aslesp Startet 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2010 Noen som har erfaring med alternativ olje til VP290 drev? Selges olje på bl.a Biltema, Bilextra, Maritim etc etc som har samme spesifikasjoner som orginal VP olje. Har blitt fortalt at drevet kan "slure" hvis en bruker feil type olje. Noen som har hørt det før? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Samme olje som motor skal mitt ha.. 10w-40 mineral.. har brukt biltema si motorolje uten problemer eg. Nå skal det og nevnes at eg bruker båte SVÆRT lite.. ca 30 min gangtid i år Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Hvorfor ikke bruke den oljen som er anbefalt fra Volvo? Vil ikke tro at det er det som knekker båtbudsjettet akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Dersom drevet er relativt nytt, altså innenfor garantitiden, så ville jeg neppe brukt noe annet enn VP's anbefalte olje.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Nå er det snakk om ett AQ290 drev, slik at det er tvilsomt at det er nytt eller har noen garantitid igjen? Dersom drevet er singelprop skal du bruke samme olje som motor, men jeg anbefaler å bruke en god 30W motorolje, behøver ikke være VP sin, men den bør ha en viss kvalitet. Dersom drevet er duoprop hadde jeg vurdert Quicksilver HP olje, eller VP 75W/90 olje. Du kan bruke giroljer fra andre produsenter med samme viskositet. En slik girolje vil ha minst like gode smøre egenskaper som VP sin, dersom den er av god kvalitet, men den vil ikke ha i nærheten samme evne til å holde på vann uten å miste smøre egenskapen, noe som kan være en fordel på ett drev som er utsatt for lekkasjer av vann inn i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.