Jump to content

Båtskrog, plast, stål, aluminium, tre, hva tåler mest juling?

mingebretsen

Recommended Posts

Hei,

Ja, som tittelen sier, jeg lurer på hvilket skrogmatriell som tåler mest juling? Bruksområde blir blant annet i områder med mye is, Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland osv.

Hva holder best imot ismassene, en kraftig treskute, eller båt av stål eller alluminiums båt?

Takker for svar

Aluminium...!

Vi har lenge vært sikre på at aluminium var det materialet vi ville ha vår båt bygget av. Årsakene er flere, men hovedårsaken er aluminiumens fantastiske styrke;

Sammenlignet med andre materialer er aluminium, om man ser på materialets egenvekt, det sterkeste giftfrie materialet tilgjengelig. Det har ca 45% større strekkfasthet enn stål. Ved en kollisjon så vil aluminium strekke og bøye seg svært mye mer enn stål før det brister.

Aluminium lukter ikke, ruster ikke, trekker ikke til seg vann, brenner ikke og avgir ingen gasser. Skjelettet som skrogplatene er sveiset fast til bidrar til ytterligere økt styrke, og man kan fritt endre innredningen uten å tenke på bærende/ avstivende skott innvendig.

Selv om aluminium i anskaffelse er noe dyrere enn stål, er det vesentlig billigere å vedlikholde. Spesielt om man beholder båten uten maling eller lakk. Sjøvannsbestandig aluminium oksyderer og danner en matt grå hinne på utsiden av metallet. Denne oksyderingen beskytter aluminiumen og stopper videre korrosjon.

En hyggelig bieffekt av dette er at en ikke trenger å ta hensyn til lakkskader eller riper i gelcoaten, og det bekymrer aldri om en må legge til ved en kai med store lastebildekk langs sidene. Polering er et fremmedord for aluminiumbåt eiere. Skjemmende merker kan enkelt slipes vekk. Vårpussen over vannlinjen består i en rask sveip med vannslangen for å jage bort sand og støv. That's it.

Les mer om aluminium kontra stål her

Ja, som tittelen sier, jeg lurer på hvilket skrogmatriell som tåler mest juling? Bruksområde blir blant annet i områder med mye is, Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland osv.

Hva holder best imot ismassene, en kraftig treskute, eller båt av stål eller alluminiums båt?

Aluminium...!

Sammenlignet med andre materialer er aluminium, om man ser på materialets egenvekt, det sterkeste giftfrie materialet tilgjengelig. Det har ca 45% større strekkfasthet enn stål. Ved en kollisjon så vil aluminium strekke og bøye seg svært mye mer enn stål før det brister.

I Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland - farvann med skruis :eek:

I forhold til styrke/egenvekt, åssen kommer kevlar, karbon og diverse andre sandwich konstruksjoner ut ??? :confused: ikke at disse er egnet i disse farvannene heller, bare lurer ettersom alu er best ift. styrke/vekt??

Styrke/vekt!!!

Redigert av adeneo (see edit history)

Ja skulle eg hatt ein solid båt til å farte langt med, så var den bygd av aluminium. Brann er skummelt i anna enn stål og alu, og S/Y Gyda har gode argumenter.

Skruis bryr seg ikkje om kva båten er laget av. Kun styrke vs vekt som teller vel?

Skjønte ikkje den tabellen på linken :wflag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

I Antarktis, Nordvest passasjen, Grønnland - farvann med skruis

I forhold til styrke/egenvekt, åssen kommer kevlar, karbon og diverse andre sandwich konstruksjoner ut ??? ikke at disse er egnet i disse farvannene heller, bare lurer ettersom alu er best ift. styrke/vekt??

Komposittene er suverene innefor strekklaster med hensyn på vekt relatert til strekkfasthet. Når det gjelder trykklaster, er forholdet annerledes. Utfordringen blir derfor å konstruere slik at man har mest mulig strekklaster og minst mulig trykklaster. I tillegg kommer at de ofte ikke er sterke når det gjelder skjærende krefter.

Aluminium kommer i en lang rekke kvaliteter. De kvalitetene som ligger i øvre skikt er ikke sveisbare. Mange av kvalitetene har utmerket korrosjonsrestivitet mot saltvann. Aluminium opptrer anodisk overfor de fleste andre metaller, ligger altså lavt i spenningsrekka. Når korrosjon trigger av, kan det gå meget fort. Aluminium er motakelig for stress corrosion cracking og pitting corrosion. E-modulen til aluminium ligger på rundt halvparten av stålets.

Stål er vanlig korrosjonstregt. Grunnet E-modlen kan konstruksjoner i stål lages i omtrent halvparten av tykkelsen til aluminium. Stål har den ganske unike egenskapen at materialet har lik strekkfasthet i strekk som i trykk. Forskjellige kvaliteter av stål kan sveises til hverandre helt problemfritt. Stål som brukes til båt har vanligvis strekkfasthet (RP-02) på fra 420 MPa og oppover. Hulda ligger i nedre grenseland med hensyn på styrke i stålet. Gevinsten blir at stålet gir etter og bulker heller enn å sprekke.

Skal jeg skrive mer nå, så må jeg bla i bøker, og det gidder jeg ikke akkurat nå.

Alt dette er jeg enig Hulda, men jeg minnes å huske at E-modulen til alu er rundt er 10 mill. PSI, mens stål har 30 mill. PSI, og dette er nærmest uavhengig type legering.

En båt som bygges i alu trenger normalt 1,5 x tykkere plater ettersom jeg kan huske.

Aluminium smelter ved rundt 570C, mens stål smelter ved rundt 1300C, slik at en vanlig brann i skottbekledning eller innredning har potensiale til å smelte alu, selv om det er lite sannsynlig og har noe med akkurat hva det er som brenner å gjøre.

Redigert av adeneo (see edit history)

Alt dette er jeg enig Hulda, men jeg minnes å huske at E-modulen til alu er rundt er 10 mill. PSI, mens stål har 30 mill. PSI, og dette er nærmest uavhengig type legering.

Korrekt, E-modulen (Hooks lov) er konstant. Det betyr at for en gitt forlengelse er gitt kraft den samme. Men nå skal jeg ikke skrive så mye mer før jeg må bla i bøker. Jeg har juleferie...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...