Jump to content

Hvor lenge bør en RIB holde lufttrykket?

Smiley

Recommended Posts

Jeg regner med at dette er et spørsmål àla "hvor mange runder er det på Bislet?" Men.... det jeg lurer på er hva man kan anse som normal frekvens på etterpumping av luft i en mindre RIB. Er det å ragne med at pontongen skal gå fra "hard" til "fast" på 1-2 uker, og til "noe myk" i løpet av ca. 4-5 uker? Regner med at dette er endel av det man betaler for dersom man kjøper et dyrere merke, og som man mer eller mindre må regne med om man kjøper et billigmerke.

Selv så synes jeg lyfta går ut akkurat så raskt at det er litt irriterende, men ikke raskt nok til at jeg føler jeg har noen reklamasjonssak. Hva mener andre?

Ovenstående gjelder altså sommertemperaturer, og ikke nå.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Min gamle rib (quicksilver) gik fra hård til "noe myk" på 1-2 uger - men den var også næsten 10 år gammel. Den nye (Brig) er nok som du beskriver det: Fast i 4-5 uger uden efterfyldning.

Jeg er meget glad for min investering i en el-pumpe til at efterfylde med. Det gør livet lettere.

Andy

Husk at det varierer en god del med temperaturen også. Har du pumpen båten hard i høy temperatur, vil den være noe slappere i morgendugget. Luften blir mindre når den er kald og omvendt. Derfor bør du heller ikke pumpe båten helt hard hvis temperaturen kan ventes å stige mye.

Sitat fra Zodiacs sider: "

A 20% air pressure loss in a 24-hour period is normal.

Only deal with more serious air leakages:

- Buoyancy tube = 10 mb/5 hours

- Aerotec airfloor = 35 mb/5 hours

If you have a problem with an air leakage, first, check all valves are intact and in closed position (nothing clogging valve)."

På min Zodiac RIB har jeg hatt litt lekkasje fra ventilene, da jeg ved pumping har vridd litt på noe inni der. Var bare å vri tilbake, så stoppet det, men kan være litt vanskelig å oppdage, da de tilsynelatende er tette.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Sitat fra Zodiacs sider: "

A 20% air pressure loss in a 24-hour period is normal.

Det var jo litt betryggende. Har hatt flere forskjellige oppblåsbare som Quicksilver, Caribe o.a. og alle har måtte etterfylles minst hver tredje uke og gjerne oftere. Greit å vite at det er langt bedre enn "normalt".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det var betryggende svar. Da er det intet unormalt med ungenes Goldeye. Det tok meg noen uker (eller faktisk en forklaring fra en kompis) å forstå hvordan ventilene funker. Hos oss sto de åpne den første tiden, så det gikk ut ganske mye luft idet jeg tok av pumpa og satte på "korken". Mulig det fortsatt er noe å hente ved å se nærmere på ventilene. Men... altså ikke noe fryktelig unormalt med trykktapet.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...