Jump to content

CE merking: Max last, hva er det?

Fiskmåsen

Recommended Posts

CE merking med max last f.eks " 7 Gubber + koffert = 2000 kg"

Er dette absolutt max last inkl. vann og diesel altså "Useful load", eller bare "Payload", så kommer plus diesel/vann i tillegg?

I andre sammenheng (f.ex luftfart) er Max Load= Useful Load + Pay Load

Er det samme i den marine verden?

Useful Load = Alt du må ha ombord for å tryggt ferdes fra A til B

Pay Load = Det du kan ta betalt for, altså pax + last.

Har spurt 100 ggr på flere båtmesser og fått 100 forskjellige svar. Selgerne vet tydeligvis lite om dette!

Det må da finnes en felles mal blandt produsentene for å beregne dette.

Noen som vet??

Her er det vel litt ymse... men direktivet er klart

The manufacturer's maximum recommended load (fuel, water, provisions, miscellaneous equipment and people (in kilograms)) for which the boat was designed, as marked on the builder's plate, shall be determined according to the design category (section 1), stability and freeboard (section 3.2) and buoyancy and flotation (section 3.3).

Dette er i henhold til EN ISO 14946:2001:

Men dette sier NilsPils i en annen tråd og referer til standarden

Det foreligger en rekke EN ISO standarder for mindre lystbåter. Direktivet regnes som oppfyllt hvis en følger disse.

Når det gjelder laster og antal personer har vi EN ISO 14946 Small Craft - Maximum load capacity. Der heter det:

loads.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vet ikke om det er så klart..

Har klippet ut disse avsnittene fra dette Fritidsbåtdirektivet

2.2. Builder's plate

Eachcraft shall carry a permanently affixed plate mounted separately

from the boat hull identification number, containing the following

information:

— manufacturer's name,

— CE marking (see Annex IV),

— boat design category according to section 1,

— manufacturer's maximum recommended load derived from section

3.6 excluding the weight of the contents of the fixed tanks when

full,

— number of persons recommended by the manufacturer for which

the boat was designed to carry when under way.

3.6. Manufacturer's maximum recommended load

The manufacturer's maximum recommended load (fuel, water, provisions,

miscellaneous equipment and people (in kilograms)) for which

the boat was designed ►M1 ◄ shall be determined

according to the design category (section 1), stability

Mulig en av oss henviser til feil direktiv, har ikke sjekket det så nøye.

Dette ble også diskutert i denne tråden for en tid tilbake.

Desverre så bygger direktivet på en rekke EN-ISO standarder som vanlige mennesker ikke har adgang til uten å betale dyre penger. Men det SKAL følge med båten en brukermanual på norsk som entydig forklarer designkategori, tillatt nyttelast, antall personer, etc.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vet ikke om det er så klart..

3.6 excluding the weight of the contents of the fixed tanks when

full,

3.6. Manufacturer's maximum recommended load

The manufacturer's maximum recommended load (fuel, water, provisions,

miscellaneous equipment and people (in kilograms)) for which

the boat was designed

Dette er nok ikek så klart som det ser ut som.... i den ene setningen så skal "contents of fixed tanks" være holdt utenfor.. som vel må sies å være vann, drovstoff og full septik tank.. og eventuelle ballasttanker om slike finnes...

I neste setning så defineres water, fuel som misc... og skal dermed være med...Har leste et sted om dette gjelder for løse kanner ombord, men det var ikke direktivet eller i noen harmionisert standard...

tillatt nyttelast, antall personer, etc.

Hva er definisjonen på nyttelast da... Faste dieseltanker og vanntanker som var montert ved CE merking, er dette nyttelast??

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Slik jeg tolker disse forskriftene, så er det en max last (Load) som blir brukt under sertifiseringen for å beregne stabilitet, krengning og oppdrift.

Dette er IKKE den max load som står på plakaten.

På plakaten ( se s.15/16 i foreskriften) skal bare vekt av folk og bagasje oppgis. Ikke diesel/vann etc. i faste tanker. Disse kan fylles opp i tillegg!

I bagasje menes absolutt alt du tar med ombord. Dinghy,outborder,flåte, ølkasser, osv.

Når så mange lurer på dette har jeg en mistanke om at brukermanualene som følger med båtene må være mangelfulle.

Hva er så riktig svar da med tanke på CE merket... Er det med eller uten væske i faste tanker?

Hva er så riktig svar da med tanke på CE merket... Er det med eller uten væske i faste tanker?

Her er et typisk CE-merke med minimumsinformasjon i henhold til EN ISO 14945:

builders_plate.jpg

Her er det angitt maks 10 personer.

Vekt av personer inklusive utstyr og bagasje er maks. 1040kg.

Standarden sier at disse 1040 kg IKKE inkluderer "consumable liquids", dvs. Diesel/bensin og vann i fast installerte tanker. Dette er helt entydig!

Standardvekt pr. person er 75kg. Dvs. at en kan ha 1040-750kg = 290kg utstyr dersom personkvoten er fullt utnyttet.

Forøvrig heter det vedr. personer:

"The number refers to adult persons, 75 kg each. One adult person may be substituted by two children of maximum 37.5 kg each, provided there is seating space and safety equipment available."

Denne båten har en tillatt makslast på 1600kg som er lagt til grunn for stabilitets- og flyteevne ved testen for designkategori B. Fulle tanker, vann og diesel, gir 560 kg. Derav maks. 1040kg på CE merket.

Saowanee er laget ved Andaman Boatyard, ja. Hun ble bygget på bestilling fra meg og fraktet hjem i 2009 som dekkslast på flak. Hun er "one off" design ved Luigi Innamorati. Jeg fulgte hele byggearbeidet og har selv stått for all dokumentasjon som grunnlag for CE-merkingen. Det tok ganske lang tid, men var utrolig spennende og lærerikt.

Jeg startet i sin tid en blog om byggingen. Har planer om å sluttføre denne frem til ankomst Norge i løpet av julen i år.

Kjenner du til AB?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Neida, ble bare så imponert over tiltaket; å få bygd det en selv vil ha så laangt borte.

Ligger de til Andaman Sea eller på andre siden av Phuket?

Så på bloggen, for et bygg, for en skute! Misunnelig, misunnelig, mis..........

Sett på kartet nå, var litt ute av kurs da jeg tenkte verftet lå ved sjøen.

Redigert av lgboat (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...