Likeråfiske Startet 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2010 Jeg tenker ny bruktbåt til våren, NB 820 sport eller combi.Muligens vært diskutert før men allikevel. Kan noen være snill å dele sin erfaring når det gjelder hvordan disse båtene er når sjøen blir litt grov. Jeg ønsker en god sjøbåt. Den jeg har er helplanende med marsfart ca 21kn og liker ikke grov sjø, slår noe jævlig selv på moderat fart og forrovertrimmet. Har og NB 840 som alternativ, tror jeg. Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
rag Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 Hei Vi har en NB 8700 som jeg mener har samme skrog som NB 840, bare litt forlenget bak. Vil anta at sjøegenskapene ikke er vesentlig forskjellig på NB820 sport eller combi. Nå har jeg ikke all verdens erfaring. Har bare hatt en større båt før og det var en sjark som rullet noe forferdelig. Men jeg er godt fornøyd med NB 8700 og kan vel hevde at jeg har prøvd den i rimelig dårlig vær. Når sjøen bakfra blir stor med bølgelengde sånn sirka dobbelte av båtlengden har den en tendens til å seile ned bølgen og skjære over til babord. Lignende gjør vel de fleste båter. Det hjelper å sette ned farten til saktere enn bølgene. Sjø forfra er greit, det er værst med 2 metersbølger med kort bølgelengde. Da må farten mye ned, ellers blir det for mye slag. Ellers ville jeg foretrekke Sport fremfor Combi. Det er fordi den er lavere slik at styreposisjonen ute kan brukes. Men Combi har mer plass for turbruk. Hvis du liker å fiske og også sette garn må du ikke gjøre samme tabben som oss. Vi monterte kalesje for 3 år siden. Kalesjen kan tas av når du skal fiske, men festene til kalesjen er noe herk. Garnet fester seg til dem. Jeg løser det ved å tape over festene, men det er ikke optimalt. Dette er vel et bra eksemplar. Synes motoren på en Sport må være såpass som på denne. Hilsen Rag Sitér dette innlegget Link to post
Likeråfiske Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 Jeg takker for flott tilbakemeldingen. Ja jeg ser mer og me på 820 sport. Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
:båt1 Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 ville valgt combi pag den økte plassen og den doble stikkkøya på en sånn båt ville jeg også hatt aksling og kjøl, dette gjør stabiliteten bedre Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Stod selv forran samme valg i 2006, men litt tilfeldig/litt basert på anbefalinger fra andre så valgte vi heller å kjøpe Viknes 830 - båt med mange av de samme egenskaper, men også litt forskjellig. Prisene er ganske samsvarende. Tror ikke Viknesen er noe bedre/dårligere enn NB, men ville anbefalt også å prøve denne modellen. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Hei Helt enig Terron. Da vi kjøpte båt i 2004 var Viknes vårt førstevalg også. Når man bruker båten også om vinteren, er det spesielt godt med vinduene i front som heller innover. Det betyr ingen rim og lite snø. Har flere venner med Viknes og de sier sjøegenskapene ikke står tilbake for NB. Rag Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Hei rag, når Viknes var ditt førstevalg, hvorfor har du da NB? Sitér dette innlegget Link to post
Likeråfiske Svart 13.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Tro om ikke Viknes 830 har høyere drivstoff rorbruk enn NB-820 combi Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
magnumlars Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Eg har vore i same tankar som trådstartar då NB 820 kan vere ein aktuell erstattar for min Halco 29. Etter å ha sett dei to ulike versjonane på nært hald er eg ikkje i tvil om at eg ville valgt combi-utgaven. Eg fekk umiddelbart mykje meir sansen for denne enn sportutgaven av ulike grunnar. Dørken inne er høgre opp på combien eg overbygget er høgre noko som gjer at ein kjem høgre over vatnet og får betre oversikt. Stikkøye er og eit must om eg skal bytte båt. Uteplassen på combiversjonen er jo reine draumen for ein hobbyfiskar! Eg ville nok valgt akslingversjon uansett. Mindre komponentar= mindre potensielle feilkilder etter mi erfaring. So får det heller våge seg at ein får litt lågare fart og er avhengig av baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Hei rag, når Viknes var ditt førstevalg, hvorfor har du da NB? Ganske enkelt fordi det ikke var noen passende Viknes til salgs da. Rag Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Viknes 830 bruker ca. 1 liter diesel pr nautisk mil i fartsområdet 12 - 16 knop. I deplasementsfart er forbruket lavere pr nautisk mil, i hastigheter over 16 knop øker forbruket pr nautisk mil overprogresivt med farten. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Hei, har hatt NB 820 i snart åtte år. Bruker den for det meste til sportsfiske i området fra nord i Boknafjorden og sør mot Jærens Rev. Brukes mest vinterstid da fisket er best. Har også fått testet den rundt Jæren og Lista i kuling sommerstid. Min versjon er en halvplaner med en 222 hk Yanmar med sluregir. Har gått feilfritt i over 900 timer til nå. Ved siden av omstyring (vridbare propellblad) er sluregiret fiskerens beste assistent for å holde mot strøm og vind. Marsjer i 20 kn ved 2850 omdr. Motoren har gått brorparten av timene på tomgang. Uten at jeg har merket noe av den grunn. Tilsetter Hammerdown til dieselen og et par desiliter totaktsolje ved annenhver fylling. Foretar det aller meste motorvedlikeholdet selv da dette er en god gammeldags dieselmotor uten elektronisk styring, med tannhjulsstyrt register. Føler meg trygg og koser meg i denne båten. Vurderer ikke å bytte mot noe annet for tiden. Måtte i tilfelle vært en NB 870 eller Viknes 830/880. Har også kalesje for turbruk. Denne er demontert mesteparten av året. Kun i bruk midt på sommeren når vi tar oss overnattingsturer. Får mer inneplass da. Jeg vurderte også NB 820 Combi, men falt på Sport da den har større inneplass for turbruk. Akterdekket på sportsutgaven er ikke så lite det heller, ca 4 m2. Som skrevet lengre oppe, er cabin-dørken høyere i Combiutgaven pga. stikkøyen under. Dette tas igjen ved at overbygget er høyere enn for sportsutgaven. Ståhøyden i cabinen på Sport er 2 m. Til gjengjeld er antakelig tyngdepunktet (CoG) lavere i sportsutgaven, uten at jeg skal påstå at det har større betydning for stabiliteten. Den er nok god uansett. Jeg føler ikke at jeg har dårlig oversikt fra førerplassen cabinen. Utsikten fra førerplass ute er også noenlunde da jeg ser over hyttetaket. Jeg har ikke brukserfaring fra de andre modellene jeg har sammenlignet med. Med riktig bruk av trimflaps og avpasset fart er båten ikke så verst i sjøen. Veldig tørr og fin. Blir selvsagt noe slag i stampesjø om ikke farten avpasses. Igjen ved litt kursomlegging og kryssing for å få sjøene litt mer forenom tvers går dette fint. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.