fredivar Startet 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2004 Jeg monterte en FM, L5 (6-8 hk) i min snekke siden den VP MD5A motoren som stod der ikke hadde den "riktige" lyden. VP motoren har altfor høyt turtall for en slik båt, så FM'en er mye mer behagelig. Men en ting lurer jeg på og det er om det på denne motoren finnes noe slags lufting av veivhuset? Jeg har manual og deleliste, men kan ikke finne noe om dette. Det virker som om det blir litt trykk her på høyere turtall og noe damp kommer da ut der hvor sveiva er montert på motoren. Det er godt mulig at det er lekkasje forbi stempelfjærene, så jeg skal bytte disse til vinteren. Noen motorer har jo en "Snøfteventil" men det kan jeg ikke finne på denne. Hvis det er noen som har noen tips, hadde det vært fint Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 Bra fredivar, dette var et skole-eksempel på hvordan man lager en god tittel!! Håper det fører til at du får mange svar! Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 L2'en hadde et rør som stakk ut fra et av veivhusdekslene, enden av røret var plassert rett foran forgasseren slik at veivhusgassene ble trukket inn i motoren og forbrent. Jeg "forbedret" denne løsningen ved å sette på en gummislange på forgasseren og tre røret inn i denne også. Slangen ble så trukket opp i motorkassa slik at sjansene for å trekke inn vann ble mindre. Merket ingen forskjell på ytelse. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 7.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 L2 og L5 er jo nesten helt like, og det er et lokk over der hvor ventilene er, som er festet med 2 skruer. I denne plata er det et hull som det er satt inn en stor messingskrue. Kanskje det har stått et rør eller nippel her. Skruen er vel ca 10 cm over forgasseren hvis jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 På veivhus-luken på min gamle FM 8-12 fra 1963 satt det et kobberrør, i ca 90 graders vinkel, ut i fra luka. Røret endte opp rett foran innsuget til Solex'en - akkurat som Gjensidige forteller - på min var dog selve kobberrøret brekkt av. Det er derfor jeg husker det så godt. Legger ved et bilde hvor innfetningen vises. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SeaMaster175 Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 Hei! Jrg har en L2 motor, som er 8-12 hk fra 1956. Den dampen du skriver kommer ut ifra stedet ved sveiva har også jeg på motoren min. Jeg tror ikke dette er noe unormal. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 8.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 Takk for alle tips! Jeg må nok bytte ut blindpuggen i lokket over ventilene og sette inn et rør som dere har beskrevet. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.