Jump to content

Momentum. Billig Spinnaker, noen med erfaring?

Bergen

Recommended Posts

Er veldig lysten på å kjøpe en sliksom julepresang til meg selv. De finnes i en rekke standardstørrelser og etter det jeg kan finne på nett får de sett gode skussmål.

Prisen er adskillig lavere enn alle andre leverandører (til og med kinesiske seilmakere kommer dårligere ut selv med levering i Kina). Er Momentum konkurs og dette er noen som selger ut restlageret?

Noen som har en slik, og noen som har en formening om hvor mye en må ofre ved å velge en "nesten passelig" standardspinnaker versus å få en spesialsydd til den enkelte båt? :sailing:

Ser ut at Momentum ikke lenger eksisterer. Se dennet ybw-tråden fra novmeber:

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=255263

Eieren selv bekrefter at de finnes ikke lenger.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Tror ikke det er noe stort fare å kjøpe fra Ebay. I utgangspunkt har du jo returrett hvis det er åpenbare feil og ellers er har du jo råd til å ta et søm eller to igjen. Ble litt inspirert av din posting og lurer litt på en Genaker eller assymetrisk Spinaker. (De har jo ganske mye til salgs.)

Båtkjøp: Ja, SF37. Holder på å kjøpe... Har signert kontrakten subject to survey og venter nå i spenning på rapporten til Surveyor.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Vil du utdype hvorfor gleden forsvinner ved kjøp av en slik kontra en spesialsydd?????

Jeg snakker ikke om spesialsydd.

Jeg tror at det var en grunn til at produktet ikke solgte (ikke noe gær'nt ved prisen). Det kan være fasongen, strekk i duken i feil rettning, dårlige sømmer - hva vet jeg. Etter bildet å dømme er det en triradial som kan seiles høyt med. Kanskje oppfører den seg som en radialhead.eek.gif

En spinnaker som ikke oppofører seg som forventet (som den skal) kan være vanskelig å trimme, mindre effektiv og enda verre den kan føre til at andre ikke tror du har filla greie på hva du holder på med.lol.gif

Ja da Sunsail. Det blir faktisk to stykker. Kjøper sammen med en venn hver sin båt.

Noen som vet hvilket Momentum-Genaker ville påsset på en Sun Fast 37?

I fjor når jeg kjøpte nytt storseil til sun flyer var jeg i dialog men momentum ved deres representant i Bergen; Seilmaker Helvig. Dessverre gikk loftet konkurs før vi var ferdigforhandlet, så det ble ikke momentum storseil på meg. Jeg hadde ikke hatt noen betenkelighet med å kjøpe gennaker til turbruk hos dem. Tror ikke Helvig selger disse seilene lengre.

Siden du (Bergen) allerede har en dyp spinnaker ville jeg valgt en ganske flat gennaker til å seile høyt med gjerne en som takler 60 grader relativ vind forfra. Bare pass på å ikke kjøpe for stor.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Siden du (Bergen) allerede har en dyp spinnaker ville jeg valgt en ganske flat gennaker til å seile høyt med gjerne en som takler 60 grader relativ vind forfra. Bare pass på å ikke kjøpe for stor.

Tenkte faktisk litt i samme bana for SF37 også. Det følger en Sunsail spinnaker av ukjent kvalitet med båten min så jeg tenker også flat Gennaker å begynne med.

Svaret ligger vel i I og J målene.

Ja jeg vet at I og J målene er viktig - men jeg vet ikke helt hvordan man velger en gennaker i henholdt til disse målene.

For SF37 gjelder:

I : 14,15 M

Jc : 3,90 m

(og P 13,20 m; E 4,80 m)

Hvordan regner jeg ut hvor stort en gennaker bør vare og hvor mye slingringsmunn er det? Beklager dette er antagelig ganske dumme spørsmål, men jeg har faktisk så langt bare brukt seilene som kom med seilbåten jeg kjøpte...

Kortversjonen. Heiser målebånd helt til tops i spinnakerfall, måler lengden til der du ønsker å feste gennakeren i dekk/baugspyd. Hvis en trekker litt av på dette målet får man maks forlik på gennakeren. Hvis man skal bruke strømpe må man trekke fra totalt ca 70cm vil jeg tro avhengig av strømpetype.

I regatta skal forlikslengden+akterlikslengden/2=ikke ovwerstige maks liklengde for spinnaker=SL

Gratulerer Bergen!

Prøvde meg på en gennaker (FL 7) men det var de tom for :nonod:

Kan kanskje gå opp en størrelse, men jeg er litt usikker om FL8 ikke blir for stort.

Hørtes jo spennende ut.

Bergen du må gi litt mer info. Har du snakka med noen? Eller kun på mail?

Eg kunne ha tenkt meg en gennaker. Noen som har en ide om hvilken som kunne passet best? sånn ca. 80/90 grader til 150/160 grader. Må tåle litt vind.

Har ikke hatt tid å sjekke mål men denne blir kanskje for stor? (eg har lav rigg)

http://cgi.ebay.co.uk/Momentum-Sails-Gennaker-Aspin-AR-9-105-5-m2-/180599883795?pt=UK_Sporting_Goods_Sailing&hash=item2a0c978813

Har ikke snakke med noen, kun søkt på nettet og funnet f.eks denne omtalen og Denne svenske brosjyrenog tar sjansen basert på dette. Det er nok trolig et restparti etter konkursen som er kjøpt opp av noen og som selges ut nå. Jeg undersøkte forresten muligheten for å lagre seilet hos selger i Danmark frem til våren for å hente det selv om jeg skulle dit og med dette slippe MVA. Dette var ikke noe problem i følge selger men jeg valgte å få det sendt hjem nå likevel.

Angående å handle på Ebay/nettbutikker world wide så har jeg gjort dette mye og kun ved ett tilfelle har har det vært feil ved produktet og da kom jeg til en god deal med selger på få minutter. Det eneste som har gitt litt overraskelser er hvor kostbare transportløsninger enkelte er i stand til å finne.

Det ser forøvrig ut til at Momentum sine produkter nå produseres av denne fabrikanten

Hei!

Slenger meg på Momentum tråden...

Vurderer også å kjøpe en spinnaker fra Momentum. Har ikke spinnaker i dag, men lysmålene på båten er:

ISP (Høyde spinnakerfall fra sheerline): 10,72 m

IG (Høyde fortriangel fra sheerline): 10,56 m

J (Base fortriangel): 3,2 m

SWPL (Spinnakerbom/spristake lengde): 3,26 m

Jeg vurderer denne spinnakeren:

Momentum Sails Spinnaker SY-IMS 3 - 54,6 m2

Den har mål:

Luff 10,50 m

Leech 10,50 m

Foot 5,90 m

Er det noen (med litt peiling på spinnakere) som vet om spinnakeren kan passe til min båt / mast ut fra målene ovenfor? Evnt. hvor mye jeg bør gå opp/ned på størrelsen.

/Kajla

Hei ravddo - Vet du også hva som er mine maxmål når jeg vil bruke en Gennaker for lysseiling?

Båt: Jeanneau Sun Fast 37

I : 14,15 M

Jc : 3,90 m

(og P 13,20 m; E 4,80 m)

Takk for hjelpen.

Genaker er litt vanskeligere å svare på. Men vis vi tar utgangspungt i at du skal kun seile med gennaker i Lys og ønsker fradrag på 0,01 kontra spinnaker da skal ikke: (Forlikslengde+akterlikslengde)/2= SL=14,2 meter på Sunfast 37.

Har du ikke baugspyd og ønsker å bruke strømpe tipper jeg forlik på 14 meter er ok lengde. Bredde 7,1 meter er maksmål.

Ønsker du ikke fradrag for gennaker kontra seile med spinnaker kan den ha noe større mål. Dette ser jeg som mest aktuelt hvis gennakeren er et tilegg til spinnaker.

Jeg har seilt masse regattaer mot Sunfast 37 den går godt når det blåser opp! Har også vært manskap noen ganger.

Er det noen av dere vestlandseilere som skal seile nyttårseilasen i Stavanger?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      102920
  • Create New...