Jump to content

Saga 310 Open - flott båt - men hva er poenget?

Bitteliten

Recommended Posts

Det er selvfølgelig smak og behag, og ulikt behov som følge av geografiske forskjeller, som er avgjørende her. Jeg synes båten er flott. Men så har jeg alltid best likt båter med god uteplass, og da gjerne av litt eldre halvplanere som ikke ser ut som et såpestykke. Derfor har jeg selv gått til anskaffelse av en SRC 31 Adriatic. Da har man god plass ute under himmelen på gode sommerdager, og, tro det eller ei, det går an å være i båten på uværsdager også. Vi har nemlig kallesje, og atpåtil et godt varmeapparat på kalde dager. Men for all del, jeg holder til i indre Oslofjord....

Det er nok enten, eller om folk liker en slik båt. Noen vil elske den, mens andre skjønner som vi kan se av innleggene at båten har noen fremtid.

Mange som synes at Scand Baltic og lignende båter heller ikke har livets rett. 310 open er jo en båt med fast aksel, har god uteplass, har bra med køyeplass og enkel tilgang til badeplattform. En båt som nok appellerer til de som vil ha noe traust (ikke nødvendigvis kjedelig) og driftsikkert.

Min mening; Dette er jo en fantastisk flott båt! Har aldri forstått hvorfor folk ønsker å stå inne å ratte båten - med mindre man liker seg best i dårlig vær. Ser helt klart fordelen med lukket båt, men de beste øyeblikkene på vannet når det er pent vær, nytes best under åpen himmel - ikke under plexiglass. Helt klart en mye mer sosial båt enn de lukkede brødrene. Har lenge beundret den kvalitetsfølelsen Saga-båtene utstråler!

Så sant !! Det er derfor jeg ikke klarer og selge Saga 27 n, som har en meget god/lett kalesje løsning om drittværet setter inn. Men hadde nok selv kjøpt en Saga 310 ( med hardtopp og kalesje) eller 315 som er en mer combibåt.

• 7 måneder senere...

Dette syns jeg var en genial båt, dog litt å utsette på design her og der. Den veltebøyla ser ut som er rappa fra en amerikansk vannskibåt, men det går sikkert an å be om å få den fjernet. Og dreggen bak kunne de ha fellt ned i verandaen. Akterkabin som noen ønsker seg hadde vært fint men da blir jo dekket mye høyere og den blir vond å stige ombord i, og det er da nok senger for de fleste? Sikkert mange med bavaria som syns denne ser umoderne og rar ut, men jeg syns den virker gjennomtenkt. For de som ikke tåler sollys lager de jo fine hard-top båter også. Poenget her er nok at SAGA tekte litt annerledes prioritering av plass. Hvor mange med cabin-cruiser sitter nede i kabinen?

Flott båt. Men så har jeg alltid vært opptatt av uteplass - er oppdradd/indoktrinert til det - og jeg forstår meg ikke på folk som tusler rundt med kalesjen oppe på sommerdager (men disse er det mange av, observert fra eget sommerhus 10 meter fra vannet i et trafikkert sund).

Båten ser litt gammeldags ut og har neppe tilstrekkelig "snob appeal" på sør-/østlandet. Ellers fin.

Men sjekk også hva Linge gjorde på begynnelsen av 70-tallet: Mekling 27!

Med litt mer moderne linjer kunne dette vært en suksess i dag. Dessverre kom den omtrent midt i bensinkrisen og ble litt rammet av det.

jeg forstår meg ikke på folk som tusler rundt med kalesjen oppe på sommerdager

Det er nok fordi kallesjene er noe makkverk å ta opp og ned på mange båter. Jeg kunne ønske meg "hard-top" som kunne vippes ned og legges bort i stedet for kallesje. Burde la seg gjøre å få plass til det. Også ville jeg hatt vinduer som kan "sveives ned". hehe. Viktig med nærhet til omgivelsene når vi er ute i skjærgården.

jeg forstår meg ikke på folk som tusler rundt med kalesjen oppe på sommerdager

Det er nok fordi kallesjene er noe makkverk å ta opp og ned på mange båter. Jeg kunne ønske meg "hard-top" som kunne vippes ned og legges bort i stedet for kallesje. Burde la seg gjøre å få plass til det. Også ville jeg hatt vinduer som kan "sveives ned". hehe. Viktig med nærhet til omgivelsene når vi er ute i skjærgården.

Helt enig, du har nok rett. Mange kalesjeløsninger er vanskelige å betjene. I tillegg er det vel noen som liker skygge mer enn andre (selv har jeg som mål å bli mest mulig brun), og atter andre igjen liker å røyke og drikke kaffe uten for mye plager av vind. Selv trives jeg i vinden.

Men jeg sa både dette og foregående post delvis som fleip. For jeg tror også, som du antyder, at man kunne revolusjonert inne/ute-løsningene på fritidsbåter med løsninger som er langt smidigere enn en vanlig kalesje. Hvorfor ikke? Været er meget skiftende, og teknikken har vi vel tilgjengelig. Bare en sånn ting som å hente ideer fra biler... Jeg har selv en billig cab (Peugeot 206 CC) som konebil - dette er en ideell vinterbil (kort, forhjulsdrevet, liten coupe å varme opp) men også en herlig sommerbil, der vi strekker sommeren ekstra langt utover høsten - og våren i denne bilen begynner oftest lenge før vi har båter på vann. Tenk om vi kunne fått en båt med disse egenskapene! Altså en uovertruffet sommerbåt som duger like godt året rund (og det gjør IKKE en kalesjebåt).

Nå kunne vi sikkert startet en ny tråd om kallesjeløsninger (hvis den ikke finnes allerede). Jeg og sikkert flere med meg kunne ofte hatt taket oppe så lenge det ser bra ut, ikke hindrer sikt, gir god ståhøyde og da med sidene åpne. For meg er targabøyler og allt annet ræl til sjenanse for en god sjø-opplevelse. Sikkert flere enn meg også som sliter med å balansere forbi bøyler og utstyr på smale dustete dollbord med sjampis i ene hånda og glass i den andre. Dollbord er forresten noe som skaper mye forargelse på svært mange av de båtene som går i våre farvann. De er smale, du sparker lilletåa i pulpiten, de ender ofte i et step på størrelse med en håndflate og fremme i baugen må du åle deg mellom winch og dregg og pulpit før du må klatre ned en vinglete liten sirkusstige. Vi bor ikke i Cannes eller Nice. Vi skal ned på svaberg eller strand, eller på flytebrygger som ikke alltid er så lurt eller lett å bakke inntil for oss med en drøss av propellere godt bak "badeplattformen". Jeg ønsker praktiske løsninger velkommen :thumbsup:

• 5 år senere...

Fullstendig skivebom i dagens marked spør du meg. De som kjøper cabriolet på landeveien vil ikke kjøpe denne da den er for tradisjonell og kjedelig i linjeføringen. Åpne sporty planende sportscruisere blir noe annet, sjøl om disse også blir tungsolgte i dagens marked.

At Sagabåtene, med eller uten bakvegg skulle være skivebom, kan nok ikke stemme. Hadde du hatt rett i det, hadde de nok vært ute av markedet for lengst, og Sagaboats vært konkurs. Men Sagaboats lever som omtrent den eneste norske båtprodusenten av båter i denne klassen.

Og det er ikke bare unge trendy nyrike mennesker på markedet. Det finnes en solid gruppe voksne mennesker som ønsker seg noe annet enn det Poseidon her på forumet en gang sa om nyere båter: "De ser ut som designjoggesko"!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...