Jump to content

Bygging av flåte, tips?

Jørund

Recommended Posts

Jeg skal bygge en flåte som skal kunne seile. Størrelse: ca. 4x3 m. Har ikke greie på seiling og flåter, så jeg trenger litt tips.

Har sett her på forumet at det anbefales plasttønner som flyteelementer til flåte/flytebrygge. Jeg tenker meg da en katamaranform med kanskje tre tønner på hver side.

Hvordan blir da seileegenskapene? Vil tønnene gi en så klar retning at det er mulig å seile og styre noe på tvers av vinden? Eller bør det være en slags kjøl? Hvordan kan i så fall den integreres i en konstruksjon med tønner? Bør det gjøres noe for å minske motstanden som tønnene vil ha i fronten, eller vil de flyte såpass lett i sjøen at det ikke er nødvendig?

Andre spørsmål:

Hva slags materiale bør brukes til mast og seil, og hvor får jeg tak i det?

Hva slags seilkonstruksjon er mulig?

Hvordan bør roret formes?

Legger ved en skissetegning av flåten.

w7ixqp.jpg

Redigert av Jørund (see edit history)

Hvis du får festet sammen tønnene til langstrakte pontonger, og bruker en senkekjøl på lesiden, er det ikke umulig at du i alle fall skal får farkosten til å funke på slør, og kanskje du til og med klarer noen grader mot vinden. Dersom du raffinerer konstruksjonen videre, ender du opp med noe som strengt tatt er å klassifisere som en katamaran heller enn en flåte.

Flåter er generelt dårlige seilere, og de fleste fungerer bare på lens. Det er ikke dermed sagt at seilflåter er ubrukelige som transportmiddel. Folk har krysset verdenshav og migrert til nye verdensdeler ved hjelp av slike, men de gir bare begrenset handlefrihet i forhold til hvor vinden fører deg hen.

EDIT: Hvis du har planer om at farkosten skal kunne vinne høyde mot vinden, bør du nok revurdere riggen litt. Kanskje det hadde vært lurt å se etter eldre / ukurante seiljoller som gis bort på finn, og så bruke den til å få et slags begrep om hvordan man seiler før du slakter den for rigg / utstyr til flåten?

Redigert av Guest (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...