Jump to content

båtførerprøven bare tull!?

Superkul

Recommended Posts

Jeg kan forsåvidt være enig i at for de som bare kan ta denne testen på direkten så er vel båtførerprøven tull, men hvordan skal vi få luket ut de som kan dette stoffet fra før og de som ikke kan det? Jo vi må ha en prøve!!! vi kan selvfølgelig diskutere pensum opp ogned og i mente, men jeg mener nå at båtførerprøven i allefall representerer et minimum av det du bør kunne for å ferdes på havet. For mange er båtførerprøven alt for gjennomsiktig og tynn, men for de som bare drar ut i en jolle med 15hk for å fiske 2 makrell i sommersesongen er faktisk båtførerprøven alt for omfattende med tanke på de ferdigheter disse folka trenger.

Vi må huske på at ikke alle lever i Oslofjorden.

For min del f.eks som bor i Nord-Norge så har det holdt lenge med røde og grønne staker, samt merker for grunner og skjær + litt navigasjon. (eller var det sånn at vi ikke trengte navigasjon siden vi hadde kartplottere? :headbang: )

Alt som handlet om fyr og fyrsektorer kunne de ha droppet i og med at jeg ferdes i sommersesongen og da er det lyst hele døgnet og fyrene er slukket.

Det jeg mener er at båtførerprøven er en standardprøve som alle må gjennom, for noen er den sannsynligvis alt for liten, mens for andre er den mye mer enn en behøver. Men det er tross alt litt kunnskap. Og kunnskap har vel aldri gjort oss dummere

Det har vel også noe å si at vi nasjonalt prøver å opprettholde en viss standard ang. kunnskap for de som fører en båt, noe som er litt på linje med andre land i Europa. Seiler en litt ut i verden kan det være at myndigheter vil ha dokumentasjon på skippers nautiske kompetanse. Kommer en opp i problemer uten å kunne vise til kompetanse vil en sansynligvis også få problemer med forsikringen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...