Jump to content

Skattesmell med Viknesbåter

Tommy_H.

Recommended Posts

Så lenge det er moms og avgifter inni bildet så kan det jo ha noe med Vikes å gjøre. For det er jo Viknes eller deres forhandler som betaler inn momsen på båtene - eller sier OK til å selge de avgiftsfrie. Momsregnskapet er noe som blir fulgt opp tett av bla revisor

Selskapet som selger har en undersøkelsesplikt. Det er ikke nok at herrhvemsomhelst kommer i finstasen og sier "Eg er feschkar - eg skal ha ein 1030 uten moms". Men har Vikes god dokumentasjon og gode arkiver på at de har gjort det de skal er det jo ikke noe problem.

Forøvrig er jeg uenig i at det er det samme å insinuere som å stille spørsmål - slik Mix insinuerer

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvis båtene har blitt registrert i fiskefartøyregisteret til Fiskeridirektoratet noe som betyr at de slipper moms og hestekraftavgift, så regner jeg med at det ikke er Viksnes som skal ha ansvaret med å kontrollere at disse eierne faktisk innlever fisk?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er jo det som skjer i alle næringer. Man gjør en invistering i noe som skal brukes til å tjene penger på i et firma. Da betaler men mva når man kjøper dette og rekker fra momsen ved første mva oppgjør. Den momsen man har fått inn på inntekt i næring må betales inn til staten det som er invistert får man fradrag på momsen for. Men i tillegg så avskrives det beløpet som det man har kjøpt koster ex-mva. Dette utgjør et fradrag i likningen på 30 % av nettoskatten. Det er noe som heter "utgifter til innteks ervervelse" Jeg har bla. en traktor som har regisrtert i mitt enkeltmannsforetak, denne er avskrevet over 5 år og jeg fikk igjen momsen. Dette er noe som alle har mulighet til å gjøre.

Om jeg kjøper en Prinsess eller en annen båt, og bruker den til å frakt turister med på min fritid, så får jeg inntekt på båten, da er inntrkten skattepliktig og dermed er utgiftene/innvisteringene fradragsberettiget, dette gjelder også momsen. Men hvorfor er det bare fiskere som skal tas?

Men Viknes eller deres forhandlere har ingenting med dette å gjøre.

et er bare det at Vikens tilfeldigvis lager fungsjonelle båter, som kan brukes til mer enn å "tøffe" rundt i indre Oslofjord.

ikke se bort i fra at det finnes en og annen etatsutdannet skatterevisor som ikke er helt enig med deg i det :wink:

Men momsfritak er det vel skatteetaten som kan gi?

Vil revisorer underkjenne et slikt vedtak?

Tviler på at Viknes eller forhandlerne får problem med dette utover at de kanskje får selge noen færre båter.

Men momsfritak er det vel skatteetaten som kan gi?

Vil revisorer underkjenne et slikt vedtak?

Det er skattetaten som har ettersyn/overoppsyn med momsen i Norge.

Revisor kan underkjenne - men da hadde nok regnskapene til båteierne hatt anmerkninger om dette. Og en revisor med respekt for seg selv hadde neppe blitt sittende uten å foreta seg noe i en slik sak.

Klipp og lim fra skatteetaten:

Merverdiavgift - Veiledning til næringsdrivende

Fritak for merverdiavgiftsplikten

Næringsdrivende med denne type omsetning skal ikke beregne utgående merverdiavgift, men har fradragsrett for inngående merverdiavgift etter de alminnelige regler. Dette gjelder for omsetning av

Omsetning av visse skip, fly og plattformer

Fritaket gjelder blant annet passasjer- og lasteskip på minst 15 meter. For omsetning av skoleskip, marinefartøy og skip til bruk for forskning og værvarsling gjelder ikke grensen på 15 meter. For fiskefartøyer er det adgang til avgiftsfri omsetning av fartøyer på minst 6 meter.

Fritaket for omsetning av fly gjelder fly til yrkesmessig luftfartsvirksomhet. Fritaket er avhengig av at kjøperen har konsesjon eller driftstillatelse for slik virksomhet. Fritak gjelder også for driftsutstyr som leveres sammen med skip, fly eller plattformer når disse er fritatt fra avgiftsplikt. Fritaket gjelder ikke for fiskeredskaper som leveres sammen med fiskefartøy.

Hentet her: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Merverdiavgift---Veiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=74741#kapitteltekst

Da det kreves dokumentasjon for båtens status fra produsent, ble søknader om refusjon ofte gjort av båtbyggeriet som en del av avtalen med kjøper. Så å hevde at Viknes m. fl. har "helt" rent mel i posen, kan nok vise seg å være litt prematurt. En annen sak er at enkelte av SD's stasjoner har vært svært villig til å klassifisere fritidsbåter som fiskefartøy, et annet vilkår for å få fradraget. Så det er et samvirke av flere involverte som har gitt (uriktige) fradrag.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Husker den P 62 som lå tilsalgs oppe i Bergen for noen år siden, Det var jo en oppdretter som ikke fikk den godkjennt som oppsynsbåt for anlegget sitt,

ikke alle har de samme mulighetene.

Men hadde vi hatt det så hadde vi prøvt oss, alle som en.

Ha en flott Jul

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det er latterlig når skattemyndighetene nå skal ta eiere av Viknes båtene. Dette er jo bare toppen av isfjellet. Alle som bor i kystkommuner vet at alle som eier fiskebåter, fraktebåter, oppdrettsanlegg eller lastebiler fører eller tapper diesel til eget forbruk fra driftsmidlene. Fiskebåteiere passer alltid på å fylle drivstoff direkte fra fiskebåten på alle typer fritidsbåter som Prinsess, Fairline eller hva som helst av fritidsbåter. Det samme gjelder utskifting eller overhaling av båtene. Det er ikke få store diesler som er ført som hjelpemotor på fiskebåten. Det samme gjelder stort sett allt som kan føres på firma eller firmabåten. Slik har det alltid vært og vil alltid komme til å bli. Hele saken dreier seg nå om at skattemyndighetene har funnet noe konkret som de kan kaste seg over for å vise at de gjør noe. Dette har skattemyndighetene på lik linje med resten av den norske befolkning visst om i alle år. Dette dreier seg bare om at skattemyndighetene nå må prøve å redde sitt eget skinn for dette har har de alltid visst om foregår mer eller mindre åpenlyst. Eller er det slik som med våre politikere som er de eneste i dette landet som ikke har klart å forstå sine egne pensjonsregler.

Da det kreves dokumentasjon for båtens status fra produsent, ble søknader om refusjon ofte gjort av båtbyggeriet som en del av avtalen med kjøper.

Hevder du virkelig at det er noe galt angående båtens status fra produsent ?

Hevder du at produsent av båt er ansvarlig overfor båteiers fiskeri fradrag ?

Jeg tror du skal være litt mer forsiktig med hvem du beskylder for ikke å ha rent mel i posen...

Det er latterlig når skattemyndighetene nå skal ta eiere av Viknes båtene.

Alle som bor i kystkommuner vet at alle som eier fiskebåter, fraktebåter, oppdrettsanlegg eller lastebiler fører eller tapper diesel til eget forbruk fra driftsmidlene.

Ja fy, helt latterlig at skattemyndighetene tar tak i dette. Selvsagt burde man få lov til å tappe driftsmidler til eget bruk, skulle bare mangle :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...