Renita Startet 12.Desember.2010 Del på Facebook Startet 12.Desember.2010 Hei, Har studert instruksjons manualen for mine KAD32 motorer og kan ikke finne noe om offeranoder/zink bytte her. Regner derfor med at det ikke finnes slikt på denne motoren. Noen som vet om dette er tilfelle? Mvh BB Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Dette stemmer bra! Det står ikke noe om zinkanoder i manualen, og det er heller ikke anoder i selve motoren, kun på drevet, i tilegg har noen KAD motorer blyantanoder i varmeveksleren, oljekjøleren og aftercooleren. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Hvilke KAD motorer har blyantanoder i varmeveksleren, oljekjøleren og aftercooleren? Mvh BB Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 (redigert) Husker ikke helt, men mener bestemt det ikke er noe på oljekjøleren på KAD32, men at det er to helt like plugger på aftercooleren og varmeveksleren, dette er standard Volvo plugger som går igjen på mange motorer, og noen av disse har slike gjenger hvor blyantanoder skrues på pluggen, akkurat hvilke motorer som har hva husker ikke jeg, men jeg minnes å huske at siste motor med anoder rett i blokka var i 93'. Det er bare å skru ut en plugg å se om det er anode eller ikke det. Er nummer 8 på varmeveksleren og nummer 4 på aftercooleren på bildene nedenfor! Redigert 12.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Hei Lurer på det samme angående KAD 300, er det det samme der? Haugi Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Så vidt jeg husker er det ikke anoder på KAD300 heller, men det hender også der at pluggene på varmeveksler og aftercooler har anoder skrudd på, selv om jeg opprinnelig ikke tror det var vanlig på de motorene, men er litt usikker. På KAD motorene skal i utgangspunktet anodene på drevet være nok dersom det er skikkelig kontakt mellom transomfeste og motor, noe som vanligvis oppnås med en liten grønn ledning. Pass heller på å sjekke motorfestene og lagrene/clutchen på kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 (redigert) Har i forskjellige båter hatt KAD32 1999 mod / KAD32 2001 mod / KAD300 2001 mod. Lurte også på dette i sin tid og tok kontakt med Volvo-Bjordal&Madsen i Bergen og ble opplyst at det kun er 2 anoder, et på drevet og et på skjoldet. Redigert 12.Desember.2010 av Solo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.