tom-ass Startet 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2010 Legger ut en reisetråd fra ferien i sommer. Der vi var en gjeng på 10 personer som leide en 70 fots kanalbåt i London. Vi bestillte båten hos Lee Wally Boats, tok fly til London og tog opp til Broxbourne der firmaet holder til. Dette var synet som øyet fikk se når vi ankomm båtutleia. Her møtte vi altså hyggelige folk som drev å klargjorde båten til oss. Siden vi kom 3 timer tidligene enn avtalen så ble vi guidet over elva til en lokal resturang. Etterhvert ble vi vinket på, og vi fikk flytte inn i båten. Overaskende god plass, ståhøyde i alle rom, 2 bad, 12 sengeplasser og et greit kjøkken. Vi fikk en kjapp gjennomgang på motor og brytere, gassopplegget og vann/septik, så var det bare å reise. Vi ble også spurt om vi skulle ut på Themsen, noe vi sa ja til. Da ble vi spurt flere ganger om vi virkelig mente det, og jeg begynte å bli engstlig for hva jeg svarte på, men sto på mitt og sa ja. Da måtte jeg inn til "sjefen", og få instruksjoner, VHF og en tillatelse som skulle vises frem lenger nedi elva. Omsider fikk vi plassert de Norske flaggene våre og dratt agårde, og etter noen minutter bare, så var første sluse foran oss. Her er vi altså på River Lee, på vei sørover til London. (Forstettelse følger...) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bergen Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Spennende type båtliv dette. Ser frem til å lese mere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Spennende fortell oss også litt om hva det koster å leie. hvilke papir du eventuelt må fremlegge.. skal følge med i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Dette så spennende ut!!! Jeg lurer på: Hvordan er det å manøvrere disse laaaaaange dråga av fartøy??? Ser for meg at man må ligge et stykke i forkant med manøvreringa i en turn på kanalen?? Hvor mange hk til fremdrift og hvor bred/lang er skapningen? Er det noen form for kontroll foran i baugen (ekstra nedsenkbart/fast hjelperor, baugthruster, e.l.??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jandrea Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 (redigert) Dette prøvde vi også for noen år siden. Vår båt var på 62 fot (største som det var plass til i slusene der vi var). Manøvrering synes jeg var helt uproblematisk. Båtene er helt flate i bunn, har utenpåliggende ror og lystrer godt rormannen. Ingen baugtrustere på noen av de båtene jeg så. Ca 30 hp Yanmarmotor. Farten er aldri over 4 kn. Det er ikke lov å lage bølger som bryter for å bevare kanalkantene best mulig. Største utfordringen fikk vi i den første slusa, vi glemte å stenge døra fremme mot dekket og når sluselukene åpnet kom det inn en del vann. Vår fortøning i slusa var heller ikke god og vi flatklemte nesten en kano. Men med rask reaksjon fra kapteinen(meg), fikk vi satt en kraftig påle mellom sluseveggen og båten. Etter denne feilingen gikk alt på skinner. Vi leide av dette firmaet. Dengangen hadde de en base i Silsden ved kanalen som går mellom Liverpool og Leeds. Ble spurt om vi hadde noen erfaring med båt og det hadde jeg så da var det bare litt sluseteori (kikka på en modell)og avsted bar det. Anbefales. Meget avslappende ferie. Redigert 14.Desember.2010 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
jandrea Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Boaters handbook Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
tuffff Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 På River Lee (Lea)? Kommer ut til Thamsen gjennom Limehouse Basin? For å gjøre London ville jeg vel heller ta Regents Canal opp mot Camden og Little Venice i stedet for å driste med ut på Thamsen i en slik båt. Modig gjort. Blir spennende å følge videre. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Dette ser spennende ut ja.. kom med mere!!! Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
GunR Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Enig med Ray, gleder meg til flere reisebrev fra denne turen. Fikk plutselig lyst til å ta en sånn tur selv en gang. Kanskje leie en litt mindre båt, de kommer vel i flere størrelser? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Ser det ble en feil i liinken til fimaet vi leide hos. Her er riktig link: Black Prince Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Salt Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 hyggelig! Var på kanaltur i UK to ganger for noenogtjue år siden, den første gangen med en 70-foter. Spent på å se fortsettelsen! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
tom-ass Svart 14.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 For å ta spørsmål fra dere først da: hva det koster å leie.hvilke papir du eventuelt må fremlegge.. Det hele kostet £1720, pluss fly frem og tilbake da såklart. Noen forkunskaper eller papirer var ikke nødvendig. Hvordan er det å manøvrere disse laaaaaange dråga av fartøy??? Hvor mange hk til fremdrift og hvor bred/lang er skapningen? Er det noen form for kontroll foran i baugen??? Å manøvrere dem var ganske enkelt, men 23 meter langt er 23 meter langt, så ting tar tid, men det lærte vi fort. I vår båt var det Isuzu motor på rundt 40 HK mener jeg å huske. Båten var 2,2 meter bred. Dette var de lengste båtene på denne kanalen. Det er slutene som er begrensningene på båtene. Vi med 23 meter kunne ikke benytte alle kanaler pga at slusene er for korte. Det var ingen form for baugpropeller eller annen styring foran. Vi brukte båtstake i de krappeste svingene/kryssene. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 14.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 De fleste slusene er veldig manuelle, Av alle slusene vi gikk igjennom var det kanskje 5 stk som hadde noen form for automatikk. Vi fant fort ut at vannet måtte ha tid til å komme seg på samme nivå inni som utenfor slusa, da var sluselemmene enkle å flytte. Etter noen timers gange stoppet vi i Essex for overnatting. Vi fant fort ut at med så lang båt var vi størst på kanalene, og det var vanskelig å finne seg plasser å fortøye på. Det er forøvrig kjøreforbud når det er mørkt, så det måtte planlegges litt underveis. Her ligger vi fortøyd ved Essens. De fleste kanalene er unaturlige, det var flere ganger vi på unatulige steder med tanke på at vi var i en båt. Her er vi et par meter høyere enn veien. Her er vi OVER 8 felts motorvei... Ellers var det veldig mye rart å se, ikke minst søppel. Det fløt av søppel stort sett over alt, spesiellt i nærheten av sentrum. Det var flere steder vi måtte fjerne søppel og drivved for å åpne/lukke slusene. Ellers var det veldig mye båter, både pene og stygge. Båtvedlikeholdet er ikke sammenlingbart med oss i Norge. Her var det enten voldsomme farger og strøkent, eller så det rett og slett ikke ut! Ligner på en sirkusvogn synes jeg da... Fortsettelse følger... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
ray Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Spennende Utrolig att der er så mye søppel der da, ikke bra. Du er vel en av veldig få i norge som har krysset motorvei med båt.. på vann Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
tom-ass Svart 15.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Det var ikke mange steder det var tilrettelagt for søppeltømming heller da! Vi fant vel 2-3 steder bare. Likeledes var det vanskelig å få tak i vann, mest fordi båten var så lang og vanskelig å få satt fra seg der kranene var. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 16.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Etter masse slusing og et par netter var vi klar for Themsen. Først vannfylling i Limehouse havn. Vannfylling. Her er vi på vei inn i slusa ut i Themsen. Nå er det Themsen neste. Vi var veldig spente i dette øyeblikket, ettersom utleiefirmaet var så skeptiske til at vi skulle utpå den. Vi snakket også med flere lokale båt-folk som synes vi var litt "ville". Slusa hadde slusevoktere og vi var inne i havnekontoret og bestillte time for å slippe igjennom. Men Themsen var ikke skummel i hele tatt. Enda det ble møkkavær og regn nedover. En ting er sikkert, ingen av disse engelskmennene hadde likt seg langs norgeskysten. Har vært i mye værre sjø der. Vi gikk under 10-12 bruer i Themsen. Så åpnet himmelen seg. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Tom Rør Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Skikkelig morsomt å se på alle de fine bildene! Å se Themsen på denne måten er kult. Har bare kjørt hurtigbåt der selv, men egen kjøl er kulere! Kom med flere bilder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.