Sailor82 Startet 18.Desember.2010 Del på Facebook Startet 18.Desember.2010 Er det noen som har tips til nytt storseil til Junker 22 med rullebom. Type, materiale etc Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Jeg fikk sydd et nytt for to år siden hos en seilmaker på hanasenteret i Sandnes. Bare leverte det orginale som mal.. Kostet ikke så mange tusen kronene... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ravddo Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Regner med at det er slik en gammel type rullebom der seilet rulles rundt bommen. Jeg er vanligvis veldig fan av membran/laminat seil men til et så lite storseil vil Dacron (vevd polyesterduk) være evig godt nok. Hvis du liker å seile kan det ikke være så dumt å velge fulle spiler. Normalt gjør det seilet litt tyngre å heise hvis det ikke er gode vogner men på et seil i denne størrelsen. Regner med at det har følgende mål: P=mastelik=7,0 meter E=Bomlik=2,9 meter. Båten er vel utstyrt med masthead rigg og det er da spesielt viktig at mastekurven blir laget til den type rigg. Mern det vet alle seilmakere. Hvis du ikke har noe seilmaker i nærheten hadde jeg heller målt opp riggen selv, samt tatt bilder av innfestningspungtene, en og ta utgangspungt i gamle seil. Evt begge deler. Dette gjøres selv og er ikke vanskelig. Kan også være lurt å måle hvor stort seilet kan være uten å treffe akterstaget for det er iriterende på en masthead rigg der muligheten til å løfte vekk akterstag ikke er til stede. Dette er også enkelt og seilmakerene har godt beskrevne måleskjema. Lykke til, nye seil er gøy! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sailor82 Svart 18.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Takker for tips, hvordan er det med fullspilet storseil når man har rullebom? blir det ikke litt problematisk når man skal rulle inn seilet? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Regner med du kjenner til klubbsiden til Junker 22 og har sett de orginale tegningene som ligger der.. http://www.junker22.dk/tegninger/sejlogrigtypeaA4.pdf http://www.junker22.dk/tegninger/mastogrigtypeb.PDF www.junker22.dk Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ravddo Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 Regner med du har taulik som går i et spor i masten. Spilene avsluttes likt inn mot tauliket som det ville gjøre midt i seilet. Men var ikke så mye kappe å hente på den riggen da akterstaget kom veldig nærme bommen. Men noe spiler ville jeg absolutt ha. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.