Ask Startet 13.Desember.2010 Del på Facebook Startet 13.Desember.2010 Hei Er det einkvan med synspunkt på spørsmålet i emnefeltet? Eg har tilgang til osp, men må hogga den sjølv. Eg har òg eindel trykkimpregnert gran av "den gamle gode typen". Bør sjølvhogd osp eventuelt tørkast før brygga blir bygd? Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
foekla Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Treteknisk er osp et lett treslag med styrkeegenskaper tilsvarende gran. Uimpregnert osp er lite varig i kontakt med jord og under vekslende fuktighetsforhold, men har god varighet når klimaet er tørt og stabilt. Osp er spesielt varig under vann (ferskvann) mens pælemark gjør stor skade i saltvann. Ubehandlet Osp er godt egnet til ytterkledning fordi det raskt avgir fuktighet. Dersom man tar hensyn til at kledningen må kunne luftes godt ved å lekte ut og sørege for at det er gjennomlufting oppe og nede, er utvendig ospekledning like holdbar som annen kledning. Mange steder i landet ble ospelkledning tidligere brukt til sjøhus eller uthus eller løer, der det ble brukt en konstuksjon som var svært luftig. Erfaringene fra mange av disse byggene er at kledningen er svært holdbar under de rette forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Hei.. Trykkimp er ikke gran men furu.. ( det har noe med at gran har lukkede "linseporer" noe som gjør at en ikke får trykt/sugd inn impregnering-veske annet enn i endeved.. Men jeg tror det skal godt gjøres å finne noe som holder bedre i sjøvann enn trykkimp i riktig klasse ( A ) altså ikke AB som er beregnet til bruk over bakken. Det beste er nok kreosot (lyktestolper osv) men det skal ikke selges til private, så da brukes creosot. ( består av trykkimp som er etterbehandlet. Eller sjekk litt på royalimpregnert, som kokt i olje:-) Erik:-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Linn Christina Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Jeg ville anbefalt å bruke 8" plastrør eller lignende størrelse av ventillasjonsrør, å fyllt dei med betong. Trykkimpregnerte materialer holder seg dårligere i sjø enn vanlig hvit. Min kai er bygd opp i betongsøyler, men skjørtet er av trykk.imp, og der har makken spist opp skjørtet som er nede i sjøen etter bare 4 år. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Desember.2010 Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 (redigert) Vel... at et "hvitt" bord holder lenger i sjøvann enn en et trykkimpregnert bord av samme sort... det er for noe snodig... ( (Det var i 2002 den "nye" impregneringen ble innført, før het det CCA og inneholdt crom, copper og arsen!!! Nå er den crom og arsenfri! (heldigvis)) Hvis bordene ble spist opp etter 4 år, har du sannsynligvis fått klasse AB impregnerte bord. Disse er beregnet for bruk over bakken til kledning, terrassebord osv. Klasse A er beregnet til varig jordkontakt og til varig bruk i ferskvann. Levetiden reduseres ved i bruk i sjøvann.. Men det finnes sjø vanns impregnering som fåes på forespørsel. ( klasse M om jeg ikke husker feil) og da er den nok creosot behandlet i tillegg. Dette er det en ser som spuntvegger og telefon/bryggepåler. Men hvis spørsmålet dreier seg om Osp eller imp. vill ejg iallefall valgt imp. Ellers er jo sibirsk Lerk brukt en god del. Men fortsatt ikke like bra som en sjøvannsimpregnert stokk... Redigert 14.Desember.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Linn Christina Svart 14.Desember.2010 Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 Stemmer at jeg har brukt imp.a-b, som ikke er til å anbefale i sjø. Har nå sjekket opp i creosot materialer som har lang holbarhet, men ca. 3 dobbel pris Men det var ikke dette trådstarteren siktet til, det jeg ville anbefale som bærekonstruksjon i sjø er uten tvil betongsøyler. Dette lar seg lett gjøre med vanlig kloakkrør eller lignende som armeres innvendig og fylles med betong. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Desember.2010 Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 :-) da er vi nok enige... jeg ville nok også satset på noe skikkelige armerte betongsøyler fremfor treverk hvis det er det som er spørsmålet:-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Ask Svart 14.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 Hei Eg har tala med eit par personar som har personleg erfaring med osp i sjø. Dei meinte levetida var ca. 25 år. Før så laga dei lunnar av osp. Det var jo ein grunn til det. Eg er samd i at armert betong er betre, men det vil gå vesentleg raskare å bygga kaien om eg brukar treverk på dei midterste stolpane. Då er det òg lettare å laga skråstag. Det blir nok hogd osp i jola. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 14.Desember.2010 Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 (redigert) Dei ytterste lunnane ved naustet vårt er av osp, og dei er nok nærmare 40-50 år. Andre naust rundt om har lunnar av gamle jernbane sviller, og dei ser ikkje ut til å vare like lenge. Er forsåvitt same intrykket eg har fått frå tidlegare trådar om dette emnet. Men eit forslag: Kva med å smøre ospen inn med creosot, steinkoltjøre eller liknande, vil den ikkje då stå endå lengre? Redigert 14.Desember.2010 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.