Fiskmåsen Startet 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2010 CE merking med max last f.eks " 7 Gubber + koffert = 2000 kg" Er dette absolutt max last inkl. vann og diesel altså "Useful load", eller bare "Payload", så kommer plus diesel/vann i tillegg? I andre sammenheng (f.ex luftfart) er Max Load= Useful Load + Pay Load Er det samme i den marine verden? Useful Load = Alt du må ha ombord for å tryggt ferdes fra A til B Pay Load = Det du kan ta betalt for, altså pax + last. Har spurt 100 ggr på flere båtmesser og fått 100 forskjellige svar. Selgerne vet tydeligvis lite om dette! Det må da finnes en felles mal blandt produsentene for å beregne dette. Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 (redigert) Her er det vel litt ymse... men direktivet er klart The manufacturer's maximum recommended load (fuel, water, provisions, miscellaneous equipment and people (in kilograms)) for which the boat was designed, as marked on the builder's plate, shall be determined according to the design category (section 1), stability and freeboard (section 3.2) and buoyancy and flotation (section 3.3). Dette er i henhold til EN ISO 14946:2001: Men dette sier NilsPils i en annen tråd og referer til standarden Det foreligger en rekke EN ISO standarder for mindre lystbåter. Direktivet regnes som oppfyllt hvis en følger disse. Når det gjelder laster og antal personer har vi EN ISO 14946 Small Craft - Maximum load capacity. Der heter det: Redigert 14.Desember.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fiskmåsen Svart 14.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Takk for svar, Sydvesten. Ingen selgere har kunnet forklare dette for meg før. Da er max last beregnet med alt du har ombord, med hensyn til fribord, stabilitet og oppdrift. Diesel,vann,sikkerhetsutstyr, proviant, folk og fe! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Vet ikke om det er så klart.. Har klippet ut disse avsnittene fra dette Fritidsbåtdirektivet 2.2. Builder's plate Eachcraft shall carry a permanently affixed plate mounted separately from the boat hull identification number, containing the following information: — manufacturer's name, — CE marking (see Annex IV), — boat design category according to section 1, — manufacturer's maximum recommended load derived from section 3.6 excluding the weight of the contents of the fixed tanks when full, — number of persons recommended by the manufacturer for which the boat was designed to carry when under way. 3.6. Manufacturer's maximum recommended load The manufacturer's maximum recommended load (fuel, water, provisions, miscellaneous equipment and people (in kilograms)) for which the boat was designed ►M1 ◄ shall be determined according to the design category (section 1), stability Mulig en av oss henviser til feil direktiv, har ikke sjekket det så nøye. Dette ble også diskutert i denne tråden for en tid tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Desverre så bygger direktivet på en rekke EN-ISO standarder som vanlige mennesker ikke har adgang til uten å betale dyre penger. Men det SKAL følge med båten en brukermanual på norsk som entydig forklarer designkategori, tillatt nyttelast, antall personer, etc. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 På min godkjenning står det total nedlessing 1940kg, det må jo være inkludert faste tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 (redigert) Vet ikke om det er så klart.. 3.6 excluding the weight of the contents of the fixed tanks when full, 3.6. Manufacturer's maximum recommended load The manufacturer's maximum recommended load (fuel, water, provisions, miscellaneous equipment and people (in kilograms)) for which the boat was designed Dette er nok ikek så klart som det ser ut som.... i den ene setningen så skal "contents of fixed tanks" være holdt utenfor.. som vel må sies å være vann, drovstoff og full septik tank.. og eventuelle ballasttanker om slike finnes... I neste setning så defineres water, fuel som misc... og skal dermed være med...Har leste et sted om dette gjelder for løse kanner ombord, men det var ikke direktivet eller i noen harmionisert standard... tillatt nyttelast, antall personer, etc. Hva er definisjonen på nyttelast da... Faste dieseltanker og vanntanker som var montert ved CE merking, er dette nyttelast?? Redigert 15.Desember.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 På CE skiltet står det også oppført maks antall personer samt total vekt av disse + bagasje (bilde av en person og en koffert). På min båt er dette oppgitt til 865kg. Altså er det rundt 1100kg som skiller disse. Tankene er 700L diesel, 200L vann, 200L septik. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 (redigert) Når så mange lurer på dette har jeg en mistanke om at brukermanualene som følger med båtene må være mangelfulle. Eller er problemet at ingen leser dem? Redigert 15.Desember.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fiskmåsen Svart 15.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Slik jeg tolker disse forskriftene, så er det en max last (Load) som blir brukt under sertifiseringen for å beregne stabilitet, krengning og oppdrift. Dette er IKKE den max load som står på plakaten. På plakaten ( se s.15/16 i foreskriften) skal bare vekt av folk og bagasje oppgis. Ikke diesel/vann etc. i faste tanker. Disse kan fylles opp i tillegg! I bagasje menes absolutt alt du tar med ombord. Dinghy,outborder,flåte, ølkasser, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Når så mange lurer på dette har jeg en mistanke om at brukermanualene som følger med båtene må være mangelfulle. Hva er så riktig svar da med tanke på CE merket... Er det med eller uten væske i faste tanker? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Den verst tenkelige (og lovlige) lasten er vel fullt med mannskap og tomme tanker eller? På flybridge båter er det i tillegg oppgitt maks antall personer på taket... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Hva er så riktig svar da med tanke på CE merket... Er det med eller uten væske i faste tanker? Her er et typisk CE-merke med minimumsinformasjon i henhold til EN ISO 14945: Her er det angitt maks 10 personer. Vekt av personer inklusive utstyr og bagasje er maks. 1040kg. Standarden sier at disse 1040 kg IKKE inkluderer "consumable liquids", dvs. Diesel/bensin og vann i fast installerte tanker. Dette er helt entydig! Standardvekt pr. person er 75kg. Dvs. at en kan ha 1040-750kg = 290kg utstyr dersom personkvoten er fullt utnyttet. Forøvrig heter det vedr. personer: "The number refers to adult persons, 75 kg each. One adult person may be substituted by two children of maximum 37.5 kg each, provided there is seating space and safety equipment available." Denne båten har en tillatt makslast på 1600kg som er lagt til grunn for stabilitets- og flyteevne ved testen for designkategori B. Fulle tanker, vann og diesel, gir 560 kg. Derav maks. 1040kg på CE merket. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lgboat Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Nå ble jeg nysgjerrig! Har du virkelig fått din båt laget ved Andaman Boatyard? Det må ha vært en fantastisk og spennende opplevelse å følge med på byggingen. Eller kjøpte du "off the shelf"? Og hvordan foregikk frakten hjem? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 (redigert) Saowanee er laget ved Andaman Boatyard, ja. Hun ble bygget på bestilling fra meg og fraktet hjem i 2009 som dekkslast på flak. Hun er "one off" design ved Luigi Innamorati. Jeg fulgte hele byggearbeidet og har selv stått for all dokumentasjon som grunnlag for CE-merkingen. Det tok ganske lang tid, men var utrolig spennende og lærerikt. Jeg startet i sin tid en blog om byggingen. Har planer om å sluttføre denne frem til ankomst Norge i løpet av julen i år. Kjenner du til AB? Redigert 16.Desember.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lgboat Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 (redigert) Neida, ble bare så imponert over tiltaket; å få bygd det en selv vil ha så laangt borte. Ligger de til Andaman Sea eller på andre siden av Phuket? Så på bloggen, for et bygg, for en skute! Misunnelig, misunnelig, mis.......... Sett på kartet nå, var litt ute av kurs da jeg tenkte verftet lå ved sjøen. Redigert 16.Desember.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Verftet ligger ca. 500m fra sjøen, men ikke Andaman Sea. Det ligger ved Jomtien Beach, like sør for Pattaya. Andaman i navnet kommer av at det opprinnelig ble etablert annetstedts og så flyttet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.