Lars Hansen Startet 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2010 (redigert) Hei dere, Ønsker å kjøpe meg batterilader til båten. Har ikke landstrøm på plassen, så når jeg først kobler til bør laderen gi en del strøm... Mener derfor at laderen bør være på minst 40A Den bør egne seg til vedlikeholdslading over lang tid også, siden jeg har strømtilgang hele vinteren. Har 2x220Ah forbruksbatterier og 1x60Ah for start. (Koblet sammen med BEP voltsensitivt relè) Bør tåle at kjøleskap etc kobler inn når laderen er i vedlikeholdsmodus, mener det finnes en egen funksjon for dette? Har sett på noen ladere, og det spriker veldig i pris. Ønsker selvfølgelig en billig og samtidig kjempebra lader :-) Noen som har erfaringer å dele? Redigert 17.Desember.2010 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 .Ønsker selvfølgelig en billig og samtidig kjempebra lader :-) Den er vrien! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Enzo Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 (redigert) Kan anbefale denne http://www.mastervolt.com/marine/products/chargemaster-12v/chargemaster-12-50-3/ har en slik selv, med en USBkabel til en PC i tillegg så kan du bestemme hvor mye den skal trekke fra landstrømmen samt justere alle parametre så den passer 100% til batteriene dine. Leveres også med tempsensor til batteri. Edit! An at den skal være billig, ja det er jo et definisjonsspørsmål, jeg mener min er billig men den koster endel penger Redigert 17.Desember.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 jeg mener min er billig Er det frekt å spørre hvor mye du måtte betale? (Prisinformasjon finnes av en eller merkelig grunn ikke på sidene til verken Mastervolt eller Staubo.) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Enzo Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Det er ikke frekt men du får nok desverre ikke noe svar. Den koster vel rundt 8000.- veil skulle jeg tro, jeg fikk en god pris Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 (redigert) Jeg tror Mastervolt sin har listepris på ca 8.600 kroner. For meg blir det litt i dyreste laget, er liksom ikke den endelige båten jeg har nå, så vil ikke legge alt for mye penger i ting... Hva med f.eks disse: Power Saver (4 steg, billig) Sleipner (3 steg, mellomdyr) Trident (I overkant dyr, 6 trinns, er det noen vits?) Nordic Power (Billig, god nok?) (Dersom noen er redde for å annonsere for egne produkter, tar jeg gjerne i mot forslag på IM også...) Redigert 17.Desember.2010 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janrik Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Power Saver 40A kan du få mye billigere http://seatronic.no/batterilader-c-60/powersaver-4-stegs-batterilader-p-2199 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Jeg kjøpte: 19.05.2005, kr. 4 956,40 Jørg Becker, Sterling 50A batterilader Det var fra innkjøpsregisteret over. Laderen kan ta tre batteribanker, hos meg tar den to. Siden 2005 så har den stått der og jobba. Knirkefritt og holder batterien toppladet. Jeg kan også koble den på aggeregatet når jeg ligger i uthavn. Laderen her er en av mine bedre dubeditter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 (redigert) Dobbeltposting Redigert 17.Desember.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Jeg synes at 40Ah er puslete greier på en lader der du ikke har fast tilgang på strøm. Klin til med 100Ah - så slipper du å være tilkoblet så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Jeg synes at 40Ah er puslete greier på en lader der du ikke har fast tilgang på strøm. Klin til med 100Ah - så slipper du å være tilkoblet så lenge. Ja, større er ofte bedre hører jeg de sier:-) Hva med denne på 60A? Hva gjør den dårligere enn de dyrere laderne? Vil den ødelegge batteriene? Er vel egentlig det prisnivået jeg kunne tenkt meg, dersom produktet er "godt nok" da... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Jeg kjøpte den Nordic Power laderen i sommer. Har ikke fått testet den skikkelig ennå. Men så langt fungerer den bra. Jeg har 4 x110ah på forbruk og 17o ah på start. Det går så det suser. Power Saver holdt jeg på å kjøpe. Men oppdaget at den ikke var beregnet for å lade i særlig kuldegrader, i følge spec. Hvor riktig dette er vet jeg egentlig ikke. Men styrte unna nettopp pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 (redigert) Tunge elektriske komponenter med kvalitet koster penger. Det er et faktum uansett om laderen er produsert i et lavkostland eller ikke. Rimeligere ladere med tilsynelatende gode spesifikasjoner går mest sannsynlig fortere i stykker. Hvis du kjøper fra en av de norske produsentene eller en av leverandørene som har lading/strømforsyning som spesialitet vil du oppnå bedre service og mulighet for utskifting av deler den dagen du trenger det - fremfor å kjøpe helt ny lader. Redigert 18.Desember.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Hei, jeg lurer på en ny lader, hva med denne da? http://powermec.no/pics/laddare/pdf/BC-12-50AT.pdf Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 jonn.. Dette ligner veldig på den samme som heter Power Saver. Samme spec som jeg ikke likte: Temperaturområde: 0ºC…+40ºC Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Nok en gang må jeg nesten få lov til å tipse om Sterling Power: Selv har jeg en verftsmontert 1250CED - på 50Amp. Jeg har tre batterier á 1x75Ah og 2x115Ah på denne. Ligger tilkoblet landstrøm "året rundt" uten at dette byr på problemer... CED laderne finnes i både 30, 40 og 50 Ampér utgaver. Beckers nettbutikk med priser. Jörg Becker tilbyr dessuten ypperlig og personlig service, dersom dette er av betydning... Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Se her http://seatronic.no/pdf/Powersaver/powersaver_lader_eng.pdf 0-40 grader her å, merkelig dette, må ta en telefon etter helga. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Er det noen som har prøvd laderene til Alternativ Energi? http://www.alternativenergi.no/subdet15.htm Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Jeg kan ikke noe for det. Men jeg er litt skeptisk til denne Power Saver laderen. Det ser ut til at den må ha minst 200V for å fungere også ifølge spec. Andre ladere ser ut ti å tåle lavere spenning før de kutter. Har sett noen ned til 185V ihvertfall. Vet ikke hvor viktig dette er, men det er jo en kjennsgjerning at spenningen kan være ganske lav og rufsete på enkelte brygger. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Er alle ladere i dag dobbelt isolerte? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Jeg kan ikke noe for det. Men jeg er litt skeptisk til denne Power Saver laderen. Det ser ut til at den må ha minst 200V for å fungere også ifølge spec. Andre ladere ser ut ti å tåle lavere spenning før de kutter. Har sett noen ned til 185V ihvertfall. Vet ikke hvor viktig dette er, men det er jo en kjennsgjerning at spenningen kan være ganske lav og rufsete på enkelte brygger. Jeg hadde 189 volt på brygga i fjor vinter. Ikke uvanlig det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jonn Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Hei Astor, hvilken lader har du da? Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Amtigo fikk ny lader i fjor vinter, en 3-stegs Nordic power 50A. Er kjempefornøyd så langt, og spesielt med displayet man kunne kjøpe som ekstrautstyr. Med denne montert i kabin er det alltid lett å se spenning både når lader er utkoblet og innkoblet. I tillegg er det en bryter på laderen hvor du kan stille inn batteritype. En kamerat som er elektriker var overbevist om at disse billigladerne ga mye mindre Ampere enn spesifikasjonen sier, men ikke denne, her lå det på 50A når den ble målt. Kjøpte den hos Porsgrunn bilglass : http://porsgrunn-bilglass.nettsted.no/ehandel/ Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Du får den 500 kr. billigere her: http://maritim.no/product.aspx?id=23361&groupkey=006002091 Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Er alle ladere i dag dobbelt isolerte? Nei, vil vel heller tro at de fleste er jordet. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.