Jump to content

Reisebrev fra De Engelske Kanaler


tom-ass

Recommended Posts

Legger ut en reisetråd fra ferien i sommer. Der vi var en gjeng på 10 personer som leide en 70 fots kanalbåt i London.

 

Vi bestillte båten hos Lee Wally Boats, tok fly til London og tog opp til Broxbourne der firmaet holder til.

 

58332_466311651065_567586065_7052957_1551766_n.jpg

Dette var synet som øyet fikk se når vi ankomm båtutleia.

 

Her møtte vi altså hyggelige folk som drev å klargjorde båten til oss. Siden vi kom 3 timer tidligene enn avtalen så ble vi guidet over elva til en lokal resturang.

 

Etterhvert ble vi vinket på, og vi fikk flytte inn i båten. Overaskende god plass, ståhøyde i alle rom, 2 bad, 12 sengeplasser og et greit kjøkken. Vi fikk en kjapp gjennomgang på motor og brytere, gassopplegget og vann/septik, så var det bare å reise.

 

Vi ble også spurt om vi skulle ut på Themsen, noe vi sa ja til. Da ble vi spurt flere ganger om vi virkelig mente det, og jeg begynte å bli engstlig for hva jeg svarte på, men sto på mitt og sa ja. Da måtte jeg inn til "sjefen", og få instruksjoner, VHF og en tillatelse som skulle vises frem lenger nedi elva.

 

Omsider fikk vi plassert de Norske flaggene våre og dratt agårde, og etter noen minutter bare, så var første sluse foran oss.

 

47847_468900686437_576371437_7024266_312298_n.jpg

 

Her er vi altså på River Lee, på vei sørover til London.

 

(Forstettelse følger...)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Dette så spennende ut!!!

 

Jeg lurer på: Hvordan er det å manøvrere disse laaaaaange dråga av fartøy???

 

Ser for meg at man må ligge et stykke i forkant med manøvreringa i en turn på kanalen??

 

Hvor mange hk til fremdrift og hvor bred/lang er skapningen?

 

Er det noen form for kontroll foran i baugen (ekstra nedsenkbart/fast hjelperor, baugthruster, e.l.???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Dette prøvde vi også for noen år siden. Vår båt var på 62 fot (største som det var plass til i slusene der vi var).

Manøvrering synes jeg var helt uproblematisk. Båtene er helt flate i bunn, har utenpåliggende ror og lystrer godt rormannen. Ingen baugtrustere på noen av de båtene jeg så. Ca 30 hp Yanmarmotor. Farten er aldri over 4 kn. Det er ikke lov å lage bølger som bryter for å bevare kanalkantene best mulig. Største utfordringen fikk vi i den første slusa, vi glemte å stenge døra fremme mot dekket og når sluselukene åpnet kom det inn en del vann. Vår fortøning i slusa var heller ikke god og vi flatklemte nesten en kano. Men med rask reaksjon fra kapteinen(meg), fikk vi satt en kraftig påle mellom sluseveggen og båten. Etter denne feilingen gikk alt på skinner.

Vi leide av dette firmaet. Dengangen hadde de en base i Silsden ved kanalen som går mellom Liverpool og Leeds. Ble spurt om vi hadde noen erfaring med båt og det hadde jeg så da var det bare litt sluseteori (kikka på en modell)og avsted bar det. Anbefales. Meget avslappende ferie.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

For å ta spørsmål fra dere først da:

 

hva det koster å leie.

hvilke papir du eventuelt må fremlegge..

 

Det hele kostet £1720, pluss fly frem og tilbake da såklart. Noen forkunskaper eller papirer var ikke nødvendig.

 

Hvordan er det å manøvrere disse laaaaaange dråga av fartøy???

Hvor mange hk til fremdrift og hvor bred/lang er skapningen?

Er det noen form for kontroll foran i baugen???

 

Å manøvrere dem var ganske enkelt, men 23 meter langt er 23 meter langt, så ting tar tid, men det lærte vi fort. I vår båt var det Isuzu motor på rundt 40 HK mener jeg å huske. Båten var 2,2 meter bred. Dette var de lengste båtene på denne kanalen.

 

Det er slutene som er begrensningene på båtene. Vi med 23 meter kunne ikke benytte alle kanaler pga at slusene er for korte.

 

Det var ingen form for baugpropeller eller annen styring foran. Vi brukte båtstake i de krappeste svingene/kryssene.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

De fleste slusene er veldig manuelle, Av alle slusene vi gikk igjennom var det kanskje 5 stk som hadde noen form for automatikk.

 

47847_468900691437_576371437_7024267_2380277_n.jpg

 

Vi fant fort ut at vannet måtte ha tid til å komme seg på samme nivå inni som utenfor slusa, da var sluselemmene enkle å flytte.

 

Etter noen timers gange stoppet vi i Essex for overnatting. Vi fant fort ut at med så lang båt var vi størst på kanalene, og det var vanskelig å finne seg plasser å fortøye på. Det er forøvrig kjøreforbud når det er mørkt, så det måtte planlegges litt underveis.

 

58229_466311876065_567586065_7052967_2164443_n.jpg

Her ligger vi fortøyd ved Essens.

 

De fleste kanalene er unaturlige, det var flere ganger vi på unatulige steder med tanke på at vi var i en båt.

 

46797_466312116065_567586065_7052980_494962_n.jpg

Her er vi et par meter høyere enn veien.

 

58550_466313406065_567586065_7053054_6178793_n.jpg

Her er vi OVER 8 felts motorvei... :crazy:

 

Ellers var det veldig mye rart å se, ikke minst søppel. Det fløt av søppel stort sett over alt, spesiellt i nærheten av sentrum. Det var flere steder vi måtte fjerne søppel og drivved for å åpne/lukke slusene.

 

46832_466312951065_567586065_7053030_8227631_n.jpg

 

46832_466312956065_567586065_7053031_5768122_n.jpg

 

Ellers var det veldig mye båter, både pene og stygge. Båtvedlikeholdet er ikke sammenlingbart med oss i Norge. Her var det enten voldsomme farger og strøkent, eller så det rett og slett ikke ut!

 

58332_466311676065_567586065_7052962_888886_n.jpg

Ligner på en sirkusvogn synes jeg da...

 

58229_466311911065_567586065_7052974_3734620_n.jpg

 

58229_466311916065_567586065_7052975_2233982_n.jpg

 

47170_466313601065_567586065_7053060_6158247_n.jpg

 

47170_466313606065_567586065_7053061_720667_n.jpg

 

47170_466313636065_567586065_7053067_6185288_n.jpg

 

Fortsettelse følger...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Det var ikke mange steder det var tilrettelagt for søppeltømming heller da! Vi fant vel 2-3 steder bare. Likeledes var det vanskelig å få tak i vann, mest fordi båten var så lang og vanskelig å få satt fra seg der kranene var.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Etter masse slusing og et par netter var vi klar for Themsen. Først vannfylling i Limehouse havn.

 

58614_466312401065_567586065_7053000_1133462_n.jpg

Vannfylling.

 

58770_1619454165057_1197503685_31768274_6589701_n.jpg

Her er vi på vei inn i slusa ut i Themsen.

 

46533_468902111437_576371437_7024280_2671434_n.jpg

Nå er det Themsen neste.

 

Vi var veldig spente i dette øyeblikket, ettersom utleiefirmaet var så skeptiske til at vi skulle utpå den. Vi snakket også med flere lokale båt-folk som synes vi var litt "ville". Slusa hadde slusevoktere og vi var inne i havnekontoret og bestillte time for å slippe igjennom.

 

Men Themsen var ikke skummel i hele tatt. Enda det ble møkkavær og regn nedover. En ting er sikkert, ingen av disse engelskmennene hadde likt seg langs norgeskysten. Har vært i mye værre sjø der.

 

47717_1619455005078_1197503685_31768278_1101723_n.jpg

 

58345_1619456765122_1197503685_31768286_6574151_n.jpg

Vi gikk under 10-12 bruer i Themsen.

 

58306_1619458005153_1197503685_31768293_7591737_n.jpg

Så åpnet himmelen seg.

 

46686_468902276437_576371437_7024286_1231924_n.jpg

 

46686_468902286437_576371437_7024288_7525220_n.jpg

 

58319_10150267652555534_726060533_14791570_3807456_n.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...