Trygvemb Startet 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2010 Heisann Man hører mye snakk i "griseryggen" i forbindelse med skrog på båt, ikke tilå bli forvekslet med kjølsvin. Jeg luref på hva dere mener dette er? Jeg mener at det er den delen av skroget der det bur inn på baugen, fra springen og fram. Noen synspunkt? Sitér dette innlegget Link to post
Trygvemb Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Hadde det kanskje litt travelt når jeg skrev innlegget mtp. på skrivefeil :) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Du mener vel svineryggen eller svinryggen? = på en skøyte, den del av rekka som ligger over oppbygget til lugaren i forrutt. Sitér dette innlegget Link to post
Trygvemb Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Hm, tror jeg skjønner. Så på en vanlig supply båt f.eks uten heli dekk så blir dette rekkverket som går langs bakken? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Nei rekkverk er rekkverk, svinerygg er "forhøying" av (topp)rekka. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Har bare hørt dette begrepet på skøyter dvs rekka på bakken. Sitér dette innlegget Link to post
Trygvemb Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Aha, da lærte man noe nytt :) Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Svinerygg som uttrykk er også brukt på større båter. Eg tenker da på høyere lukka rekke rundt baugen som tar bort en del av overvann sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Griseryggen i en båt er meg sett bakfra når jeg har glemt solkremen, fin å rosa. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 I følge Sjøfartsleksikonet til Teknologisk Forlag så er svinerygg navn på rekken forut på bakken Egentlig et stykke kraftig tømmer som ankeret hvilte på i de gamle seilskutene. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
avmønstret5 Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Ok, det er vel det som kommer fram her Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Det er så mye snakk om gris, svin og rekker her, at jeg tror jeg har forstått det, men er ikke helt sikker. Er det når vi griller svin på rekka at det heter griserygg??? Det må da være slik det er Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.