itsodd Startet 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2010 Som 55 åring vil jeg kjøpe min første båt. Valget har falt på en Alicraft 740DC, med en 200 HK innenbords bensinmotor. Spørsmålet mitt her er om det er mange fordeler med å gå over til diesel og hvilke motor jeg i så fall bør velge. Andre tips og råd motas også med glede. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 (redigert) Hei, og velkommen til forumet :flag_bp: Den største fordelen med diesel, er at du kan fylle ved kaien på vesentlig flere steder enn du kan med bensin. Vet ikke hvordan det er i Odda, men såvidt jeg kommer på er det bare Jondal og Leirvik som har bensinpumpe på kaien hvis du skal på tur utover fjorden. Du vil også merke stor forskjell i drivstoffutgiftene, men det har sin pris. Det koster fort 2-300.000 for en ny dieselmotor med drev. Dette er penger du aldri vil få igjen hvis du selger båten, med mindre du har fått den utrolig billig. Kjøper du gammel, brukt diesel, er det alltid et sjangsespill. Finnes mye dritt på markedet som kan gi deg år med trøbbel. Tror jeg hadde brukt båten med bensinmotor i (minst) en sesong, før jeg hadde vurdert oppgradering til diesel. Skal ikke se bort fra at du blir bitt av 3-fotssyken, så kanskje det er like greitt å spare egenkapitalen til båt nr 2? Redigert 17.Desember.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
SeaRaymond Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Tror bruken kan være meget avgjørende om du skal velge diesel fremfor bensin, det er en vesentlig drifstoffutgiftbesparelse på diesel kontra bensin. Jeg har tidligere hatt 21 og 23 fot båt med henholdsvis 5 liter v8 og 7,4 liter v8 forgassermotorer. Det gjorde riktigt vondt hver gang en skulle fylle, og det ble ofte. Med disse båter hadde jeg den gang ca 150 motortimer i sesongen med ett snittforbruk på 18-22 liter i timen, sesongkostnad bensin var typisk 30.000,-!!! Etter å ha gått over til dieseldrift er snittforbruket hos meg 14 liter i timen. Men den vesentlige forskjellen er at bruken er gått opp til nære 250 timer i sesongen, og dette selv til samme drivstoffkostnad som tidliger med bensiner. Kort fortalt, med tanke på dieselens energiinnhold kontra bensin. Og utgangspunkt med bensinpris på 13,- per liter og dieselpris på 8,- per liter. Koster hver hestekraft time med bensiner det dobbelte av hva det koster med diesel. Men dette er kun med tanke på drivstoffutgift. Koster generellt en del mer med service og deler til en diesel kontra bensiner. Men det å ikke kvie seg til hver gang en nærmer seg en fyllepumpe er nokså avgjørende for meg for ett avslappet og bekymringsløst båtbruk, der tiden bruk av båt bør være mer verdt en den økonomiske kostnaden. For den alminnelige mann i gaten, tenker jeg som følger: Lite bruk, opptil 50 timer, velg gjerne bensiner. Moderat bruk 50-100 timer, vurder diesel, begynner å bli kjedelig å møte bensinpumpa. Over 100-150 timer, diesel er ett must. Dette med hensyn til at drivstoffmessigt vil en kunne komme vel dobbelt så langt per krone forbruk diesel kontra bensiner, merk imiddlertid at bruken om mulig vil kunne øke i takt med "rimeligere" bruk. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Som 55 åring vil jeg kjøpe min første båt. Valget har falt på en Alicraft 740DC, med en 200 HK innenbords bensinmotor. Spørsmålet mitt her er om det er mange fordeler med å gå over til diesel og hvilke motor jeg i så fall bør velge. Andre tips og råd motas også med glede. Siden det er første båt ville kansje erfaring/båtførerprøven være verdt mer enn en diesel motor. Om du ikke har de tingene da Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 24.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2010 viss du skal gå over til disel se på STEYR 236 ELLER 256 ELLER STØRRE 286. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Guest Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Det skal fryktelig mye til for å få et motorbytte til å lønne seg, hvis motoren du bytter ut fungerer fra før. Dette er heller en vurdering du burde gjøre hvis du skal bytte motor av en annen grunn. Selv om du skulle ha en kjøper klar til bensinmotoren, må du ikke undervurdere hva selve jobben vil koste deg. Ellers forholder det seg som nevnt over, at du må kjøre MYE mer enn gjennomsnittsbrukeren for å få dieselmotoren til å lønne seg ut ifra merkostnadene ved innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
itsodd Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Tusen takk til alle dere som har tatt dere bryderiet med å skrive midt i julestria. Har litt erfaring med andres båter, men aldrig eid min egen. Vil jo prøve å holde drifts budsjettet nede pr. gangtime for å kunne ha mest mulig tid på sjøen. Ser mange av poengenne her, men størrelsemessig har jet fått få svar, hvor mange dieselhester må jeg ha for å tilsvare 200 HK bensin, hvor mye mer veier en diselmotor? Er ca 150 HK noen lunde optimalt? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Kjenner ikke den konkrete båten, og ditt forespeilte bruk (hva tenker du er mye bruk?) En dieselmotor har større dreiemoment og særlig i lavere turtallsområdet en bensin, dette slår positivt ut når båten skal opp på plan, videre om du velger båt med litt knapp motor, er kompressor en fordel da dette vil gi ekstra puff (effekt i lavt turtallsområde) med å få båten i plan. Imidlertid vil jeg ikke strebe etter å finne den minimale dieselmotorløsningen til aktuelle båt, for å spare noen 1000 i innkjøp. Du finner da fort ut at du har en ekvipasje som blir slitsom og ikke tilfredstillende i bruk. En ting er når du er ute alene med lett båt, og en annen om du velger å ta med deg noen passasjerer, kanskje litt last (bagasje) fulle tanker med vann og drivstoff for "langturen". Og da ender med å ikke greie å få båten i plan.... Om du velger en ekvipasje der motoren er i knappeste laget ender du fort med at motoren kontinuerlig må kjøres ugunstigt hardt som igjen vil kunne gi unormal slitasje, levetid og trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 (redigert) Tror bruken kan være meget avgjørende om du skal velge diesel fremfor bensin, det er en vesentlig drifstoffutgiftbesparelse på diesel kontra bensin. Jeg har tidligere hatt 21 og 23 fot båt med henholdsvis 5 liter v8 og 7,4 liter v8 forgassermotorer. Det gjorde riktigt vondt hver gang en skulle fylle, og det ble ofte. Med disse båter hadde jeg den gang ca 150 motortimer i sesongen med ett snittforbruk på 18-22 liter i timen, sesongkostnad bensin var typisk 30.000,-!!! Etter å ha gått over til dieseldrift er snittforbruket hos meg 14 liter i timen. Men den vesentlige forskjellen er at bruken er gått opp til nære 250 timer i sesongen, og dette selv til samme drivstoffkostnad som tidliger med bensiner. Kort fortalt, med tanke på dieselens energiinnhold kontra bensin. Og utgangspunkt med bensinpris på 13,- per liter og dieselpris på 8,- per liter. Koster hver hestekraft time med bensiner det dobbelte av hva det koster med diesel. Men dette er kun med tanke på drivstoffutgift. Koster generellt en del mer med service og deler til en diesel kontra bensiner. Men det å ikke kvie seg til hver gang en nærmer seg en fyllepumpe er nokså avgjørende for meg for ett avslappet og bekymringsløst båtbruk, der tiden bruk av båt bør være mer verdt en den økonomiske kostnaden. La meg se om jeg har forstått dette riktig. Du brukte tidligere rundt 30.000,- i sesongen i bensin, og dette gjorde vondt! Du bruker nå båten riktignok i flere timer i løpet av sesongen, men regnestykket er som følger: 250 timer bruk per sesong x 14 liter i timen x 8 kroner per liter = 28.000,- kroner I tillegg kommer dyrere service og vedlikehold? La oss si at det kostet rundt 300 båtlapper mer for dieselmotor ferdig installert? Og la oss si at du hadde kjørt det samme antallet timer med bensinmotor: 250 timer bruk per sesong x 20 liter i timen x 14 kroner per liter = 70.000,- kroner Forskjellen er hele 40.000,- i året mer i drivstoffutgifter med bensin. La oss si at du ikke har utgifter til service og vedlikehold, ingen havarier eller større kostnader, ingen rentekostnader og at drivstoff er den eneste utgiften. Opprinnelig ekstrakostand på 300 båtlapper, med en besparelse på 40 båtlapper i året. Det vil da ta 7,5 år før du er i null, forutsatt at du ikke har noen andre ekstrautgifter eller problemer, ikke har lån, ikke selger båten, og at det ikke blir endringer i avgiftspolitikken! Dersom en regner med alt det andre, vil det ta 15-20 år før du er i null, og deretter begynner den perioden hvor du skal tjene på innvesteringen i dieselmotoren, og forhåpentligvis er motoren like fin etter 15 år og 4000 timer, og trenger ingen påkostninger. Forhåpentligvis er ikke drivstoffprisene endret betydelig i forhold til hverandre, og forhåpentligvis har du ikke solgt båten! Dersom antall timer båten brukes i sesongen halveres til 125, bli regnestykket som følger: Dristoff kostnad diesel :14000,- Dristoff kostnad bensin:35000,- Differanse : ca 20000,- Kostnad dieselmotor : fortsatt 300 båtlapper År før i null uten ekstra kostnader : 15 år År før i null med ekstra kostnader : ca 25-30år Redigert 26.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 (redigert) Her har du regnet og brukt mye tid adeneo og det er vel og bra for du har sikkert rett i både det ene og det andre der. Jeg ville bare belyse at det DRIVSTOFFØKONOMISK er en vesentlig forskjell, faktisk oppmot halv pris diesel kontra bensin per hestekrafttime. Og at dersom en liker å bruke båten "mye" kan dette føles vesentlig behageligere når en møter pumpeanlegget, noe en da gjør relativt ofte. Mulig dette er litt psykologisk, da det selvfølgelig er andre parametre som kan virke inn på en slik måte at dieslen ikke slår fullt så bra ut alikavel, men dette har jeg også poengtert med å kunn snakke om at drivstofføkonomisk er dieselen overlegen med kombinasjonen av energi og pris per enhet. For å si dette enkelt, før satte kostnaden ved bruken av båten en "stopper" for ønsket bruk. Etter at jeg gikk over til diesel er det ikke lenger slik, langt mindre kritisk til bruken, og bruker båten når jeg har lyst, ikke når lommeboken sier ja. Er faktisk en forskjell å fylle en 200-300 liters tank med bensin kontra diesel, videre holder dieseln lenger også. Om en totalt sett kommer rimeligere ut når en ser på avdrag etc for en bensinbåt til 300000 eller en dieselbåt til 450000 er en annen ting, men dette ligger kanskje inni andre faste utgifter som en ikke går slik til som når en står face to face til pumpen på kaia. En ting som er sikkert, båt er sjelden gratis, og drivstoffutgiften kan være en dråpe i havet totalt sett, men igjen, bruken har MYE å si for hva som er gunstigst for den enkelte. Redigert 26.Desember.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Joa, dieselmotorer er fantastiske dyr de, men de er fantasktisk dyre også. Dersom du er fornøyd og mener det er det rette for deg, så er det selvfølgelig det viktigste. Men, det spørres stadig om dette her inne, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har stått hos den lokale VP forhandleren, og foran meg står en eldre herremann som akkurat har kjøpt brukt båt med en fult brukbar bensinmotor og skal ha ny dieselmotor. VP pusheren er selvfølgelig interessert i å selge, og forteller om alle de fantastiske egenskapene til den aller nyeste VP dieselmotoren, og mannen går fornøyd ut etter å ha brukt 300 lapper på en motor han i utgangspunktet ikke trenger. Når man tar med at jeg oppholder meg stort sett hele sommeren i diverse båthavner, og at 90% av båtene bare er ute ett par ganger i løpet av sommeren, så er det naturlig å tro at en stor del av de som kjøper ny dieselmotor ikke vil tjene inn det kjøpet i løpet av verken båtens eller motorens levealder, og at de heller kunne beholdt bensinmotoren. Når da de aller fleste som kjøper ny dieselmotor og som bruker båten toppen 100 timer i året er storfornøyd med kjøpet, så må det være noen som sprer feilinformasjon, eller at mange liker å bruke penger på ting de absolutt ikke har behov for. Ikke det at man har behov for båt heller, men jeg ser på det litt annerledes. De jeg tenker på skal gjerne ha ny motor i en båt til under 300 lapper, og bruker så 300 lapper på ny motor, hvor jeg mener det ville vært mer fornuftig å brukt de 300 lappene pluss rentene på bensin og service til den motoren de har i de neste 30 årene. Forøvrig er dieselmotorer fine saker, og jeg har selv hatt flere, og vært fornøyd med de, men jeg hadde aldri kjøpt ny dieselmotor til en eldre båt med bensinmotor, kun for å bytte til diesel, med mindre jeg hadde brukt båten minst 1000 timer i året. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 (redigert) La meg se om jeg har forstått dette riktig. Du brukte tidligere rundt 30.000,- i sesongen i bensin, og dette gjorde vondt! Du bruker nå båten riktignok i flere timer i løpet av sesongen, men regnestykket er som følger: 250 timer bruk per sesong x 14 liter i timen x 8 kroner per liter = 28.000,- kroner Ja bruker like mye penger på drivstoff, men båtgleden har også doblet seg i bruk. Husk mye av tid i båt er motor også avslått, så selv om timetallet ikke er direkte doblet, er kanskje bruken det totalt sett, lengre turer, flere og oftere overnattinger. I tillegg kommer dyrere service og vedlikehold? Gjør servicene selv og vedlikhold også. Kjøper en brukt kan en kanskje samstille seg med den brukte bensineren med tanke på uforesette hendelser, men dette er umulig å forutse og mange parametre spiller inn. Kjøper en nytt, blir forhåpentlig uforesette kostnader dekket første 5 år. Videre kan motorskadeforsikring være ett alternativt for uforesette kostnader ved motor, ny som brukt. La oss si at det kostet rundt 300 båtlapper mer for dieselmotor ferdig installert? Og la oss si at du hadde kjørt det samme antallet timer med bensinmotor: 250 timer bruk per sesong x 20 liter i timen x 14 kroner per liter = 70.000,- kroner Forskjellen er hele 40.000,- i året mer i drivstoffutgifter med bensin. La oss si at du ikke har utgifter til service og vedlikehold, ingen havarier eller større kostnader, ingen rentekostnader og at drivstoff er den eneste utgiften. Opprinnelig ekstrakostand på 300 båtlapper, med en besparelse på 40 båtlapper i året. Det vil da ta 7,5 år før du er i null, forutsatt at du ikke har noen andre ekstrautgifter eller problemer, ikke har lån, ikke selger båten, og at det ikke blir endringer i avgiftspolitikken! Husk at ekstrautgifter kan en få med en gammel bensiner også, om en kjøper nytt slipper man forhåpentligvis dette første 5 år. Utover dette mener jeg motorskadeforsikring er en nødvendighet for å unngå å stille seg selv i en slik situasjon, koster relativt lite også. Dersom en regner med alt det andre, vil det ta 15-20 år før du er i null, og deretter begynner den perioden hvor du skal tjene på innvesteringen i dieselmotoren, og forhåpentligvis er motoren like fin etter 15 år og 4000 timer, og trenger ingen påkostninger. Forhåpentligvis er ikke drivstoffprisene endret betydelig i forhold til hverandre, og forhåpentligvis har du ikke solgt båten! Ja, det er klart, å kaste ut bensinmotoren en i bestefall får 30000 for for å så sette inn en diesel til 250000 vil ta laaaaang tid å tjene inn, om du idet hele tatt greier det. men så har du også mer verdi i båten og ny motor og da. Dersom antall timer båten brukes i sesongen halveres til 125, bli regnestykket som følger: Dristoff kostnad diesel :14000,- Dristoff kostnad bensin:35000,- Differanse : ca 20000,- Kostnad dieselmotor : fortsatt 300 båtlapper År før i null uten ekstra kostnader : 15 år År før i null med ekstra kostnader : ca 25-30år Jeg har og som sagt selv tidligere bare hatt bensintørste båter, og ville aldri vurdert å skifte ut motor i disse, da måtte det iallfall vært en likeverdig brukt dieselmotor, havarere vil de begge motorer før eller siden gjøre, så derfor vil dette være mest likestilt. og båtens verdi øker mer i takt med utgiften en hva en nyinstallasjon vil gjøre. Har ikke trådstarter dette i tankene, men mener bruken er så vesentlig stor at han vil gå for diesel. bør han kanskje heller vurdere å selge båten han har kjøpt med bensin for så kjøpe tilsvarende båt med dieselmotor. Redigert 26.Desember.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 ....med mindre jeg hadde brukt båten minst 1000 timer i året. Vel ikke før???... tror vi er ganske enige, det er bare om å gjøre å få det frem gjennom måten en uttrykker seg i tekst. I mitt tilfelle med 23 fot bensinbåt og gjennomsnitts drivstoffpris på 240,- per motortime, kontra 115,- i drivstoffpris per motortime i min nåhverende 26 fots båt. Ytelsesmessig er i noen lunde samme segment, så vil 1000 motortimer i dette tilfelle utgjøre 125.000,- io drivstofforskjell per år!! Med andre ord vil dieselmotoren kunne være inntjent innen 2-3 år, men det må kanskje gå så pass fort? før det er forsvarlig?, for mange skifter gjerne båt hvert annet år....? Og da er det kanskje ikke så lurt..... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 (redigert) Tusen timer var kanskje å ta i litt, men det bør brukes en del før det lønner seg, eller man må ha båten svært lenge, og som de fleste vet så er det denne 3 fots syken, lyst på ny båt syken, og alle de andre farlige sykdommene som følger med, slik at de aller fleste ikke har en båt i over 30 år, selv om noen selvfølgelig har det. Samtidig er det noe annet dersom man kjøper en ny båt med dieselmotor i forhold til å kjøpe en brukt båt med bensinmotor for å bytte motor til diesel, det første vil sannynligvis være mer lønnsomt være mindre ulønnsomt en det siste. Redigert 26.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 (redigert) For min egen del ble tilgjengelighet avgjørende når jeg nå gikk over fra Bensin til Diesel. Tror nok ikke den gjennomsnittelige båtbruker vil tjene inn merkonstnaden med Dieselmotor, men det dere bensinforkjempere glemmer er at båt/motorkjøp er en engangsinvestering (som gjerne betales i faste månedlige avdrag). Denne månedlige avbetaling er ikke avskrekkende mye høyere om du betaler 300 000 eller 400 000 for en båt. Mens drivstoffutgiftene er merkbart lavere med Diesel enn Bensin. Dette er utgifter som merkes på menigmanns lommebok. Derfor tror jeg de fleste velger Diesel. Mange hadde kanskje totalt sett kommet billigere ut ved å kjøpe bensinbåten til 300 000 for så å låne 50 000 ekstra til å spe på drivstoffbudsjettet i stedet for å bruke 400 000 på Dieselutgaven, men personlig synes jeg dette føles mye verre. Kall meg gjerne en stut, men da tror jeg vi er mange stuter her i verden. Det er de daglige utgiftene som merkes, ikke investeringen. Om jeg ville tatt merutgiften med å bytte fra bensinmotor til Dieselmotor tviler jeg på, men jeg kommer nok ikke til å se på benisnbåter etter at jeg nå har gått over til Diesel. Redigert 26.Desember.2010 av Vegardlw (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
itsodd Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Saken er den at båten jeg har kikket på er priset uten motor, eier forlanger 20.000 for motoren seperat. Siden motoren er tatt ut av påten inbiller jeg meg at den sikkert ikke er i beste forfatning så jeg må regne med påkostninger uansett. Derfor stilte jeg disse spørsmålene. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Da stiller dette seg litt annerledes. Tror nok jeg ville gått for Diesel selv om kostnadene er større. Eventuelt prøvd å finne en pent brukt Diesel. Jeg har to hovedargumenter for dette: -Lavere drivstoffkostnader -Lettere å selge Men nå finnes det folk her inne med mye mer erfaring enn jeg har på området. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Da mener jeg at du ut i fra hva som er postet i tråden her, og med søk knappen oppe til høyre her på siden, har alle muligheter til å finne mye informasjon om emnet, men tll syvende sist er det deg som må velge. Jeg ville vurdert dette ut i fra prisforskjellen på motorene du har tilgjengelig for deg, hvor mye du skal bruke båten, hvor lenge du planlegger å eie båten, verdien på selve båten osv. men det er i grunn ingen her inne som kan velge for deg, og dersom man vet at det er diesel man vil ha, er det ikke noe poeng i å kjøpe en bensinmotor for så å være misfornøyd med båten fordi man ønsket seg en diesel, uansett pris! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Dersom en regner med alt det andre, vil det ta 15-20 år før du er i null, og deretter begynner den perioden hvor du skal tjene på innvesteringen i dieselmotoren, og forhåpentligvis er motoren like fin etter 15 år og 4000 timer, og trenger ingen påkostninger. ikkje sjans i havet.... for motor som er typisk i slik båt , vil 4000 timer gi/ha gitt utgifter i 40.000.-kr til 100.000.-kr i reparasjoner på dieselmotor. Og da forutsetter eg at motoren var ny, og alle servicer fulgt. For min egen del ble tilgjengelighet avgjørende når jeg nå gikk over fra Bensin til Diesel. Tror nok ikke den gjennomsnittelige båtbruker vil tjene inn merkonstnaden med Dieselmotor........... ......... ... Mange hadde kanskje totalt sett kommet billigere ut ved å kjøpe bensinbåten til 300 000 for så å låne 50 000 ekstra til å spe på drivstoffbudsjettet i stedet for å bruke 400 000 på Dieselutgaven, men personlig synes jeg dette føles mye verre. Kall meg gjerne en stut, men da tror jeg vi er mange stuter her i verden. Det er de daglige utgiftene som merkes, ikke investeringen. Slik tenker nok de fleste Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SeaRaymond Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Ok, la oss si du har bestemt deg for denne båten, da det er slik jeg oppfatter det. Så er spørsmålene mange, men vil begynne med disse for å kunne gi noe nærmere skildringer for hva du kan gjøre. Hvorfor er bensinmotoren tatt ut? Hvilken stand er den i? Hva prisleie snakker vi om for båt uten motoren, og med? Hvor mange gangtimer ser du for deg å bruke båten? Og kanskje litt vanskelig å svare på, men hva vil du akseptere å bruke av penger per time bruk? Hvor fingernem er du selv til å fikse og skru?, og har du evt. tid til det? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2010 Får du fatt i en brukt nyere diesel hadde jeg gått for dette, annenhåndsverdien øker & drivstoffutgiften blir mindre. Er du ikke motorkyndig selv så er det tryggest å kjøpe en brukt verkstedkontrollert motor. Motorbytte er ikke så vanskelig( men det tar noe tid & en del plunder og banning). Skal dette settes bort koster det fort 30 000. Gjør du en egeninnsats og setter inn motoren selv, strekker kabler etc. & kun bruker mekaniker noen få timer til kontroll og oppretting etc. blir dette ikke så kostbart. Å sette båten på verksted for å installere en spill ny diesel resulterer som tidligere nevnt et leit regnestykke. Noen lar også tall være tall og setter inn en ny motor i en gammel bår og ser frem til 10-15 "problemfrie" år med en ny og trygg motor. Mikser man for mye økonomisk fornuft inn i båtlivet så blir det meste trist.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2010 at ny motor = 10-15 problemfrie år ser man jo sannheten i på alle trådene.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.