mingebretsen Startet 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2010 Hei, Ja, som tittelen sier, jeg lurer på hvilket skrogmatriell som tåler mest juling? Bruksområde blir blant annet i områder med mye is, Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland osv. Hva holder best imot ismassene, en kraftig treskute, eller båt av stål eller alluminiums båt? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Stål. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Stål. Selvfølgelig Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
mingebretsen Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Takk for raskt svar Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 bare sjå på titanic ! Hvordan var det med aluminium da, om en doblet tykkelsen i forhold til stål, så sparte en 30% på vekt, og fikk samme styrke? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Figaro Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 bare sjå på titanic ! Ny forskning viser at det var NAGLENE i baugen på Titanic som var svakheten og som ga etter. Ikke stålplatene. Dagens stålbåter blir sveiset. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
laffus Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 http://www.akvagroup.com/boats/ Av mindre båter er det neppe noe mer robust Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Også "solide treskuter" som ferdes der det ligger is, har, eller han ha, stålplater utenpå skroget hvor isen treffer. -nå blir jeg sikkert arrestert så det holder, for jeg vet så vel at det er mange her som har langt mere peiling enn meg. :) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Hvordan var det med aluminium da Tror du får snarere utmattingsbrudd i alu enn stål. Tåler heller ikke så mye om du kommer bort i noe som er skarpt. Men om du får en mere solid båt av alu hvis du "dobbler" en stålbåt vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 (redigert) Redigert 17.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Jeg ville ikke valgt solid for enhver pris, ha minst et halvt øye på fartspotensialet. Isen skrur ned hva det skal være om du ikke kommer deg unna eller rekker trygg havn. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Ny måte å fjærne gammelt bunnstoff.... ? Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 SamH: Absolutt. Når jeg skal igjennom Norvest passasjen vil jeg kanskje overvintre i Gjøa havn, eller lignende. Men, det er ikke enda Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Isen skrur ned hva det skal være om du ikke kommer deg unna eller rekker trygg havn. Hadde ikke de gamle ishavsskutene en skrogform som skudde de opp av isen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Det stemmer nok. Allikevel var det mange som ble skrudd ned. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 det er bare min gammle abeidsplass "Berntine" som lever enda av de gammle ishvaskutene. så det er nok en del som er skrudd ned persjonligf ville jeg valgt stål Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Aluminium...! Vi har lenge vært sikre på at aluminium var det materialet vi ville ha vår båt bygget av. Årsakene er flere, men hovedårsaken er aluminiumens fantastiske styrke; Sammenlignet med andre materialer er aluminium, om man ser på materialets egenvekt, det sterkeste giftfrie materialet tilgjengelig. Det har ca 45% større strekkfasthet enn stål. Ved en kollisjon så vil aluminium strekke og bøye seg svært mye mer enn stål før det brister. Aluminium lukter ikke, ruster ikke, trekker ikke til seg vann, brenner ikke og avgir ingen gasser. Skjelettet som skrogplatene er sveiset fast til bidrar til ytterligere økt styrke, og man kan fritt endre innredningen uten å tenke på bærende/ avstivende skott innvendig. Selv om aluminium i anskaffelse er noe dyrere enn stål, er det vesentlig billigere å vedlikholde. Spesielt om man beholder båten uten maling eller lakk. Sjøvannsbestandig aluminium oksyderer og danner en matt grå hinne på utsiden av metallet. Denne oksyderingen beskytter aluminiumen og stopper videre korrosjon. En hyggelig bieffekt av dette er at en ikke trenger å ta hensyn til lakkskader eller riper i gelcoaten, og det bekymrer aldri om en må legge til ved en kai med store lastebildekk langs sidene. Polering er et fremmedord for aluminiumbåt eiere. Skjemmende merker kan enkelt slipes vekk. Vårpussen over vannlinjen består i en rask sveip med vannslangen for å jage bort sand og støv. That's it. Les mer om aluminium kontra stål her Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
adeneo Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 (redigert) Ja, som tittelen sier, jeg lurer på hvilket skrogmatriell som tåler mest juling? Bruksområde blir blant annet i områder med mye is, Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland osv. Hva holder best imot ismassene, en kraftig treskute, eller båt av stål eller alluminiums båt? Aluminium...! Sammenlignet med andre materialer er aluminium, om man ser på materialets egenvekt, det sterkeste giftfrie materialet tilgjengelig. Det har ca 45% større strekkfasthet enn stål. Ved en kollisjon så vil aluminium strekke og bøye seg svært mye mer enn stål før det brister. I Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland - farvann med skruis I forhold til styrke/egenvekt, åssen kommer kevlar, karbon og diverse andre sandwich konstruksjoner ut ??? ikke at disse er egnet i disse farvannene heller, bare lurer ettersom alu er best ift. styrke/vekt?? Styrke/vekt!!! Redigert 18.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Ja skulle eg hatt ein solid båt til å farte langt med, så var den bygd av aluminium. Brann er skummelt i anna enn stål og alu, og S/Y Gyda har gode argumenter. Skruis bryr seg ikkje om kva båten er laget av. Kun styrke vs vekt som teller vel? Skjønte ikkje den tabellen på linken Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 I Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland - farvann med skruis I forhold til styrke/egenvekt, åssen kommer kevlar, karbon og diverse andre sandwich konstruksjoner ut ??? ikke at disse er egnet i disse farvannene heller, bare lurer ettersom alu er best ift. styrke/vekt?? Komposittene er suverene innefor strekklaster med hensyn på vekt relatert til strekkfasthet. Når det gjelder trykklaster, er forholdet annerledes. Utfordringen blir derfor å konstruere slik at man har mest mulig strekklaster og minst mulig trykklaster. I tillegg kommer at de ofte ikke er sterke når det gjelder skjærende krefter. Aluminium kommer i en lang rekke kvaliteter. De kvalitetene som ligger i øvre skikt er ikke sveisbare. Mange av kvalitetene har utmerket korrosjonsrestivitet mot saltvann. Aluminium opptrer anodisk overfor de fleste andre metaller, ligger altså lavt i spenningsrekka. Når korrosjon trigger av, kan det gå meget fort. Aluminium er motakelig for stress corrosion cracking og pitting corrosion. E-modulen til aluminium ligger på rundt halvparten av stålets. Stål er vanlig korrosjonstregt. Grunnet E-modlen kan konstruksjoner i stål lages i omtrent halvparten av tykkelsen til aluminium. Stål har den ganske unike egenskapen at materialet har lik strekkfasthet i strekk som i trykk. Forskjellige kvaliteter av stål kan sveises til hverandre helt problemfritt. Stål som brukes til båt har vanligvis strekkfasthet (RP-02) på fra 420 MPa og oppover. Hulda ligger i nedre grenseland med hensyn på styrke i stålet. Gevinsten blir at stålet gir etter og bulker heller enn å sprekke. Skal jeg skrive mer nå, så må jeg bla i bøker, og det gidder jeg ikke akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 (redigert) Alt dette er jeg enig Hulda, men jeg minnes å huske at E-modulen til alu er rundt er 10 mill. PSI, mens stål har 30 mill. PSI, og dette er nærmest uavhengig type legering. En båt som bygges i alu trenger normalt 1,5 x tykkere plater ettersom jeg kan huske. Aluminium smelter ved rundt 570C, mens stål smelter ved rundt 1300C, slik at en vanlig brann i skottbekledning eller innredning har potensiale til å smelte alu, selv om det er lite sannsynlig og har noe med akkurat hva det er som brenner å gjøre. Redigert 18.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 (redigert) og S/Y Gyda har gode argumenter. Ikke bare gode argumenter, han har BPs heftigste båt for ekstreme turer allerede den har tilogmed tålt å bli skutt på Redigert 18.Desember.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 ojjj dette må vi høre mere om Enzo Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 (redigert) Du kan lese om skytingen på Gyda her! Eller om Gyda her, linken står også nederst i alle Gyda's inlegg. Forøvrig en fin båt, bare pass på å telle alle myntene i lommene før en går ombord! Redigert 19.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Alt dette er jeg enig Hulda, men jeg minnes å huske at E-modulen til alu er rundt er 10 mill. PSI, mens stål har 30 mill. PSI, og dette er nærmest uavhengig type legering. Korrekt, E-modulen (Hooks lov) er konstant. Det betyr at for en gitt forlengelse er gitt kraft den samme. Men nå skal jeg ikke skrive så mye mer før jeg må bla i bøker. Jeg har juleferie... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.