Smellingen Startet 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2010 Hei! Vurderer å kjøpe meg en NB750, men har fått antydninger om at NB820 er betydelig mer stabil. Er det noen som har erfaring fra begge? En 750 går rett inn i båtplassen min så det er egentlig den jeg har lyst på. I tillegg er den jo billigere (seff). Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
olpi Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 (redigert) Kjenner ikke egenskapene til 820 så godt, men den er jo en del større enn 750. NB750 har vel ikke de samme fartsresursene heller. Har hatt NB740 (samme skrog som 750), og den var stabil og grei. Bra sjøbåt, men kanksje mer "våt" enn 820. 750 er vel med deplasementskrog med dypere kjøl. Jeg brukte den båten i ganske grov sjø og følte meg aldri usikker. Veldig greit å stå bak å styre også ved å se over "taket". Den kan man jo på 820 sport også. Som du skriver så er det jo også en del prisforskjell. Som en mindre kombibåt så kunne jeg godt tenkt meg en NB750 m/96Hk Yanmar selv om båttypen er av en eldre konstruksjon. Redigert 18.Desember.2010 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 (redigert) Skjønner ikke helt hva du mener med stabilitet. Antar du mener stivhet. NB820 er jo bredere enn NB750 og følgelig noe stivere, men stabilitet og sjøegenskapene tror jeg neppe er bedre enn på NB750. Jeg har selv NB750 som jeg har hatt i flere år og som jeg er skikkelig fornøyd med. NB750 er en halvplanende kjølbåt, men NB820 er en planende båt og når det gjelder fart er følgelig NB820 å foretrekke. Ellers er vel NB820 bare en lettere forstørret utgave av interiøret av NB750, men jeg synes toalettløsningen i NB750 er bedre. Du bør gå for største motoralternativ når det gjelder NB750. Har selv Yanmar 96HK, men NB750 er også levert med Yanmar 125HK. Vi bruker vår båt mye og er ute i lengre tid, derfor laster vi den også med alt vi bare "må ha" og da skulle vi gjerne hatt større motor, marsfart med vår motor er rundt 10knop, men vi rusler ofte i bare 7knop på tur, har god tid og bruker lite drivstoff. Baugpropell er også kjekt å ha. Se også hva jeg har skrevet i erfaringsbasen. http://baathavna.no/efdb/cgi-bin/baatdb.pl@db=default&forside=1.htm Redigert 18.Desember.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Da har du vel lastet båten veldig mye hvis du bare får 10 knop marsjfart. Det blir jo ofte slik med mindre båter når man laster dem med like mye som i en større båt. Den synker lavt i sjoøen. Jeg hadde jo bare 55Hk Yanmar i min 740. På høsten og vintern fikk jeg ca 13 knop maks fart. På sommeren med ful av pikkpakk og gummijolle og påhenger ble det deplasementfart med vel 10 knop maksfart, men marsjet bare i 8-9 maks. Tenkte at 96Hk ville kunne gi den mer en 10 knop marsjfart selv med last. Kan jo være at 750 modellen er tyngre i utgangspunktet enn 740`n ? Overbygget er jo ganske annerledes. Jeg monterte badeplattform og 1000W IL Captain vinsj på 740`n. Vinsjen ble montert inside men jeg ville bruke en captain som beskyttet vinsjmotoren mer. Gummijolla ble tjora fast vha badestigen Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Jada, vi laster den godt. Målingene er gjort med GPS. Kunne nok dradd på mer, men vil la motoren arbeide lett og har god tid. Rusler som oftest rundt 8knop. Marsjfarten min er oppgitt med ferielastet båt, fulle tanker, vinsj og gummibåt på akteren og bord og stoler til akterdekket, men dette vil vi ha med og farten blir da underordnet. Har nok litt for tung propell også 18x20 tommer og får da ikke fullt turtall, burde kanskje reduseres på vridningen en - to tommer. Men det blir lett noen flere knop når båten er målt med halve tanker og med lite eller ingenting last. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Målte med GPS jeg også. Hadde en Geonav 6 Sunshine i tillegg til radar. Har mange gode minner med den båten. Vår første overnattingsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Plattform Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Har hatt 750 og har nå 820 Combi. I utgangspkt. to forskjellige båter, spes. mht. fartsressurser. Som det blir oppgitt her er 10-11knp. rimelig grei marsjfart med 96hk Yanmar. 820 marsjer m/184hk rundt 19-20knp. Spes. ved høy fart merkes dette i 820`s favør. Betydelig mere moderne skrog, går som på skinner og planer ut over 22knp, mens 750 vil beg. å "ri" på kjølen og bli nokså ustabil med høy fart. Målte min gamle 750 til maks. 17knp m/GPS og var ikke god å kjøre da. Trivdes best rundt 11-12knp. 750 har allikavel mange gode kvaliteter så som stort toalett og romslig salong. I favør 820 Combi er det større forpigg med ståhøyde og lettere adkomst til akterdekk og salong. 820 har og den fordel ved mye sjø fra akter eller låring at man klarer å kjøre fra sjøen, mens 750 ofte oppførte seg mer som en deplassementbåt og fulgte sjøen i disse situasjonene. Uansett er begge kvalitetsbåter utfra min erfaring og meget godt skrudd sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 20.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Mange gode svar her, en spesielt stor takk til Plattform for en ytterst god sammenligning Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.