Jump to content

Momentum. Billig Spinnaker, noen med erfaring?

Bergen

Recommended Posts

Hei ravddo, takk for gode opplysninger. Holder på å kjøpe SF37 og kommer å starte forsiktig med tirsdagseilasene etterhvert.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ser det ligger en Momentum-spinnaker på fleabay med målene

Luff 9,8m

Foot 5,66m

Maksmålene på Maxien er 10,36m x 6,21m. Går jeg glipp av mye moro ved å gå for en litt mindre spinnaker, eller er det litt ett fett?

Alternativt så har jeg en annen brukt spinnaker på hånden, men den er noen titalls cm for bred til å tilfredsstille målemannen. Er det trivielt å få en seilmaker til å slanke en spinnaker litt, eller blir det fort tull og/eller dyrt?

Bundin er bátleysur maður

Hmmmm, var jo billig dette og eg har jo lyst på gennaker. Men eg har aldri seilt gennaker før og slit litt med målene.

Har titta i lystabellen og smugtitta på innleggene til ravddo for å konkludere litt. SL:14610 SHW:8950 for Oceanis 411.

Målene på 145% genoaen min er. Luff:14410 Leech:13870 LP:7070 . Rullen ligg i høgde ca. midt på rekka. Det er masthead og svivelen ligg ganske nær spinnakeropphal. Faren visst man kjøper for høg gennaker er vel at man rett og slett får problemer med å få den til å stå pent, alt. skader den på ankeret osv. ?????

Eg har lav rigg og lang båt så egentlig er vel begge gennakerne litt smale til meg?

Visst eg regner 14410 og så sier at den har en bue på forstaget på 500/1000/1500/2000 (ifra senter på genoa visst dere forstår meg) Så får eg tallene 46/149/378/695 og det var mindre forlengelse enn eg trudde. Så skal eg ha en strømpe og da blir det ennå værre så selv om eg ønskte denne: http://cgi.ebay.co.uk/Momentum-Sails-Gennaker-Aspin-AR-9-105-5-m2-/180599883795?pt=UK_Sporting_Goods_Sailing&hash=item2a0c978813

Så er vel denne mer realistisk? : http://cgi.ebay.co.uk/Momentum-Sails-Gennaker-Aspin-AR-8-93-8-m2-/180599883896?pt=UK_Sporting_Goods_Sailing&hash=item2a0c978878

Den minste rekner eg ut til SL:14.16 og den største SL:15.035. Men begge to er jo egentlig for smale til båten min visst eg skal få noe skikkelig seilareal og det var jo litt av vitsen visst man først handler? eller?

Careka hadde ikke du gennaker på gamlebåten? Gratulerer med 80m2 terasse på nyebåten.

Eller er det noen andre som har gennaker mål på vanlig 411 clipper?

At den kan måles inn er jo greit, men ikke noe betingelse da det er turseiling som gjelder her i gården.

Har heller ikke funnet ut noe om tykklesen på duken, noen som vet?

• 2 uker senere...

Fikk spinnakeren levert på døren i går :smiley: Ikke noe å si på første inntrykket i alle fall. Noe mere crispy enn vaskefillen fra 1974 kan man si :lol: Flott bag var det også.

Bestilte du (evt andre som har bestilt) den rett hjem til Norge, og hvordan blir det da med moms/toll?

Den sendes med DHL som også står for momsbehandligen. Dvs du får en egen faktura fra DHL på momsen. DHL trengte i mitt tilfelle også en kopi (mail) av Paypal betalingen da tollvesenet ikke hadde vært fornøyd med dokumentasjonen som fulgte forsendelsen.

Nei de vil ikke fratrekke/tilbakebetale dansk mva. Spurte de per email. Uprofft synes jeg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...