Jump to content

PlanetSolar - nytt forsøk på elektrisk fremdrift

OT-flyktning

Recommended Posts

Noen som vet om noen av solcelle-panelene kan reises/vendes for få solstrålene inn 90 grader på overflaten?

Og hvorfor det ultra-stive pr vekt og kostbare materialet karbonfiber når båten huser 13 tonn med batterier?

Da kan da ikke det spille så stor rolle om skroget også veier litt?

Noen som kan fortelle hvorfor karbonfiber er så kostbart?

Sitat fra Sci-fi-tråden:

"Using standard, widely available technology is exactly the point of PlanetSolar, Domjan says. "What we want to show with this project is that today we have the technology—you could buy this technology for your home," he adds."

Edit: Her er det også et skrog i midten. Er det da ikke pr definisjon et trimaran-skrog?

Eller krever "trimaran" at alle tre deler er i vannet samtidig under gang (unntatt seilbåter)?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Noen som kan fortelle hvorfor karbonfiber er så kostbart?

Karbonfiber er ett materiale som består av ekstremt tynne grafitt tråder med en diameter på 0,005-0,010mm. Trådene består av karbonatomer som er lenket sammen i mikroskopiske krystaller som ligger parallelt med aksen til fibrene. Krystallenes paralelle posisjon gjør at fibrene er svært solide i forhold til størrelsen. Mange tusen fiber er viklet sammen for en lage en tråd, som igjen kan brukes til å sy matter.

Med andre ord er det innviklet å lage, og man må ned på molekylnivå, mens glassfiber lages av sand som smeltes til glass, som dras ut til tynne tråder med luft i ett vakuum, som igjen sys til matter.

Prisen på karbonfiber er stadig på vei ned, og desto mer det lages, desto billigere blir det.

Edit: Her er det også et skrog i midten. Er det da ikke pr definisjon et trimaran-skrog?

Eller krever "trimaran" at alle tre deler er i vannet samtidig under gang (unntatt seilbåter)?

Det i midten er per definasjon ikke ett skrog ettersom det ikke er i kontakt med vannet, det blir derfor kun en bølgebrytende detalj.

Redigert av adeneo (see edit history)

Oppølgerspørsmål karbonfiber:

Jo takk, at karbonfiber er avansert - det har jeg fått med meg fra leksikon.

Men litt mer presist: En hel verden lengter etter stivt og sterkt materiale.

Bortsett fra romfart og militært utstyr så ser det ut for megfor det meste brukes i mindre skala eller appliseres i kortere lengder av gangen, f.eks detaljer på racer-biler.

I eget fagfelt (data) så ser vi at det som regnes som "umulig" å produsere på mikronivå ganske raskt omsettes i store fabrikker i form av digre elektroniske kretser med relativt liten feilrate (VLSI-kretser).

For en som ikke har innsikt i vanlig industriproduksjon så virker karbonfiber-produksjonen fremdeles ufortåelig dyr, selv om den stadig blir rimeligere. En industriell "mafia" som holder prisene kunstig høye?

Her en futurisk trimaran med vinger og pyntet med fraktaler. Må legge lenke pga kopirett.

http://fractalthoughts.com/blog/images/2007/october/09/trimaran.jpg

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Men litt mer presist: En hel verden lengter etter stivt og sterkt materiale.

Bortsett fra romfart og militært utstyr så ser det ut for megfor det meste brukes i mindre skala eller appliseres i kortere lengder av gangen, f.eks detaljer på racer-biler.

Omtrent 90% av verdens produksjon av karbonfiber benyttes i dag i fly, og en stor del av det igjen i vanlige passasjerfly, slik at mengden karbonfiber som brukes i militære- og romfarts applikasjoner i dag er liten.

En del nye biler bygges også karbonfiber, men da spesielle biler slik som Koenigsegg, Ferrari o.l. som støper hele karrosierier i karbonfiber som blir autoklavet på samme måte som deler til fly.

Også båter blir bygget i karbonfiber, og i tillegg til Earthrace som du linker til, som jeg forøvrig har lagt inn bilde av på forumet flere ganger uten å ha sett noe om opphavsrett, så lages Gunboat i karbonfiber, og flere båtprodusenter har forsterkninger og også hele skroget i karbonfiber som option for de som ønsker å betale for det.

I eget fagfelt (data) så ser vi at det som regnes som "umulig" å produsere på mikronivå ganske raskt omsettes i store fabrikker i form av digre elektroniske kretser med relativt liten feilrate (VLSI-kretser).

For en som ikke har innsikt i vanlig industriproduksjon så virker karbonfiber-produksjonen fremdeles ufortåelig dyr, selv om den stadig blir rimeligere. En industriell "mafia" som holder prisene kunstig høye?

Det er klart at som nevnt over så vil ett produkt bli billigere etterhvert som det produseres mer av det, og produksjonsmetodene forbedres. Nå er karbonfiber et stabilt produkt, og det er lite å forbedre, slik at Moores lov ikke har noe virkning på slik produksjon, slik at det kan vanskelig sammenlignes med produksjonen av prosessorer som stadig forbedres, men dersom man skulle gjøre det kan jeg si så mye som at da jeg kjøpte min første datamaskin, en 8088 på begynnelsen av åttitallet, så kostet den maskinen nesten 50.000 norske 1982-83 kroner, klokkehastigheten var rundt 5mhz hvis jeg ikke husker feil, og på slutten av 80 tallet når jeg kjøpte min første 80286 maskin, så kostet den rundt 40.000 kroner, og klokkehastigheten var 12mhz, noen år senere kom denne i den fantastiske hastigheten av 16mhz, og prisen for denne var langt høyere enn 12mhz modellen.

Hvis man går enda lengre tilbake, til fødselen av SSI teknologien på 70 tallet, så kostet prossesorer med bare noen titalls transistorer millioner av kroner, og i dag kan man kjøpe VLSI prossesorer med milliarder av transistorer for en båtlapp på komplett.

Nå i dag kan man også kjøpe en bærbar maskin med 64bits prosessor og med en klokkehastighet på rundt 3Ghz for rundt fem lapper, i motsetning til mine første maskiner som kostet omtrent en årslønn, så alt blir billigere etterhvert. Det er forøvrig omtrent fem år siden prisen på karbonfiber var omtrent det tidoble av det den er i dag.

Jeg vet ikke helt om verden trenger så mye mer enn glassfiber til de fleste produkter, slik som til vanlige båter og biler, da karbonfiber nok i fremtiden også vil være forbeholdt spesielle produkter ettersom det er vanskelig å reparere og avgir finere støv og fibere ved arbeid enn vanlig glassfiber osv. men mulig det vil brukes mer som forsterkninger i glassfiberbåter i fremtiden, sammen med kevlar, aramid og andre foreløpig ukjente armeringer.

PS: Vingene på Earthrace er der for holde luftinntaket til motoren fritt for vann, og har i utgangspunktet ingen aerodynamisk verdi i seg selv, men de er selvfølgelig designet for å gi lite motstand.

Båten byttet for en tid siden navn til Ady Gil, og ble brukt i en demonstrasjon ledet av gruppen Seasheperds mot japanske hvalfangere, hvor båten ble truffet av en hvalfangstbåt. Episoden ble slått stort opp i de fleste medier, og båten ble stygt skadet og måtte taues til land. Båten er i dag totalskadet og jeg vet ikke om det er planer om å bygge den opp igjen.

800px-Ady_Gil_2.jpg

adi_gil_damage.jpg

...flere båtprodusenter har forsterkninger og også hele skroget i karbonfiber som option for de som ønsker å betale for det.

Jeg vet ikke helt om verden trenger så mye mer enn glassfiber til de fleste produkter, slik som til vanlige båter og biler, da karbonfiber nok i fremtiden også vil være forbeholdt spesielle produkter ettersom det er vanskelig å reparere og avgir finere støv og fibere ved arbeid enn vanlig glassfiber osv. men mulig det vil brukes mer som forsterkninger i glassfiberbåter i fremtiden, sammen med kevlar, aramid og andre foreløpig ukjente armeringer.

Basert på disse to innleggene får jeg inntrykk av at dere mener karbonfiber er et lite benyttet materiale for bygging av båter. Det er det ikke. Karbonfiber er eksempelvis veldig utbredt for bygging av særlig hurtigbåter for transport av passajerer og/eller last. Her er en link som viser eksempler på hurtigbåter bygd av karbonfiber fra en enkelt båtbygger, nemlig Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane:

Karbonfiberbåtar frå Brødrene Aa

Redigert av Capitaine (see edit history)

Brødrene Aa er en av Norges fremste båtbyggere innen akkurat denne teknologien, og ett parogtjue hurtigbåter fra en bedrift som har spesialisert seg på karbonsandwicher er vel langt fra representativt for Norsk båtproduksjon, og det kan vel heller ikke sies at karbonfiber er særlig vanlig i båter ut i fra dette. Så ja, jeg mener at karbonfiber er et lite benyttet materiale for bygging av båter.

...som denne?

Ja, men denne båten er bygd i Danmark og utrustet av Båtservice Mandal.

En foreløbig undersøkelse av Statens Havarikommisjon for Transport(SHT) tyder på at denne båten har design- og konstruksjonsfeil samt dårlig kvalitet på utført arbeid:

Undersøkelse av sjøulykke med hurtigbåten M/S Sollifjell - LNFR, vest av Bud 24.mars 2010

Sitat:

Foreløpige funn, knyttet til design, konstruksjon og operasjon, viser at fartøyet har vært utsatt for bølgeslag mot våtdekket. De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag, se figur. Det er også avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i skadet område.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...