SamH Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Kjempefornøyd med Jørg Becker og www.sterling-power.no, ikke bare gjør laderen det den skal og lover men oppfølging, service og garanti er bevist godt fungerende. Èn CED 40 som drar hele sirkuset her, og jeg bor ombord. Vurderer etterhert en CED 50 i parallel pga watermakeren. Jeg har også en PDAR som jeg er svært godt fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Tunge elektriske komponenter med kvalitet koster penger. tull noen som har prøvd laderene til Alternativ Energi? http://www.alternativenergi.no/subdet15.htm Nemmen har du sett. Det er den samme som heiter Nordic Power Hos maritime, og til halve prisen. Då har de nok dårligere kvalitet i følge tidligere innlegg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Det er den samme som heiter Nordic Power Hos maritime, og til halve prisen. Jeg klarer ikke å se at dette er samme typen. Spec'en er forskjellig også... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 19.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Du får den 500 kr. billigere her: http://maritim.no/product.aspx?id=23361&groupkey=006002091 Denne tar ihvertfall spenninger ned til 180V, er dette den beste av billigladerne tro? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Spec'en er forskjellig også... Finner ingen spec på maritime sine sider. Så da får øyet avgjøre inntil videre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jonn Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Her er specen:https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/06905459.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Nordic har ein anna serie, det er ikkje rett spec du har funnet. Denne laderen var det snakk om http://www.maritim.no/product.aspx?id=973&groupkey=006002091 ifbm sammenligning av/mot denne http://www.alternativenergi.no/subdet15.htm Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Formoder at Sæbø også har vært involvert i innkjøp og testing av komponenter til produksjon av profesjonelle ladere siden han karakteriserer en annens innlegg med kun ett ord? Skal mye strøm inn i et batteri over kort tid kreves skikkelige og tunge komponenter. Nordic Power er ikke mye nordisk, men er egentlig Manson. Har litt sans for Mascot / Sleipner: Imøtekommer medisinske krav, flere modeller er vanntette etc. Ikke utpreget billig, men kanskje rimelig over tid. Service innenlands er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Hei, Om du vurderer ut fra ampere/pris og kvalitet/pris er denne (Som andre allerede har nevnt) det absolutt beste tilbud i markedet i dag: http://seatronic.no/batterilader-c-60/powersaver-4-stegs-batterilader-p-2199. Så noen faktaopplysninger: En skriver at vekt er en forutsetning for å kunne levere mye strøm på kort tid. Dette er feil. Dess høyrer switchefrekvens, dess lavere vekt blir det på transformatorene. Det er disse som veier. Her blir nevnt at laveste innspenning er 200 Volt. Les spec'en! Det står 200-240 V +/- 10%. Det oppfatter jeg som 180-264 Volt Laderen har forøvrig dip swicher for setting av alle typer batterier. Spesielt viktig om du har gelbatterier da disse kan ødelegges av for høy ladespenning. Typisk den som er vanlig for standard syrebatterier. Her betaler du 50kr/Ampere. Det er den laveste prisen jeg har funnet! Og ja laderen har remotepanel til kun kr. 390,- også det er billig. Og hva er så ulempen på denne. Som de fleste switchmodeladere er det fare for at den kan lekke selv om leverandørene bedyrer at de er dobbeltisolert. Med tanke på jordfeil i personvern sammenheng er de nok det. Med tanke på galvansik korrosjon er jeg ikke like overbevist. Skal man sikre seg mot dette må man enten måle dette, eller kjøpe seg en lineær lader. Da får man egenskapene en skilletrafo har. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Hei igjen, Ser at noen at et par av de andre laderene her har ganske like data som den jeg anbefalte og i tillegg en pris helt nede i 46kr/Ampere. Dette er også veldig billig. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Takker for oppklarende svar, hva med temperatur forhold? Står det ikke 0 til -40? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Som Farco nevner: Billig og bra er vanskelig kombinasjon her. Finner det underlig at man kjøper store og kostbare batterier samt risikerer galvanisk tæring og ønsker å spare på penger laderen som skal lade flere batterier. En god og kostbar lader kan jo også flyttes til neste båt. Forhandlerne her sitter vel musestille i slike tråder av frykt for å bli beskyldt for å mele egen kake. Høy frekvens alene er ingen uproblematisk erstatter for skikkelige ("tunge") komponenter. Lading, tæring m.m. er for langt og komplisert til å utrede her enda en gang og er forsøkt i tidligere tråder med høy diskusjonsfaktor. Pulskarakteristikk er også et viktig tema for å få fylt batteriene uten å knekke dem. Legger ved en link til en PDF-fil som eksempel på kvalitetslader her reprentert ved (Mascot) Sleipner Compact III eller Dual. Temperaturområde er -25 til +40 (står feilaktig 25 til 40 i PDF-filen) Veiledende pris på Compact er dobbelt så mye som den fra Seatronic. Dual-laderen er dobbelt eller enkelt etter valg og både 12V og 24V Som leverandør til et medisinsk marked kan ikke Mascot levere "gledesdata", dvs spesifikasjoner som ikke holder mål i virkeligheten. De norske produsentene lever i et konkurranseutsatt marked med konkurrenter fra Østen med lav pris. Man skal ha stor skepsis til markedsmekanismene hvis man tror at "de dyre produktene selger likevel fordi målgruppen er båtfolket." Lading er et generelt marked, men båt byr på særlige utfordringer som antydet over. Link Mascot/Sleipner PDF-fil. Mitt råd er å velge en god leverandør som følger deg opp når du trenger det. Om du kikker litt rundt her finner du det. Men i Sarpsborg kan det da ikke være vanskelig - terskelen til Fredrikstad er da ikke så høy? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Siden du spør og flere anbefaler CED. CED er en god og pålitelig lader som vi selger siden lenge. Men tiden går videre og ang. Sterling kan du nå gjerne også titte på Sterling Pro Charge U. PCU er en PFC-lader, finnes for 12V med 10 til 60A og for 24V med 20A & 30A. 11 ferdige programmer, programmutvalget skjer ved bare å trykke knapper på laderen. Inkl. en plass som kan justeres manuellt på både ladesluttspenning og vedlikeholdspenning. Jørg ps: Bitteliten. Jeg skal ikke mase, men det er kanskje ikke så lurt å anbefale ladere med "100A" hvis en eier batterier som kanskje ikke tåler mer enn "18A" /stykke. Ang. batterier selges det mye rart, vettu, og de fleste leser ikke en gang riktig hva de kjøper. 10%-tommelfingerreglen derimot passer nesten alltid bra. Men kjøper man noe større uansett da er det kanskje bra hvis laderen også kan justeres på lavere strømstyrker(A). Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Formoder at Sæbø også har vært involvert i innkjøp og testing av komponenter til produksjon av profesjonelle ladere siden han karakteriserer en annens innlegg med kun ett ord? Opps? Hvorfor i alle verden skulle eg legge meg opp i produksjon og innkjøp av slik?! Slikt importeres. Eg bur i Norge, og evt produksjon av slike ladere i Norge ville vert svindyrt ja. Det "glapp" sikkert for deg at det "eine ordet" mitt blei brukt mot argumentet om at slike varer var kostbare fra lavkostland. Formoder at småbåtentusiasten ikkje har vert på varemesse i Kina? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Jeg skal ikke mase, men det er kanskje ikke så lurt å anbefale ladere med "100A" hvis en eier batterier som kanskje ikke tåler mer enn "18A" /stykke. Ang. batterier selges det mye rart, vettu, og de fleste leser ikke en gang riktig hva de kjøper. 10%-tommelfingerreglen derimot passer nesten alltid bra. Men kjøper man noe større uansett da er det kanskje bra hvis laderen også kan justeres på lavere strømstyrker(A). Hvordan veit en kva batteriene "tåler"? Trudde alle gode ladere justerte ned ladespenning sjølv når de jobba seg oppover. Når eg er ute å kjører båt, så skrur eg aldri ned dynamoen etter en tid? (sikker dumt spørt, men for å få litt meir utgreing rundt max lader) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
OT-flyktning Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 10%-regelen: har du en batteribank på x ampéretimer (Ah) så er det en bra tommelfingerregel at laderen bør være på 10% av x ampére. Etter denne regelen bør en 100A-lader slik som Bitteliten forslår være godt egnet for en 1000Ah batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Støtter Sæbø på denne...Alt er jo så latterlig overpriset her i lande enten det er den ene produsenten eller den andre...alt er vel made in china alikevel Selvfølgelig skal utsalgs stedene ha sitt for overprisingen de å Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Hvordan veit en kva batteriene "tåler"? Trudde alle gode ladere justerte ned ladespenning sjølv .... ...mmmh, da ser du. Det finnes faktisk ganske mange batterier som skal lades strømbegrenset. Åpne bly-syre er skjelden rammet av slik begrensning, men mange datablader til AGM og Gelbatterier inneholder klar informasjon om det. Nå kan man kanskje diskutere hvor grensene går, men så er det bare. Spenningsregulering er et tema til. Flertrinns betyr vanligvis at laderen går gjennom bulklading, kompensasjonslading, for så å skifte over til vedlikeholdslading med redusert spenning. Om, hvordan og hvor rask laderen tilpasser seg ved hvert trinn er en del som utgjør kvaliteten av en lader. Programmvaren som styrer dette er nemlig forskjellig hos nesten alle produsenter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
jonn Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Da blir det ente: http://www.maritim.no/product.aspx?id=23361&groupkey=006002091 eller http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10501541;c:100143 eller Sleipner, litt dyr da. http://www.sleipner.no/?s=produkter&artid=2245-12 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Hei, Det ble stilt spørsmål ved temperaturspecken her. Reagerte også på 0-40 grader. Personlig er jeg helt sikker på at denne lader ved både høyere og lavere temperatur, men det kan være lagt inn begrensninger. På den annen side så bør man aldri lade eller bruke batterier med en omgivelsestemperatur på 40 grader, om det kan unngås. En allment kjent håndregel er at du halverer levetiden på blybatterier for hver 10. grad du går opp i forhold til 20 grader celsius. Dette brukes blant annet til å beregne batterier til UPS'er. Mao ved 40 grader vil et batteri som er ratet til 10 år kunne ryke etter 2,5 år. Noe å tenke over. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 (redigert) "eller Sleipner, litt dyr da": Ja det kan man trygt si. Her er det vel dobbelt pris av den rimeligste. Da kan man jo kjøpe to og så har man en i reserve. Det blir det vel i praksis ikke til at man gjør. Selv har jeg angret hver eneste gang jeg har kjøpt noe elektrisk som er billig. Varemesser med kinesiske produkter kan få en til å måpe over lave priser, slik andre har nevnt over. I kvalitetsproduksjon som jeg refererte til var situasjonen den at det var dyrere å (langtids)teste en komponent med varierende kvalitet enn det var å kjøpe et med lav feilrate fra etablerte produsenter med høyere pris. Som privatperson blir det en avveining om man aksepterer at et produkt går på søppelhaugen etter kortere tid, eller om man ønsker service på produktet. I en annen tråd jeg deltok i her ble en kunde svært positivt overrasket over Defa-Ladac og den lave kostnaden for å reparere produktet. Ellers har det vært slik for meg at "det siste man tenker på når man er fornøyd med et produkt, er prisen". I tillegg hersker det hos undertegnede en betydlig "nasjonalromantikk" og begeistring over hva små miljøer med frihet og teknisk kompetanse får til. Kontakten med serviceavdelingen for slike produkter har sjelden skuffet. Finnes det mange (elektriske) Østfold-produkter i de Østfoldske hjem? Edit: En billig og enkel diode-skilletrafo fra Volvo Penta ble ekstremt dyr etter å ha fått klistrelappen på. Det var et unntak som bekreftet regelen, men som kanskje er en generell Volvo Penta-regel for enklere rekvisita som ssjøvannsfilter o.l. ? Redigert 22.Desember.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Hei oppklarende innlegg båtentusiasten, går for Sleipner Maskot 40 amp. Jeg har 3x110 amph til forbruk, og 1x110amph til start, alle er like batteri. Har i dag en 20 amp fr Sleipner, den virker helt ok, men er for liten,det tar lang tid for å lade opp til topp spenning. Kjøpte battriene for 2 år siden, de er helt topp, Varta hevy duti. Det er viktig at laderen tar godt vare på batterien, de kostet tross alt 6000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 22.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 ps: Bitteliten. Jeg skal ikke mase, men det er kanskje ikke så lurt å anbefale ladere med "100A" hvis en eier batterier som kanskje ikke tåler mer enn "18A" /stykke. Ang. batterier selges det mye rart, vettu, og de fleste leser ikke en gang riktig hva de kjøper. 10%-tommelfingerreglen derimot passer nesten alltid bra. Men kjøper man noe større uansett da er det kanskje bra hvis laderen også kan justeres på lavere strømstyrker(A). Nå har jeg kun åpne Bly/syre batterier, de er vel ikke veldig følsomme, så justering av strømstyrke er vel strengt tatt ikke nødvendig? Tror jeg går for en billig-variant, siden denne båten skal være litt lavbudsjett... Får heller kjøpe en Sterling elns. i neste båt:-) Noen som vet hvilken av billigladerne (max kr 3.000,-)som gir mest valuta for penga? (Tenker ikke da kun høyest A, men hvem som takler best lave spenninger og at du kan ha litt forbruk uten at den går ut av vedlikeholdslading) Kommer ikke til å kjøpe dyrt, fordi det da er så fint å ta med videre til neste båt, sjansen er stor for at neste båt er ferdig utstyrt... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Nei, med åpne bly-syre blir det skjelden noe trouble. Men det andre?. Dyrt eller kostbar begynner for meg regelmessig hvis det går over 1,5x det jeg ville bruke egentlig. Regner man da 3 - 4k likevel da er det man ville gi for "billig" ikke så langt unna det som man måtte gi for "bra". Selve basisprisen er man jo kvitt likevel, eller? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars Hansen Svart 22.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Dyrt eller kostbar begynner for meg regelmessig hvis det går over 1,5x det jeg ville bruke egentlig. Regner man da 3 - 4k likevel da er det man ville gi for "billig" ikke så langt unna det som man måtte gi for "bra". Selve basisprisen er man jo kvitt likevel, eller? Jørg Nå har ikke jeg sjekket prisene dine, men Nordic Power sin koster 2.290,- for 50A. Hva koster en tilsvarende lader hos deg? Kommer Nordic Power laderen til å ødelegge batteriene, eller hva er egentlig problemet med disse billigladerne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.