Jump to content

Premiere på NordWest 430 i Gøteborg i februar

Bitteliten

Recommended Posts

Her er et citat fra Evita her fra BP. der beskriver søegenskaberne på 390'eren fra denne tråd: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/66168-ny-baad-nordwest-390-og-hentetraad/

Sjøegenskapene; Jeg har i dag en NW 420, den veier knappe 13 tn. 390 veier knappe 10 tn. Jeg vil si at 390 IKKE står tilbake for 420; den er som et "fjell" i sjøen.

Vind og bølger i hekken: trim drevene? fra hekken (+1- +2), sett på autopiloten, legg armene i kryss og nyt turen. Min første opplevelse med denne type bølger med 390 var i 2002 over Skagerak; NØ kuling, 12-15 m/sek. På tross av uvant båt gikk vi i 22-23 kn, 4 timer, kun skipperen som klarte å holde seg våken!

Sidesjø: Omtrent samme her, om ikke bedre. Trim båten fra sjøen og du har omtrent ikke begrensninger. Hvis du ikke trimmer "fra sjøen" så kan du oppleve slag i skroget. (Bølger/vind fra SB, trim SB flaps ned).

Motsjø: Med stort sett de aller fleste helplanende båter er ofte denne typen den verste. Imidlertid synes jeg at NW 390 tar dette fint. Flaps ned og drev på -2 - -3, så burde det ikke være for ukonfortabelt i 22 kn i 2 m bølger.

Jeg gjorde ikke innbytte hos Nordwest, men solgte min 390 via megler.

Det du "ikke ser" i en 390 er like bra kvalitetsmessig som det du ser. Jeg har overvært hele prosessen hos NWY og jeg ble meget imponert i det arbeidet som ble/blir lagt ned i produksjonen.

Jeg har nå min 4. Nordwest, 2 av dem har vært norsk produsert. Det er meget stor sannsynlighet for at også den 5. båten blir en Nordwest, når den tid kommer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...