Jump to content

Valldal marina, noen som kjenner til plassen?

mateco

Recommended Posts

Heisann folkens!

Sitter her å knoter med å legge inn diverse gjestehavner som veipunkter i OpenCPN.

I den forbindelse så ser jeg på gjestehavn oversikten hos Båtmagasinet en plass som heter Valldal på Møre, og finner der en gjestehavn som heter Valldal Marina.

Når jeg legger veipunktet inn så synes det som at jeg havner et stykke oppe i ei elv !!???

Jeg ble noe overasket!! Er dette en slags "norsk Amazonas" ferd?? :rolleyes:

valldalkart.jpg

Nå er kartdataene meget begrenset på slike plasser og det er sparsomme opplysninger å finne hos Båtmagasinets gjestehavn oversikt!

Har dobbeltsjekka posisjonen !

Er det noen her inne som kan bidra med utfyllende opplysninger om denne plassen?? Tenker da på innseiling, max dybde, strømforhold, og ellers andre opplysninger om plassen er verdt et besøk ??

Takker for evt. info!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Valldal Marina er nok helt nede ved sjøen. Dersom du skal klare å komme deg opp til det punket på kartet, så vet jeg ikke om det engang hadde hjulpet med en Hoowercraft. Er det ikke Valldal som har utendørs oppvarmet badebasseng? Har ikke vært der med båt sjøl, men det er jo bare en time innover fjorden her.

Her er posisjonen og stedsangivelsen jeg klippet ut fra nettsiden Havna.com:

(Posisjon: N62 19.205 N - E007 18.943 E) Norddal kommune. Valldal Marina ligger midt i Valldal sentrum

Edit: bomma litt der...det var Tafjord som hadde friluftsbad..

For dem som ikke vet hvor i kongeriket vi er nå, så snakker vi om sunnmørets indre fjorder..

Redigert av Eureka (see edit history)

gulesider er fint å ha. Fikk ikke til linken til kartutsnitt, men det er bare å søke på Muri valldal og så er det både flyfoto og sjøkart å se på..Havna er meget godt synlig på flyfotoet. Dypt er det også.

edit: http://kart.gulesider.no/m/IvFkm

Der fikk jeg det til. Det er nok dette som regnes som Valldal Marina. Men jeg tror kanskje Tafjorden, lenger inn i fjorden er mere attraktiv å besøke, med sitt friluftsbad.. Valldal er vel mest kjent for sine nydelige røde saftige bær.

Valldal Marina er nok helt nede ved sjøen. Dersom du skal klare å komme deg opp til det punket på kartet, så vet jeg ikke om det engang hadde hjulpet med en Hoowercraft. ......

Her er posisjonen og stedsangivelsen jeg klippet ut fra nettsiden Havna.com:

(Posisjon: N62 19.205 N - E007 18.943 E) Norddal kommune. Valldal Marina ligger midt i Valldal sentrum

Edit: bomma litt der...det var Tafjord som hadde friluftsbad..

.............

Takk for svar til dere alle!

Eureka: Bruker du posisjonen du nevner, så havner du laaaangt oppi elva slik jeg antyder på bildet i innlegg #1.

Har ikke hoowerkraft så jeg har flytte veipunktet ned til elve-utløpet ved Sylte som antageligvis er den korrekte posisjonen ?? Uansett, det blir ikke meg som våger meg opp til den angitte posisjonen som Båtmagasinet oppgir !!! Pussig det der egentlig, til og med kartutsnittet som vises i Båtmagasinets gjestehavn oversikt angir at båthavna ligger pokker i voll oppe i den elva !!!????

Har i tillegg lagt VP til Tafjorden gjestehavn (Båthavna Camping) som ligger i bunnen av Tafjorden med pos. N062 14.070 E007 25.220 . Ser ut for å være en riktig så iddylisk plass !! :thumbsup:

Geirangerfjorden Marina har jeg allerede tillagt tidligere !!

:flag_bp:

Bjørn

Jeg kvalitetssikret ikke posisjonen jeg la ut, men havna er nok like ved elveutløpet.

Tafjord er en plass jeg kommer til å dra inn til i sommer, men det er et stykke og det er nok av fine fjorder som er like så trivelige, slik som Øye i Hjørundfjorden, hvor Union Øye hotell ligger, tro kopi av gamle union Geiranger.

.......... slik som Øye i Hjørundfjorden, hvor Union Øye hotell ligger, tro kopi av gamle union Geiranger.

VP til Øye Båthavn, innerst i Norangsfjorden, er herved innlagt som reisemål. :thumbsup:

Takk for tips !! :yesnod:

Bjørn

men havna er nok like ved elveutløpet.

Den ligger til høyre for elveutløpet, bak en molo. Like til høyre for der igjen ved "Vika" ligger Viken camping og båthavn. I Tafjord er også fin gjestehavn, men der går sola tidlig ned....trang dal med høye fjell

Maxum 4100 scb, Chenette III

Litt mer info for de som måtte være intressert.

Valldal var forresten dyreste plassen i Norge eg har ligget på 250.- nok per døgn trur eg. Veldig lun og fin havn men ikke så dyp som dere ser på bildene, men det var en kalkulert risiko da eg skulle i ett 40 års. lag. Fra der eg ligg og til venstre der sjarken ligg er det ca.1.5 meter på storfjøra, ellers blir det grunnere mot høgre. Det er også noen fine plasser til høgre (utenfor bildet)

Eg flytta til Viken (Vika) kamping dagen etter og der var jo vel så fint å ligge. Ellers rakk eg ikke Tafjorden som er ok, men kanskje litt dårlige brygger har eg hørt. Geiranger er greit men kan være fullt på sommertid. Stranda er ok å ligge på havna, brygga i sentrum er urolig pga. ferger og båttrafikk. Norddal har fin havn og det går å stoppe i Eidsdal men der er også urolig. Det skal være en ok gjestebrygge i Stordal men der har eg ikke vært. Ikornes er en naturlig stopp på vegen. Der er ihvertfall mye pene fjell å titte på og vi stoppa og sette baugen fram i ett fossefall og dusja oss, det var godt og kallt.

valldal_og_viken_kamping_paa_kart.jpg

Valldal havn på bilde under.

vanndal_havn_med_info.jpg

Viken kamping på bilde under, men der er mye koseligere enn dette bildet viser. Er også en brygge til venstre som man ikke ser.

viken_kamping.jpg

Ikornes er også en fin plass litt lengre ute i fjorden, de også med utendørs basseng ved Marinaen, og en god Bistro, sjekk her:

http://www.ekornesmarina.no/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=49

Mange fine bilder i bildealbummet

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Kjempeflott!

Til volfro: VP for Viken camping er registrert. Iflg. Båtmagasinet 50 gjesteplasser, m.a.o. en relativ stor gjestehavn.

PS! iht Bårmagasinets oversikt koster døgnpris i Valldalen marina 50,-/natt, mens Viken Camping 100,-. Er vel dårlig oppdatert kanskje ??

TB2855: VP for Ikornes har jeg allerede registrert. Ser ut for å være prima gjestehavn med mange muligheter !!

Takk for input !!

Bjørn

Som nevnt ovenfor så kan det til tider være svært fullt i populære gjestehavner sommerstid!

Er det noen her inne som kan angi gode ankringsplasser/uthavner i sunnmørs regionen. Dybde rundt 10m eller mindre, sand/leirbunn, svairadius > 30m, i skjermede omgivelser.

Oppgi posisjon!!!! Mye lettere å legge punktet !!! :yesnod:

Når Veipunktene er registrerte så vil jeg legge ut alle data tilgjengelig for fri nedlasting i dokumentarkivet i form av importerbar fil for gratis kartprogrammet OpenCPN (gpx-fil). Filen vil bli lagt i denne tråden.

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Glimrende! :)

Når du først har lagt inn Øye, så han du også legge inn Sæbø som ligger på vestsiden av Hjørundfjorden, viavi fjordarmen som som går inn til Øye. Forøvrig er det en fantastisk fjelltur å bestige Slogen ca 1550 mho når du først er på Øye.

Ellers har du jo Langevågsholmene utenfor kommunesenteret Langevåg, Sula kommune og kaia ved seilerhytta. Sørsiden av Borgundfjorden og Ålesund. Der er det en naturlig lagune med 4 til 8 meter dybt innløp. Jeg pleier å holde babord inn der. 10 meter dybde inne i lagunen med sand og leire. God lass til 4-5 båter for anker, men jeg ligger der ofte alene. Kan komme tilbake med posisjon, bilder og kartutsnitt i morgen ( har pause på job nå)

I Ellingsøyfjorden, fjorden nord for Ålesund, er det også mange fine plasser.

Men det er jo en egen plass her på forumet hvor man kan legge inn havner og uthavner for blandt annet sunnmøre...

Hei,

Valldal Marina er definitivt den dyreste plassen å ligge ja, mener å huske at jeg betalte 180 kr natta inkl strøm nå i sommer. Og hva får du for denne summen? ingenting.Ønsker du å bruke toalett eller dusj så koster dette også penger :sad:

Eureka, hvor ligger den Lagunen du nevnte lenger oppe i tråden?

Mvh

BB

"lagunen" mellom langevågsholman finner du om du går inn sundet mellom holmen seilerhytta ligger på og fastlandet, da fra øst. etter at du har passert gjennom sundet tar du styrbord inn åpninga til lagunen. hold babord for midtlinjen gjennom det sundet. Har truffet flere store seilere der inne, så dybden er det nok ikke noe å si på. 10 meter dybde inne i lagunen. Ligger i le for vind. Finn seilerhytta på gulesider, så finner du lagunen sørvestlig side for holmen den ligger på. Kart kommer om noen timer..

Igrunn er det veldig mange fine plasser å hive ut ankeret mellom langevågsholmane. Går utmerket å rusle i styrefart med båten rundt om kring der, men vær obs på dybder steiner og at flo og fjære utgjør en forskjell. :)

Dessuten koster det ikke noe å ligge ved de store bryggene på seilerhytta... bare pass deg for villsauene og væren på øya :)

Link til kartutsnitt Langevågsholmane, med overnevnte lagune. Den blir sødvest for Gåsholmen og Tennholmen. Skift til sjøkart og man får et bedre inntrykk.

http://kart.gulesider.no/m/IvWgP

drar du kartet så du kommer litt vestover så ser du en plass hvor det står Brandholmen i vannet, helt vest blandt holmene, så er det på dagtid fint å ankre litt inn mot land vest for navnet "brandholmen" mot "notholmen". 15 til 20 meter dypt, så det er vel i dypeste laget for å overnatte og avhengig av godt feste for å sove. noe berggrunn

Takk Eureka !! :thumbsup:

Har lagt inn lagunen ved Gåsholmen. Ser veldig idylisk ut hele skjærgården nord for Langevågen så her er det vel mange muligheter :yesnod:

Når det gjelder gjestehavna ved Alnes så ser jeg du skriver nordvestlig side på Godøya. Mener du da nordøst hvor denne moloen er (bildet nedenfor)?

Er det mange gjesteplasser der?? Severdigheter??

alnespos.jpg

Så et lite hint ved bruk av gule sider sine kart: Klikk på "GPS" til høyre på kartet. Da dukker et punkt på kartet samt en oversikt over koordinatene. Punktet kan så flyttes dit du ønsker og du får en helt nøyaktig posisjon som man kan formidle videre!!

Takk igjen Eureka!!

Skriv mere så du blir kvitt kløa !!!!!!! :thumbsup::thumbsup:

Bjørn

Alnes: du har lagt ut riktig bilde av havna på Alnes, så la oss kalle deg for nordlig side :) Gjestebrygga er ikke på bildet da bildet er fra før den ble lagt ut. Gjestebrygga går vinkelrett ut nordøstlig retning fra tuppen av den indre moloen som peker i nordvestlig retning og omkranser den lille havna du ser på bildet. Storhavet slår inn på sand stranda vest for neset du ser der. Mange som bølgesurfer der. Alnes Fyr kan besøkes på det neset. Ofte kunstutstilling og åpen cafe.

Moloen rundt der er enorm, og man skjønner hvilke krefter som slår inn fra havet.

Jeg skal legge inn noen bilder fra langevågsholmane litt senere i dag... våknet nettopp etter nattevakt. Området er "sørlandet i miniatøyr" og jeg tror det er mange i området her om ikke er klar over hvor fint der er der...

Gjestehavna i Øye. God plass med longside på høyre side av brygga, sett fra land, og akter inn venstre side. Utriggere på venstre side. Longsidesiden kan være litt ekstra utsatt for sjø fra sightseeingbåter som kommer 2 ganger om dagen. Men ikke så ille. Riktignok kan det lukte litt fra minkfarmene i bygda om vindretningen er "feil". Dessuten er det uvanlig mye fluer i bygda. Elektrisk fluepisk er derfor et "must have" :)

baattur_oeye_0204._juli_2010_050.jpg

"lagunen" i langevåg. Området omkranses av berg og oppbygde kaier fra langt tilbake i tid. Foto er i retning Ålesund sentrum. Fjellet Sukkertoppen synes til venstre i bildet. Gode muligheter for å komme seg i land ved seilerhyttas brygger på Østsiden av gåsholmen. med trapper opp til toppen av holmen.

baatbilder_005.jpg

Samme sted,men retning vest. Sulafjellet i bakrunnen.

baatbilder_006.jpg

Samme sted. Retning sør. Riktig noe skipsindustri på fastlandet, men det tåler man å se. Sundet inn til lagunen er like til venstre utenfor billedkanten.

baatbilder_003.jpg

Finnøy gjestehavn regner jeg med du har kontroll på :) super plass med innendørs varmt svømmebasseng, gratis utlån av sykler og 3 km til butikk. Mange fine veier å sykle på rundt der... Ta med sammenleggbare krabbeteiner på turen og stikk ut og sett dem med lettbåten... Mye å få og fint å dele med andre på brygga...Blir god atmosfære da.

aalesund_og_baattur_til_finnoey_og_ona_059.jpg

Tusen takk for opplysingene Eureka!! :thumbsup:

Finnøya har jeg besøkt ved flere anledninger, og ja, det er en kjempeflott gjestehavn som selvfølgelig er registrert!

En oppdatert importfil over samtlige registrerte karmerker/veipunkt for OpenCPN er lagt i denne tråden

Nå har jeg fått svar på hvor Valldal ligger samt mye annen nyttig informasjon om havner/uthavner. Dermed antar jeg denne tråden for død!

Men skulle noen ha informasjon om bunkringsstasjoner i området, så er jeg takknemlig for alle bidrag i tråden om posisjoner og data for bunkring

Takker for alle svar i denne tråden!!

Bjørn

fint i omtalte lagune der i Langevågen ja. Men vær obs på at rutebåten til byen passerer kloss intil. Går omtrent der det er tegnet inn kabel i kartet. Båten går ikkje på kveldstid men det gjør den om morgenen fra klokka sju :wink: Er igrunn en plage heile rutebåten for flere av flytebryggene som ligger på holmane der for den som skal overnatte

Plutonium, ja du har rett i at rutebåten lager bølger i området, men går ikke i nærheten av "lagunen" som jeg har beskrevet sørvestlig side av Gåsholmen (seilehyttaholmen). Der er det ikke bølger i det hele tatt.

Rutebåten går jo mellom Svinholmen og Storholmen, og der blir det, som du korrekt nevner, en del bølger for de som ligger på brygga ved storholmen. Alternativet er da å ligge nord for Storholmen hvor det også er ganske lunt mellom flere mindre holmer. Den ene har faktisk en ganske solid kai med ok dybde.

Men nå har vel Sula kommune kjøpt en privat holme med ei hytte på, så det kan ble spennede å se om det er gode krefter i friluftsrådet som lager til noe skikkelig kaianlegg og det som må til for å lage en veldig fin plass for båtfolket.

Tror den holmen ligger umiddelbart øst for lykta på Svinholmen eller sør for Svinholmen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...