskrivende eks.entusiaster som er ansvarlige for opplæring av folket vårt.

I "min tid" var det som valgfag på skulen, og vi hadde 2-3 timer ukentlig. I dag er det intet igjenn av den kunskapen hos meg trur eg..., men det var god stemning og flink lærer. Kan neppe erstattes av ei helg.

Eller er det forventningene til kurset som er så store at så mange er misfornøyde?

Ble dere ikkje kaptein alikevell?

Men så er dette beviset kun eit papir for å "ha lov" å lære videre.

Man får ikkje sertifikat. Tenk på det som "traffikalt grunnkurs" :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det høre ut som om kurset har gått til helvette.....?

Og det er jo trist i så fall. Det faller skyld aleine på kursholderene da. For pensum er stort og lærerikt.

Absolutt noko som burde vert laga sak av dersom det ikkje er kvalitetssikra opplegg de unge pålegges å gjennomgå....

Jeg tror det varierer fra sted til sted.

Pensum er fastlagt, og neimen ikke stort og lærerikt. Det er det minimum som må gjennomgås for å være "klar" til eksamen.

Forskjellen ligger i hvordan det undervises og hva mer skolesenteret legger inn i undervisningen - fordi det burde være der.

Synser og tror jeg.

Vel, folk som påstår at de ikke lærte noe ifm båtførerprøven, må jo enten kunne det meste fra før eller være helt "ute". Å hevde at båtførerprøven er meningsløs blir jo også bare tull.

Denne type utsagn blir omtrent det samme som å si at det egentlig ikke er noen vits å gå på skolen, eller at utdanning er bare tull. Så får folk heller ha meg unnskyldt.

Selvsagt kan man mene at pensum ikke er godt nok osv, men ærlig talt så må man holde et visst nivå på argumentasjonen. :lipseal:

Veldig merkelig argumeter mot obligatorisk opplæring når en begynner å snakke om hva en lærte på ungdomskolen og hva en har glemt osv. Dette kan kun ha mening dersom en tok et kurs på ungdomskolen og siden aldri kjent lukten av sjø, så etter 20 år kjøpe seg båt, oppdaterer seg ikke, og drar halveis på jordomseiling over Oslofjorden. Det er med moderat respekt å melde bare tull. Jeg tok min beskjedene nautiske utdannelse for 30-40 år siden, men er da fremdels i stand til å lese sjøkart og slå en kurs den dag i dag. Folk flest vil normalt være rimelig faglig oppdaderte når de ferdes på sjøen eller driver med andre ting. Jeg husker f.eks. ingenting av det jeg lærte når jeg tok bilsertifikat i steinalderen en gang, men beveger meg fremdeles rimelig trygt i trafikken.

Det blir lit bastant å si at båtførerprøven er null verd!! det er jo på ingen måte et sertifikat, men vil tro det er meget nyttig for den yngre garde og folk som ikke har satt sine ben i en båt før..Tenker spessielt nyrike med sin første båt som gjør 35-40 knop!! ikke kom å si at det er bortkasta!

Selv starta jeg med en Rana14.5 trebåt med 4HK, Oppvokst med hytte ved sjøen og lært fra den eldre garde som rodde fiske i midtnorge! Lærte Navigasjon i forsvaret på MTB, og over gj. snittet interessert i båt navigasjon og sjømannskap.

Her som i MC verdenen, bilverdenen osv. er det nok holdninger og respekt for båt og elementene som er hovedproblemet!!

Er det så rart at ulykkestallene stadig øker da når båten blir raskere stadig større stadig båtkjøpere med lite erfaring og ikke minst et voldsomt økende antall fritidsbåter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er det så rart at ulykkestallene stadig øker da når båten blir raskere stadig større stadig båtkjøpere med lite erfaring og ikke minst et voldsomt økende antall fritidsbåter!

Det som er rart er disse gjentatte påstandene om økningen i antall ulykker, men det er faktisk ikke riktig, gudskjelov! Folk som har tjent gode penger i tidlig alder, men godt voksne, er nok heller ikke dummere enn gjennomsnittet vil jeg tro uten at jeg kan dokumentere akkurat det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

er nok heller ikke dummere enn gjennomsnittet vil jeg tro uten at jeg kan dokumentere akkurat det.

Det behøver du ikke dokumentere. Det er faktasmash.gif.

"To parafrase SV". Dette er noe alle oppegående, lesekyndige, burde vite..

Men - som så alt for ofte - de fleste leser bare overskriftene og kaster seg hodestups inn i hylekoret.sad.gif

Når dette er sagt, husk at jeg, gjenstridig og mot "bedre vitende" - er blitt tilhenger av båtførerprøven/lappen. Dette takket være det jeg leser her på BP

Ser mange mener at båtførerprøven er bortkastet, så da stiller en vel i denne klassen.

Mange vil være mester før de er utlært.

Dette er pensumet, burde være noe å lære her.

http://www.dinside.no/20522/pensum-for-baatforerproven

Her er to tester

http://www.dinside.no/phpf/visQuiz.php?id=1009

http://www.livredd.no/test/test.htm

var disse for lette da er en moden for ”Fritidsbåtskipperkurs”

Finner ikke tall fra i år men disse er skremmende.

Den største delen av forsikringsselskapenes erstatningsutbetalinger knyttet til båtforsikring er båtulykker. Slike erstatninger kom opp i 194 millioner kroner i årets ni første måneder, og det er en økning på 11,9 prosent fra i fjor og 13,2 prosent sammenlignet med samme periode i 2007, sier Osland.

Det er helt tydelig at sommeren 2009 blir en ny rekordsommer. Når det gjelder Agder-fylkene var det en øking på 20 prosent fra 2007 til 2008, sier Emma Elisabeth Vennesland. ass informasjonsdirektør i If Skadeforsikrring

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

tok den ene testen og raset gjennom på et par min

gratulerer_dine_kunnskaper_er_sannsynligvis_gode_nok_til_best_b_tf_rerpr_ven_klikk_her_for_melde_deg_opp_til_eksamenrol.gif

syntes det er et par ting som blir johan når det gjelder endel i prøven - hva f skal man fks med navnet på knutene???? hjelper lite hvis folk ikke klarer og knyte dem

jeg husker aldri hva di forskjellige heter men jeg klare utmerket og fortøye skuta

praktisk undervising og mere fokus på di farlige tingene hadde vært mere intressant :santcheer1:

Javist Igboat men lite vits å ha et huk på de som er født etter 1980 når det er de på 30++ som har flest ulykker osv...Som du selv sa: kunnskap er godt. Å den er ikke brukt når det gjelder båtførerprøven da den ikke treffer værstingene. Prøven skulle vert obligatorisk for alle, men prisnivået skulle holdt seg som det er selv om pensum kunne blitt større å mer omfattende

Huff og Huff............ På testen til din side er det etter min mening flere feil:

Spørsmål 3:

Hva slags forsikring bør en eier av en fritidsbåt minst ha?

Fasitsvar: Ansvarsforsikring

Det er ikke noe krav til forsikring på båt, men siden det ofte blir slik at hver båt må dekke egen skade kan det bli dyrt å bare ha ansvar. Selv om båten din er fortøyd kan du risikere å måtte dekke skade på egen båt dersom andre kolliderer med deg. Jeg ville derfor ha svar at man bør ha Kasko (og ansvar)

Spørsmål 6:

Hvilke sektorer fra fyr og lykter angir vanligvis farlig (urent) farvann?

Fasitsvar: Klippsektor (blinkende)

Det var i så fall nytt for meg. Her skal det da være rødt og grønt som er riktig svar.

Spørsmål 10:

Når en båt har seilene oppe og motoren i gang, regnes båten som

Fasitsvar: Motorbåt

Det gjelder dersom giret er innkoblet, du kan godt starte motoren for å lade batteriene og fortsatt være "seilbåt"

Redigert av Lett match (see edit history)

Spørsmål 6:

I en artikkel i Båtmagasinet står det: "Alle fyr som klipper, uansett om det er rødt, grønt eller hvitt, forteller om fare!"

Men spørsmålet blir ikke "riktigere" av den grunn.

Og forfatteren av spørsmålene svever i den villfarelse ( som jeg gjorde - inntil jeg dreit meg ut her) at det er noe som heter vikeplikt i sjøveisreglene.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Huff og Huff............ På testen til din side er det etter min mening flere feil:

Spørsmål 3:

Hva slags forsikring bør en eier av en fritidsbåt minst ha?

Fasitsvar: Ansvarsforsikring

Det er ikke noe krav til forsikring på båt, men siden det ofte blir slik at hver båt må dekke egen skade kan det bli dyrt å bare ha ansvar. Selv om båten din er fortøyd kan du risikere å måtte dekke skade på egen båt dersom andre kolliderer med deg. Jeg ville derfor ha svar at man bør ha Kasko (og ansvar)

Enig i utgangspunkt. Likevel synes jeg ansvar er det viktigste - er du i ansvar så står du med ryggen mot veggen. At du selv evt må bære egen skade er kjedelig, dog kan man vanligvis leve med det. Og så står det "bør" da, ikke "må"

Spørsmål 6:

Det var i så fall nytt for meg. Her skal det da være rødt og grønt som er riktig svar.

Helt enig. Tygget noen sekunder på dette og valgte grønn selv om rødt måtte være like riktig

Spørsmål 10:

Det gjelder dersom giret er innkoblet, du kan godt starte motoren for å lade batteriene og fortsatt være "seilbåt"

Også enig.

Fikk 2 feil som ikke var noen feil. :headbang:

Spørsmål 10:

Det har vært lange, og tildels opphissede, diskusjoner rundt akkurat dette her i høst, men for egen del er jeg helt enig med deg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...